Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
Main Article Content
Abstract
This work aimed to identify the applicability of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) in the visual representations of the central nervous system present in science books for elementary and high school education. The images were evaluated for their didactic value and classified as decorative, representational, organizational, or explanatory. The principles of spatial contiguity, coherence, and signaling in the presentation of images were analyzed. The results showed the applicability of the fundamentals and principles of CTML in the analyzed textbooks. It was concluded that many of the principles of CTML are applied in the construction of textbooks, which can favor the construction of more meaningful learning for the subject involved, especially when it comes to complex concepts such as the central nervous system.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AINSWORTH, Shaaron. The functions of multiple representations. Computers & education, v. 33, n. 2-3, p. 131-152, 1999.
AKCAY, Hakan; KAPICI, Hasan Ozgur; AKCAY, Behiye. Analysis of the representations in turkish middle school science textbooks from 2002 to 2017. Participatory Educational Research, v. 7, n. 3, p. 192-216, 2020.
ALVES, João Paulo; RAMOS, Denise de Amorim. Análise das imagens referentes ao conteúdo de bioquímica nos livros didáticos de biologia do ensino médio. Revista Desafios, v. 3, n. 2, 2016.
BADDELEY, Alan. Working memory. Science, v. 255, n. 5044, p. 556-559, 1992.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
CANTO, E.; CANTO, L. C. Ciências Naturais: aprendendo com o cotidiano 6° ano. São Paulo: Moderna, 2018. p.126.
CARVALHO, Karina Mendes; MENEZES, João Paulo Cunha. Mês do cérebro: uma ação visando a popularização da neurociência com alunos de ensino médio, em uma escola do DF, Brasil. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 17, n. 1, p. 37-57, 2019.
CHIAPPETTA, Eugene L.; FILLMAN, David A. Analysis of five high school biology textbooks used in the United States for inclusion of the nature of science. International Journal of Science Education, v. 29, n. 15, p. 1847-1868, 2007.
COUTINHO, Francisco Ângelo; SOARES, Adriana Gonçalves; DE MOURA BRAGA, Selma Ambrosina. Análise do valor didático de imagens presentes em livros de Biologia para o ensino médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 3, 2010.
DANTAS, Flademir Gonçalves. Entre os potiguara e os tarairiu: a temática indígena nos livros didáticos de história do Rio Grande do Norte (1952-1994). 2020. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020.
FUKUI, Ana; MOLINA, Madson; SANTIADO, Venerando. Ser protagonista ciências da natureza e suas tecnologias vida saúde e genética. São Paulo: SM Educação, 2020.
GODOY, Leandro; DELL'AGNOLO, Rosana Maria; MELO, Wolney. Multiverso ciências da natureza e suas tecnologias movimentos e equilíbrio na natureza. São Paulo: FTD, 2020.
KOZMA, Robert; RUSSELL, Joel. Students becoming chemists: developing representationl competence. Visualization in science education, p. 121-145, 2005.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.
KVELLO, Pål; GERICKE, Niklas. Identifying knowledge important to teach about the nervous system in the context of secondary biology and science education - A Delphi study. PloS one, v. 16, n. 12, p. e0260752, 2021.
LACERDA, Divaniella Oliveira; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Experimentação: análise de conteúdo dos livros didáticos de Biologia do Ensino Médio (publicados no período de 2003 a 2013). Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n. 8, p. 163-183, 2017.
LEITE, Vanessa Rafaela; ANTUNES, Adriana; FARIA, Joana Cristina. Neurogame -sacudindo os neurônios: proposta pedagógica lúdica no ensino de ciências. Enciclopédia Biosfera, v. 8, n. 15, 2012.
LOPES, Sônia. ROSSO, Sergio. Ciências da Natureza Lopes & Rosso Corpo humano e Vida Saudável. São Paulo: Editora Moderna, 2020.
MAYER, Richard; MAYER, Richard E. (ed.). The Cambridge handbook of multimedia learning. Cambridge: Cambridge Univ., 2009.
MEGID NETO, Jorge; FRACALANZA, Hilário. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, p. 147-157, 2003.
MOMSEN, Jennifer L.; LONG, Tammy M.; WYSE, Sara A.; EBERT-MAY, Diane. Just the facts? Introductory undergraduate biology courses focus on low-level cognitive skills. CBE -Life Sciences Education, v. 9, n. 4, p. 435-440, 2010.
MUNAKATA, Kazumi. O livro didático: alguns temas de pesquisa. Revista brasileira de história da educação, v. 12, n. 3, p. 179-197, 2012.
NEVES, Ricardo Ferreira; DOS ANJOS CARNEIRO-LEÃO, Ana Maria; FERREIRA, Helaine Sivini. A imagem da célula em livros de Biologia: uma abordagem a partir da teoria cognitivista da aprendizagem multimídia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 21, n. 1, p. 94-105, 2016.
PAIVIO, Allan. Mental representations: a dual coding approach. Oxford: Oxford Univ., 1986.
PAPAGEORGIOU, George; AMARIOTAKIS, Vasilios; SPILIOTOPOULOU, Vasiliki. Illustration characteristics regarding visual representations of microcosm in textbooks of chemistry: evolving a systemic network. Science Education International, v. 30, n. 3, 2019.
RAUPP, Fabiano Maury; BEUREN, Ilse Maria. Metodologia da pesquisa aplicável às ciências. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. São Paulo: Atlas, p. 76-97, 2006.
SOUZA, Lucia Helena Pralon de; GOUVÊA, Guaracira. Imagens da saúde no livro didático de ciências. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009. Anais do ...
SOUZA, Lucia Helena Pralon; REGO, Sheila Cristina Ribeiro. Imagens em livros didáticos de ciências e as orientações do programa Nacional do livro didático. Ensaios pedagógicos, v. 2, n. 3, p. 5-15, 2018.
TEODORO, Virginia; MENEZES, João Paulo C. Imagem síntese de proteína em livros de Biologia: abordagem a partir da teoria cognitivista da aprendizagem multimídia. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 19, n. 2, p. 13-32, 2021.
WITTROCK, Merlin C. Generative processes of comprehension. Educational psychologist, v. 24, n. 4, p. 345-376, 1989.