Development of praxis at PIBID unveiling the loss of teaching autonomy and imposition of the conservative education

Main Article Content

Pedro Neves da Rocha

Abstract

In this paper, we share experiences and reflections developed during an academic semester, in a biology, physics and chemistry center linked to the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program, in Brazil. Thus, the objective of this work is to discuss limit-situations revealed and faced in the field (restriction of teaching autonomy and imposition of conservative education), based on critical references. Through dialectical analysis of memorial records, we consider that the Program's operating model consists of a privileged locus for implementing praxis, overcoming constant immersion in everyday life, to collectively mobilize theoretical-methodological references that subsidize practices. Finally, we observed contributions to praxiological formation, stimulation of critical and collective thinking by graduate students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rocha, P. N. da. (2024). Development of praxis at PIBID: unveiling the loss of teaching autonomy and imposition of the conservative education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(nesp.1), 366–383. https://doi.org/10.46667/renbio.v17inesp.1.1237
Section
Dossiê Temático: PIBID e Residência Pedagógica: as disciplinas Ciências e Biologia na relação entre escola e universidade
Author Biography

Pedro Neves da Rocha, Federal University of São Carlos

PhD in Science Education from the São Paulo State University (UNESP). Bauru, SP - Brazil. Assistant Professor at the São Paulo State University (UNESP). Bauru, SP - Brazil.

References

ANJOS, Ricardo Eleutério dos; DUARTE, Newton. A teoria da individualidade para si como referência à análise da educação escolar de adolescentes. Nuances: estudos sobre Educação, v. 28, n. 3, p. 115-132, set./dez., 2017.

LTMANN, Helena. Influências do Banco Mundial no projeto educacional brasileiro. Educação e pesquisa, n. 28, v. 1, p. 77-89, 2002.

BARCELLOS, Marcília Elis; SOUSA, Elisabeth Gonçalves de; FONTANA, Laura Roberta; TOLEDO, Soraia Wanderosck; BRAGA JUNIOR, Celso. A reforma do ensino médio e as desigualdades no Brasil. Revista brasileira da educação profissional e tecnológica, n. 2, v. 13, p. 118-136, 2017.

BASTOS, Fernando; LABARCE, Eliane Cerdas; MIANUTTI, João; BONZANINI, Taitiâny Kárita; NARDI, Roberto. Considerações sobre dificuldades enfrentadas por professores de ciências e matemática em seu cotidiano de trabalho. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 18., 2011. Anais [...] Campinas: ABRAPEC, 2011.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira; Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2022: divulgação dos resultados. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2022a. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf. Acesso em: 09 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação; Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. PORTARIA Nº 83, DE 27 DE ABRIL DE 2022. Dispõe sobre o regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Diário Oficial da União, n. 79, p. 45-71, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/diretoria-de-educacao-basica/28042022_Publicacao_no_DOU_1691532_PORTARIA_N__83__DE_27_DE_ABRIL_DE_2022.pdf. Acesso em: 09 jan. 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira; Ministério da Educação. Censo da Educação Básica 2022. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2022c. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados/2022. Acesso em: 09 jan. 2024.

CHASTEEN, J. Born in blood and fire: a concise history of Latin America. 4. ed. Nova Iorque: W.W. Norton & Company, 2016.

CONTRERAS, John Charles. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

COSTA, Áurea de Carvalho; RODRIGUES, Robson da Silva. Imprescindíveis e silenciados: desvalorização dos professores e destituição da participação nas decisões políticas. Revista USP, n. 127, p. 41-52, 2020.

DUARTE, Newton. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor (por que Donald Schön não entendeu Luria). Educação & Sociedade, n. 24, v. 83, p. 601-625, 2003.

FLÔR, Cristhiane Carneiro Cunha; TRÓPIA, Guilherme. Um olhar para o discurso da Base Nacional Comum Curricular em funcionamento na área de ciências da natureza. Horizontes, n. 36, v. 1, p. 144-157, 2018.

FERREIRA, Marcela Figueira; PENA, Anderson dos Anjos Pereira; ZIENTARSKI, Clarice. A escola unitária de Gramsci e os fundamentos da pedagogia histórico-crítica: vinculações teórico-conceituais no campo da didática. Revista HISTEDBR On-line, n. 21, p. 1-30, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8658014. Acesso em: 09 jan. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência como "ideologia". Lisboa: Edições 70, 1987.

LAGOA, Maria Isabel. A ofensiva neoliberal e o pensamento reacionário-conservador na política educacional brasileira. Revista HISTEDBR On-line, n. 19, e019006, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653195. Acesso em: 09 jan. 2024.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, n. 38, v. 1, p. 13-28, 2012.

MAGOGA, Thiago Flores; MUENCHEN, Cristiane. “Como Ocorre a Construção e Disseminação do Conhecimento Curricular Freireano?” Algumas Sinalizações. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e33748, p. 1-29. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u859887. Acesso em: 09 jan. 2024.

MARCÍLIO, Maria Luiza. História da escola em São Paulo e no Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo: Instituto Fernand Braudel, 2005.

ROCHA, Pedro Neves da. Desenvolvimento de um processo formativo em licenciatura em ciências da natureza a partir da perspectiva freireana. 2023. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/250099. Acesso em: 09 jan. 2024.

SÁNCHEZ-VÁZQUEZ, Adolfo. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2007.

SAVIANI, Dermeval. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.