Contributions by preceptors of the pedagogical residence program for residents/degrees in Biological Sciences at IFSUL CAVG in the pandemic scenario

Main Article Content

Camila Salgado Lemke
Angelita Hentges

Abstract

The general objective of this work is to know the perceptions of residents linked to the Pedagogical Residency Program (PRP) of the degree course in Biological Sciences at the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-Rio-Grandense - Campus Pelotas Visconde da Graça (IFSul/CaVG) on the contributions of program preceptors during the pandemic. Methodologically, we opted for the investigation of qualitative analysis and content analysis, based on the responses of former resident students to a questionnaire sent digitally together with a free and informed consent form. We found that despite the pandemic having impacted the progress of the program, students highlighted the contributions of preceptors in improving the skills of residents who were guided and motivated in the face of remote teaching, especially in the use of educational resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lemke, C. S., & Hentges, A. (2023). Contributions by preceptors of the pedagogical residence program for residents/degrees in Biological Sciences at IFSUL CAVG in the pandemic scenario. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1509–1521. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.1037
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Camila Salgado Lemke, Federal University of Rio Grande

Master in Science Education - Federal University of Rio Grande (FURG). Rio Grande, RS - Brazil.

Angelita Hentges, Federal Institute of Education, Science and Technology in Rio Grande do Sul

PhD in Education - Federal University of Pelotas (UFPel). Pelotas, RS - Brazil. Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul Rio Grande do Sul (IFSUL). Pelotas, RS - Brazil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2016.

BEHREND, Daniele. Monteiro; COUSIN, Claudia; SCHMIDT, Elisabeth. Brandão. A relação interinstitucional entre escola e universidade no contexto dos estágios curriculares supervisionados. Laplage em Revista, v. 5, n. 1, p.85-94, fev. 2019.

BERVIAN, Paula Vanessa; DOS SANTOS, Eliane Gonçalves; PANSERA-DE-ARAÚJO, Maria Cristina. O PIBID como terceiro espaço: elementos para formação de professores de ciências na profissão. Interfaces da Educação, v. 10, n. 29, p. 423-444, 2019.

BRASIL. Edital CAPES 06/2018 que dispõe sobre a Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf . Acesso em: 27 Jun. de 2022.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.

COLLIS, Jill.; HUSSEY, Roger. Pesquisa em administração. Um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

CORRÊA, Raquel Batista; MARQUES, Valéria Risuenho. O papel do preceptor na formação de residentes. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 12, n. 25, p. 187-202, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i25.390. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/390 . Acesso em: 5 jan. 2023.

CYRINO, Marina; NETO, Souza. O estágio curricular supervisionado na experiência brasileira e internacional. Revista Educação em Questão, Natal, v. 48, n. 34, p. 86-115, 2014.

FARIA, Juliana. Batista; PEREIRA, Júlio. Emilio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública, v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019.

FREITAS, Monica. Cavalcante. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, Sheila Maria Santos; SILVA, João Felix da; BENTO, Maria das Graças. Relato sobre o programa de Residência Pedagógica: um olhar sobre a formação docente. Revista multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 48, p. 670-683, 2019.

DA SILVA LANA, Luciana De Fátima. O programa de residência pedagógica e o desafio de sustentação como política de formação de professores. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v. 23, n. 3, p. 472-489, 2021.

LIMA, Luiz Gustavo Silva Crispim de; DAMASCENO, Tâmila Thaiane da Silva. Análise da realidade escolar como forma de direcionar ações do Programa Residência Pedagógica [Resumo].In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE POLÍTICA EDUCACIONAL E EMANCIPAÇÃO (ed.) - As relações entre Estado, Sociedade e Educação, Fortaleza, Brasil, 2018.

MONTEIRO, Jorge Henrique. O programa residência pedagógica: dialética entre a teoria e a prática. HOLOS, v. 3, p. 1-12, 2020.

MOREIRA, J. António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista uFG, v. 20, n. 26, 2020.

NÓVOA, Antonio. S. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47, n.166, p.1106-1133, out./dez, 2017.

PIMENTA, Selma. Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012. p. 15-34

PIMENTA, Selma. Garrido.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, p. 312, 2017.

SANTOS, Eliane. Gonçalves. A Educação em saúde nos processos formativos de professores de Ciências da Natureza mediada por filmes. Ijuí: UNIJUÍ, 2018. 133f. Tese (Doutorado em Educação nas Ciências). Faculdade de Educação, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande Do Sul. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/6064 . Acesso em: 29 set. de 2022.

SANTOS, Luiz Anselmo Menezes; DO LIVRAMENTO MELO, Ana Karolliny; DE SOUZA, Fabio Kalil. Estudo descritivo acerca dos efeitos do programa institucional de residência pedagógica/UFS no processo de formação continuada dos professores preceptores. Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 13, n. 26, p. 201-218, 2021.

SOARES, Renata Godinho. Avaliação das primeiras experiências no trabalho com a residência pedagógica na concepção dos licenciandos do curso de ciências da natureza. Anais do VI CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2012.

TARDIN, Heitor Perrud; ROMERO, Luiz Rogério. Formação prática na Residência Pedagógica em tempos de pandemia: reflexões sobre contribuições e aperfeiçoamento. Educação & Formação, v. 7, n. 1, p. 12, 2022.

TAVARES, Andrezza; SOUSA, Karla; CRUZ, Keila. Residência pedagógica e formação docente em debate inicial. Natal: IFRN, 2022.

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.