Teaching of biological evolution and teacher formation an analysis of works published in ENPEC and ENEBIO

Main Article Content

Larissa Lunardi
Keiciane Canabarro Drehmer Marques
Maria Rosa Chitolina Schetinger

Abstract

In this research, works published in ENPEC and in the ENEBIO related to the teaching of biological evolution and teacher formation were investigated, seeking to understand how the topic has been approached by the academic community. We identified 21 works on the subject, which were analyzed using Content Analysis. Eight thematic categories constituted the focus of studies related to biological evolution: a) conceptual conceptions; b) teaching difficulties; c) didactics strategies; d) possibilities in teaching; e) formation courses; f) epistemology; g) evolutionism and religion; and h) importance of biological evolution. There with, it is clear that difficulties and misunderstandings related to the evolutionary concepts are frequent, and that formation is directly related to these challenges, due to the fragmentation of content and scarcity in discussions about the nature of science and beliefs religious.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lunardi, L., Marques , K. C. D., & Schetinger, M. R. C. (2023). Teaching of biological evolution and teacher formation: an analysis of works published in ENPEC and ENEBIO. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1468–1490. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.1156
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Larissa Lunardi, Federal University of Santa Maria

PhD student in Science Education - Federal University of Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS - Brazil. Master in Science Teaching - Federal University of Fronteira Sul (UFFS). Chapecó, RS - Brazil. Biology teacher at the state education network of Rio Grande do Sul - Brazil.

Keiciane Canabarro Drehmer Marques , Federal University of Santa Catarina

PhD in Science Education - Federal University of Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS - Brazil. Professor - Federal University of Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, SC - Brazil. 

Maria Rosa Chitolina Schetinger, Federal University of Santa Maria

PhD in Sciences (Biochemistry) - Federal University of Paraná (UFPR) - Curitiba, PA. Postdoctoral - Albert Einstein College of Medicine/USA Full professor - Federal University of Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS - Brazil.

References

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. A compreensão da evolução biológica no Brasil: o triplo problema. In.: ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. (org.) Evolução Biológica: da pesquisa ao ensino. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2017.

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. A evolução como tema central e unificador no ensino de Biologia: questões históricas e filosóficas. Filosofia e História da Biologia, v. 14, n. 2, p. 229-250, 2019. Disponível em: https://www.abfhib.org/FHB/FHB-14-2/FHB-14-02-06-Leonardo-A-L-Araujo.pdf

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. Concepções equivocadas sobre evolução biológica: um estudo comparativo entre graduandos em Ciências Biológicas e pós-graduandos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 332-346, ago/2020. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1837 DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p332

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison; PAESI, Ronaldo Antonio. Parece simples mas não é: equívocos comuns sobre evolução. In: VIEIRA, Gilberto Cavalheiro; ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison (org.) Ensino de Biologia: uma perspectiva evolutiva. Volume I: Interdisciplinaridade & Evolução. Porto Alegre: Instituto de Biociências da UFRGS, 2021.

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison; VIEIRA, Gilberto Cavalheiro. A evolução biológica como eixo integrador do ensino de Biologia. In.: ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison; VIEIRA, Gilberto Cavalheiro (org.) Ensino de Biologia: uma perspectiva evolutiva. Volume II: Biodiversidade & Evolução. Porto Alegre: Instituto de Biociências da UFRGS, 2021, p. 7-11.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BITTENCOURT-DOS-SANTOS, Wellington; EL-HANI, Charbel N. A abordagem do pluralismo de processos e da evo-devo em livros didáticos de Biologia evolutiva e zoologia de vertebrados. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 199-216, set./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/Hq6nYXLZKbZ5zFv893n5Ytf/?lang=pt&format=pdf . DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172013150312

CARNEIRO, Ana Paula Netto. A Evolução Biológica aos olhos de professores não-licenciados. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/87246. Acesso em 03 jan 2023.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de; GIL-PEREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

COIMBRA, Roberta Lipp; SILVA, Juliana da. Ensino de evolução biológica e a necessidade de formação continuada. VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Anais [...]. Belo Horizonte, Abrapec, 2007.

COLLI, Pedro Leonardo Guarilha; BASTOS, Vinícius Colussi; ANDRADE, Mariana Aparecida Bologna Soares de. O papel da Evolução biológica no ensino de Biologia a partir da visão de professores. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 18, n. 41, p. 237-254, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443/9569

FERREIRA, Maíra da Silva Navarro; SILVA, Edson Pereira da. Jogos tipo “Bean Bag” em aulas de evolução. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.19, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190112%20 Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/33331 Acesso em 03 fev. 2023.

