A profile of the paradigmatic approaches to moral education presented by Elementary Education Science teachers

Main Article Content

Cibele Mota dos Santos Krauss
Jerry Adriane Pinto de Andrade
Ana Cristina Santos Duarte

Abstract

Moral education plays a crucial role in the holistic development of individuals. Integrating moral approaches into curricula contributes to enhancing teacher qualifications and teaching-learning process. This research focused on values education in school settings, particularly within science education. The objective was to outline a profile on moral education, as presented by basic education science teachers. The theoretical framework is based on the five paradigmatic approaches described by Puig in his theory on the construction of morality. This qualitative study employed the Likert scale questionnaire to collect data from ten primary school teachers. The results indicate that most of the teachers present a polysemic paradigmatic profile on moral education and superficial understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Krauss, C. M. dos S., Andrade, J. A. P. de, & Duarte, A. C. S. (2024). A profile of the paradigmatic approaches to moral education presented by Elementary Education Science teachers. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 300–319. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1134
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Cibele Mota dos Santos Krauss, State University of Southwest Bahia

Master's Degree in Scientific Education and Teacher Training - State University of Southwest Bahia (UESB). Candeias, BA - Brazil

Jerry Adriane Pinto de Andrade, State University of Southwest Bahia

PhD in Cellular and Molecular Biology - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS - Brazil. Full Professor Level B at the State University of Southwest Bahia (UESB). Candeias, BA - Brazil

Ana Cristina Santos Duarte, State University of Southwest Bahia

PhD in Education - Federal University of Bahia (UFBA). Salvador, BA - Brazil. Full Professor B at the State University of Southwest Bahia (UESB). Candeias, BA - Brazil

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. 2011.

BECKER, F. Escola e epistemologia do professor. Revista Profissão Docente, v. 3, n. 9, 2003.

BIAGGIO, A. M. B. Lawrence Kohlberg: ética e educação moral. São Paulo: Moderna, 2002.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros Curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais: ética. Rio de Janeiro: MEC, 2000.

CARR, W. Una teoria para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata, 1996.

DURKHEIM, É. A educação moral Petrópolis: Vozes, 2008.

DURKHEIM, É. Educação e sociologia 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

DURKHEIM, É. Fato social e divisão do trabalho. Ática, 2007.

FREITAG, B. A teoria crítica: ontem e hoje. Ática, 1991.

FREITAS, L; FREITAS, C. Aprendizagem cooperativa. Porto: Edições Asa, 2003.

KOHLBERG, L. Psicologia del desarrollo moral. Bilbão: editorial Desclée de Brauwer, 1992.

LA TAILLE, Y. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas, Porto Alegre: Artmed, 2006.

MONTOYA, A. O. D. et all. Jean Piaget no século XXI: escritos de epistemologia genética. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

PIAGET, J.; In VASCONCELLOS, M.S. Criatividade: psicologia, educação e conhecimento do novo. São Paulo: Moderna, 2001.

PIAGET, J. O juízo moral na criança. 3.ed. São Paulo: Summus, 1994.

PIAGET, J. Para onde vai a educação? 6.ed. Rio de Janeiro: José Olympo, 1978.

PUIG, J. M. A construção da personalidade moral. São Paulo: Ática, 1998.

PUIG, J. M. As assembleias de sala de aula ou como fazer coisas com palavras. In: ARGUIS, R (org.). Tutoria: com a palavra o aluno. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 27-34.

PUIG. J.M. Ética e valores: métodos para um ensino transversal. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1988

PUIG, J.M. Práticas morais: uma abordagem sociocultural da educação moral. São Paulo: Moderna, 2004a.

PUIG, J.M.; TRILLA, J. A pedagogia do ócio. São Paulo: Artmed, 2004b.

PUIG, J. M.et al. Democracia e participação escolar: propostas de atividades. São Paulo: Moderna, 2000.

RATHS, L; HARMIM, M; SIMONS, S. El sentido de los valores y la ensenanza. Uthea, 1967.

WHITE, E. G. Lar sem sombras. 15.ed. Tatuí: Casa Publicadora Brasileira, 1981.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.