Practice as a curricular component according to professors of teacher training courses in Biology and in Chemistry

Main Article Content

Gabriela Luisa Schmitz
Luiz Caldeira Brant de Tolentino Neto

Abstract

Practice as a curricular component (PCC) aims to promote the articulation between the practical and theoretical dimensions of teacher training. We aimed to investigate the conceptions of professors about PCC in Licentiate Degree courses in Biological Sciences and Chemistry at three Brazilian institutions. From data analysis, we found that there are still professors who confuse the meaning of the word practice of the term PCC with laboratory practices and, therefore, the assessments they carry out are also in accordance with this conception. Still, in general, they emphasize the contributions and relevance of the PCC in teacher training, as it contributes both to the completion of supervised curricular internship and also to future professional teaching of Science, Biology and Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Schmitz, G. L., & Tolentino Neto, L. C. B. de. (2024). Practice as a curricular component according to professors of teacher training courses in Biology and in Chemistry. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(2), 874–894. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i2.1189
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Gabriela Luisa Schmitz, Federal University of Santa Maria

PhD in Science Education: Chemistry of Life and Health from the Federal University of Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS - Brazil. Postdoctoral fellow in the Postgraduate Program in Education, University of Vale do Taquari (UNIVATES). Lajeado, RS - Brazil

Luiz Caldeira Brant de Tolentino Neto, Federal University of Santa Maria

PhD in Education from the University of São Paulo (USP). São Paulo, SP - Brazil. Science Coordinator of MACT at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Santa Maria, RS - Brazil.

References

AMORIM, Mário Cézar Oliveira e BRITO, Luisa Dias. Por entre as palmas deste lugar... a prática como componente curricular nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas de duas universidades estaduais do nordeste. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois?. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017. p. 87-106. ISBN: 978-85-9457-025-3.

ANDRADE, Everaldo Paiva, et al. A dimensão da prática na formação inicial docente em Ciências Biológicas e em História: modelos formativos em disputa. Ensino em Re- vista, Uberlândia, v. 1, n. 1, p; 7-21, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 229p.

BISCONSINI, Camila Rinaldi e OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassóli. Possibilidades de aproximação do cenário escolar na formação inicial em Educação Física. Journal of Physical Education, Maringá, v. 30, n. 1, 2019.

BOTON, Jaiane de Moraes; TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant. Caracterização da prática como componente curricular em cursos de biologia. ACTIO: Docência em Ciências, v. 4, p. 127, 2019.

BRANDALISE, Mary Angela Teixeira; TROBIA, José. A Prática como Componente Curricular na Licenciatura em Matemática: Múltiplos Contextos, Sujeitos e Saberes. Educação Matemática Pesquisa: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 13, n. 2, 2011.

BRANDT, Andressa Graziele e HOBOLD, Márcia Souza. A Prática como componente curricular na disciplina pesquisa e processos educativos do curso de pedagogia: Um diferencial na relação entre pesquisa, teoria e prática. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, 2019.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 09, de 08 de maio de 2001. Brasília, DF, 2001a.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002. Brasília, DF, 2002b.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer CNE/CES 15, de 2 fevereiro de 2005. Brasília, DF, 2005.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP 2, de 1º de julho de 2015. Brasília, DF, 2015.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP nº 28, de 2 de outubro de 2001. Brasília, DF, 2001b.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 2, de 19 de fevereiro de 2002. Brasília, DF, 2002a.

CHRYSOSTOMO, Taysa Silveira.; MESSEDER, Jorge. Uma visão sobre a prática como componente curricular utilizando oficinas pedagógicas e recursos midiáticos no ensino de Química. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 4, 2017.

DINIZ-PEREIRA, Julio Emílio. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para formação docente. Educação & Sociedade. v.68, p.109-125, 1999.

GATTI, Bernadete. Os professores e suas identidades: O desvelamento da heterogeneidade; Cad.pesq., São Paulo, n. 98, p.85-90, ago., 1996.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

KRÜTZMANN, Fábio; TORRES, Isadora; TOLENTINO-NETO, Luiz Caldeira Brant. . A construção da identidade profissional a partir da teoria das representações sociais na formação inicial em Ciências Biológicas. Revista Ciências & Idéias, v. 13, p. 100-117, 2022.

LAMBLÉM, Regina Litz, DUARTE, Marco Aparecido Queiroz, ARAÚJO, Irene Coelho. Implementação e desenvolvimento da Prática como Componente Curricular em um Curso de Matemática. Boletim Online de Educação Matemática. v. 7(13) p. 22-38, 2019.

MOHR, Adriana.; CASSIANI, Suzani. Concepção, proposta e execução da prática como componente curricular no curso de graduação de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Santa Catarina. In.: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois? Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017. p. 61-86, ISBN: 978-85-9457-025-3.

PEREIRA, Beatriz; MOHR, Adriana. Origem e contornos da prática como componente curricular. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 99 2017. p. 19-38, ISBN: 978-85-9457-025-3.

SANTOS, Alan Johnes Silva; MESQUITA, Nyuara Araújo. A prática como componente curricular e o estágio supervisionado na concepção dos licenciandos: entre o texto e o contexto. Rev. Virtual Quim., v. 10 (3), 487-501, 2018.

SCHEIBE, L. Formação de professores no Brasil: a herança histórica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 41-53, jan./dez. 2008.

SCHMITZ, Gabriela Luisa; TOLENTINO NETO, Luiz Caldeira Brant. A prática como componente curricular: panorama das publicações e contextos da produção científica. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, 2021.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

SILVÉRIO. Lucio Ely Ribeiro. Prática como Componente Curricular: desafios e possibilidades da integração da formação acadêmica com o campo profissional da docência. In: MOHR, A.; WIELEWICKI, H. G. Prática como componente curricular: que novidade é essa 15 anos depois? Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017. p. 151-170, ISBN: 978-85-9457-025-3.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 4.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2004.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.