Standard policy, curriculum and biology teaching what paths to the difference?

Main Article Content

Clivio Pimentel Junior

Abstract

In this text, I focus on the debate around curriculum standardization and the attempt to establish meanings for learning Biology, through Natural Sciences, in the Brazilian National Curriculum (BNCC). From the perspective of post-structural registers in the field of curriculum, I seek to discuss the implications involved in defining a common ground for learning in Biology, in any and all national contexts. I argue that the standardization of learning can mean an impoverishment of the horizon of creation possibilities for the curriculum and teaching of Biology. I argue that the paths to difference in the curriculum and in the teaching of Biology go through the interpretative subversion of the national curriculum identity policy raised by the BNCC in its pedagogical aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pimentel Junior, C. (2023). Standard policy, curriculum and biology teaching: what paths to the difference?. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 649–669. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.956
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biography

Clivio Pimentel Junior, Federal University of Sergipe

PhD in Education - Federal University of Bahia (UFBA). Salvador, BA - Brazil. Professor at the Department of Biology - Federal University of Sergipe (UFS). Aracaju, SE - Brazil. Professor in the Postgraduate Program in Teaching at the Federal University of Western Bahia (UFOB). Barreiras, BA - Brazil.

References

BALL, Stephen.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BARZANO, Marco Antonio Leandro. Falar de si para escrever sobre os 25 anos da SBEnBIO: memórias, afetos e luta. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 15, n. nesp, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp.788 . Acesso em: 15 de dez. 2022.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BIZZO, Nelio Marco Vincenzo; KAWASAKI, Clarice Sumi. 25 anos de SBEnBIO: fundação, momentos políticos e protagonismo. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 15, n. nesp, 2022. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/797. Acesso em: 15 de dez. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf. Acesso em: 05 de jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 05 de jan. 2023.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

BURBULES, Nicholas. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa (org.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 175-206.

CARVALHO, Ítalo Nascimento; NUNES-NETO, Nei Freitas; EL-HANI, Charbel. Como Selecionar conteúdos de Biologia para o Ensino Médio? Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 1, n. 1, ago./dez. 2011. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/1588. Acesso em: 5 de jan. 2023.

CONRADO, Dália Melissa; NUNES-NETO, Nei Freitas. (org.). Questões sociocientíficas: fundamentos, propostas de ensino e perspectivas para ações sociopolíticas. Salvador: EDUFBA, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27202. Acesso em: 5 de jan. 2023.

DIAS, Rosanne Evangelista. Políticas de currículo e avaliação para a docência no espaço Iberoamericano. Práxis Educativa, v. 11, n. 3, 590-604. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.11i3.0004. Acesso em: 22 de dez. 2022.

DOLL JR., William. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOPES, Alice. Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, Alice. Casimiro; DE MENDONÇA, Daniel. A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015. p. 117-147.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista E-Curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out/dez, 2014. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666 Acesso em: 22 de dez. 2022.

MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Ensino de biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo, SP: Cortez, 2009.

PIMENTEL JÚNIOR, Clívio. Demandas discursivas regulatórias para “fazer a BNCC sair do papel” no Oeste da Bahia. Roteiro, v. 46, p. e23806, 2020a. Disponível em: https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23806. Acesso em: 22 de dez. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Demandas Identitárias nas Políticas de Currículo para o Ensino das Ciências. Revista Atos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 1, p. 94-119, 2020b. Disponível em: https://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2020v15n1p94-119. Acesso em: 22 de dez. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Base Nacional Comum Curricular no Oeste da Bahia: políticas da tradução em relatos de professores. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 2, p. 901-923, maio/ago. 2021a. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n2.22. Acesso em: 22 de dez. 2022.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Deslocamentos discursivos e as competências das Ciências da Natureza na BNCC: contingência, precariedade e a impossibilidade de um “todos” para o currículo. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 14, n. Especial, p. 1-13, 2021b. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/60459. Acesso em: 5 de jan. 2023.

PIMENTEL-JÚNIOR, Clívio. Relação sujeito/conhecimento nas políticas de currículo da educação em ciências dos últimos tempos: contribuições pós-estruturais ao debate. Educar em Revista, v. 38, e84955, 2022. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/84955/48166. Acesso em: 04 de jan. 2023.

PINAR, William; REYNOLDS, William; SLATERRY, PAtrick; TAUBMAN, Peter. Understanding curriculum: an introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang, 1995.

PINAR, William. A equivocada educação do público nos Estados Unidos. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa (org.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 153-174.

SCHEINER, S. M. Toward a conceptual framework for biology. The Quarterly Review of Biology, v. 85, n. 3, p. 293-318, 2010. Disponível em: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/655117. Acesso em: 5 de jan. 2023.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.