FUTUYMA, Douglas J. Evolução, Ciência e Sociedade. São Paulo: Sociedade Brasileira de Genética, 2002.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOEDERT, Lidiane. A Formação do Professor de Biologia na UFSC e o Ensino da Evolução Biológica. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/101549/213161.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em 03 jan 2023.

GOEDERT, Lidiane; LEYSER, Vivian; DELIZOICOV, Nadir Castilho. A Formação do Professor de Biologia na UFSC e o Ensino da Evolução Biológica. Contexto e educação, v. 21, n. 76, jul-dez 2006.

MARTINS, Leonardo de Oliveira. Aceitação da evolução. In: CAMPOS, Rita (ed.) et al.Um livro sobre evolução. CIBIO, Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos. Porto, Portugal, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/17775681/Um_livro_sobre_evolucao. Acesso em 03 jan 2023. p. 22-26.

MAYR, Ernst. O que é a evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

MEYER, Diogo; EL-HANI, Charbel Niño. Evolução: o sentido da Biologia. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

OLEQUES, Luciane Carvalho. A evolução biológica em diferentes contextos de ensino. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde), Universidade Federal de Santa Maria, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/3540

OLEQUES, Luciane Carvalho; BARTHOLOMEI-SANTOS, Marlise Ladvocat; BOER, Noemi. Evolução Biológica: percepção de professores de Biologia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 2, p. 243-263, 2011. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen10/ART2_VOL10_N2.pdf

OLEQUES, Luciane Carvalho; BOER, Noemi; TEMP, Daiana Sonego; BARTHOLOMEI-SANTOS, Marlise Ladvocat. Evolução biológica como eixo integrador no ensino de Biologia: concepções e práticas de professores do Ensino Médio. VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Anais [...]. Campinas, Abrapec, 2011.

OLEQUES, Luciane Carvalho; NASCIMENTO, Lucivani; TEMP, Daiana Sonego. Entendendo a seleção natural. Genética na Escola, v. 7, n. 2, p. 78–87, 2012. Disponível em: https://geneticanaescola.com/revista/article/view/142 DOI: https://doi.org/10.55838/1980-3540.ge.2012.142

OLIVEIRA, Graciela da Silva; BIZZO, Nelio. Aceitação da evolução biológica: atitudes de estudantes do Ensino Médio de duas regiões brasileiras. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 1, p. 57-79, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4124

PAESI, Ronaldo Antonio. Evolução humana nos livros didáticos de Biologia: o antropocentrismo em questão. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, p. 143-166, 2018. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_1_7_ex1176.pdf

PESSOA, Ediko Dominike Cruz; LEITE, Maíra de Paiva; OLIVEIRA, Janaina Lima de. Alelotório: um simulador virtual didático para o ensino de deriva genética. Genética na Escola, v. 16, n. 2, 2021, p. 458–465. Disponível em: https://geneticanaescola.com/revista/article/view/403 DOI: https://doi.org/10.55838/1980-3540.ge.2021.403

RUTLEDGE, Michael L; MITCHELL, Melissa A. High school biology teachers’ knowledge structure, acceptance and teaching of evolution. American BiologyTeacher, v. 64, n. 1, p. 21-28, 2002.

SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Disciplina escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In.: MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra; AMORIM, Antonio Carlos (org). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: Eduff, 2005.p. 50-62.

SEPÚLVEDA, Cláudia; EL-HANI, Charbel Niño. Controvérsias sobre o conceito de adaptação e suas implicações para o ensino de evolução. VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Anais [...]. Belo Horizonte, Abrapec, 2007.

SILVA, Maria Graziélle Bossi da. Um estudo sobre a evolução biológica como eixo norteador do processo de formação do professor de Biologia. (Dissertação de Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências. Universidade Federal da Bahia, Salvador). 2011. Disponível em: https://ppgefhc.ufba.br/pt-br/um-estudo-sobre-evolucao-biologica-como-eixo-norteador-do-processo-de-formacao-do-professor-de Acesso em 03 jan 2023.

TIDON, Rosana; LEWONTIN, Richard C. Teaching evolutionary biology. Genetics and Molecular Biology, v.27, n.1, p.124-131, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gmb/a/8pwzKNbBJXHNNV9vF8rzrdb/?lang=en&format=pdf

TIDON, Rosana. VIEIRA, Eli. O ensino de evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, Campinas, n. 107, 2009, n. p. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000300008&lng=pt&nrm=iso

VARGENS, Marta Moniz Freire; NIÑO-EL-HANI, Charbel. Análise dos efeitos do jogo Clipsitacídeos (Clipbirds) sobre a aprendizagem de estudantes do Ensino Médio acerca da evolução. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 1, p. 143–168, 2011. Disponível em https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4131

Similar Articles

<< < 23 24 25 26 27 28 

You may also start an advanced similarity search for this article.