Social gender norms and perspectives of women's participation in the labor market advances and possibilities

Main Article Content

Bianca Araci de Figueiredo
Hylio Lagana Fernandes

Abstract

With the consolidation of the capitalist system in the nineteenth century, the labor market underwent major transformations. The insertion and growth of female participation was one of the most significant changes that occurred. However, in some activities the presence of women is rare and the discrimination facing great. This work sought to discuss students' perceptions about different career possibilities for women and men, and the role that Biology can play in the deconstruction of this difference. The research was carried out with students aged 16 to 18 from a peripheral school in the interior of São Paulo. It has been observed that cultural learning of gender norms impacts the professional life of women through restrictions based on biological sex

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Figueiredo, B. A. de, & Fernandes, H. L. (2019). Social gender norms and perspectives of women’s participation in the labor market: advances and possibilities. SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(2), 226–243. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i2.185
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Bianca Araci de Figueiredo, Federal University of São Carlos

Master in Education - Federal University of São Carlos

Hylio Lagana Fernandes, Federal University of São Carlos

PhD in Education - State University of Campinas. Professor of Department of Human Sciences and Education, Federal University of São Carlos

References

ALTMANN, H. Rompendo fronteiras de gênero: Marias (e) homens na educação física. Dissertação (Mestrado em educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 1998. 111p. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/bitstream/handle/1843/FAEC85ZJEJ/1000000292.pdf?sequence=1 . Acesso em: 18 jan. 2019.

ANYON, J. Intersecções de gênero e classe: acomodação e resistência de mulheres e meninas às ideologias dos papéis sexuais. Cadernos de Pesquisa, n. 73. São Paulo, Fundação Carlos Chagas, p. 13-25, 1990. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1093/1098 Acesso em: 23 de out. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: apresentação - guia de livros didáticos - ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2017a. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/guiado-livro-didatico . Acesso em: 29 maio 2019.

BRUSCHINI, C.; PUPPIN, A. B. Trabalho de mulheres executivas no Brasil no final do século XX. Cadernos de Pesquisa, v.34, n.121, p. 105-138, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v34n121/a06n121.pdf . Acesso em: 11 de out. 2018.

CASAGRANDE, C. Trabalho doméstico e discriminação. Boletim CEDES, Rio de Janeiro, pág. 21-26, 2008. Disponível em: http://www.cedes.iuperj.br. Acesso em: 28 de janeiro de 2018. COSTA, A. A. A. O movimento feminista no Brasil: dinâmica de uma intervenção política. Revista Gênero, v. 5, n. 2, 2005. Disponível em: https://www.mpba.mp.br/sites/default/files/biblioteca/direitos-humanos/direitos-asmulheres/artigostesesdissertacoes/teorias_explicativas_da_violencia_contra_mulheres/o_movimento_feminista_no_brasil.pdf . Acesso em: 17 de nov. 2018.

DINIZ, G. A.; SANTOS, S. P. Discutindo as relações entre os gêneros em livros didáticos de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Anais... Campinas, [2011?], 12p. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpecresumos/R0835-2.pdf . Acesso em: 29 maio 2019.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomáz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 11.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2011. p. 102.

HIRATA, H.; KERGOAT, D. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, pág. 595-609, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v37n132/a0537132.pdf . Acesso em: 21 de nov. 2018.

LANDERDAHL, M. C.; VIEIRA, L. B.; CORTES, L. F.; PADOIN, S. M. D. M. Processo de empoderamento feminino mediado pela qualificação para o trabalho na construção civil. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, pág. 306-312, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414- 81452013000200015&lng=em&nrm=iso&tlng=pt . Acesso em: 02 dez. 2018.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pósestruturalista. 16.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 184 p.

MIGUEL, R. B. P. TONELI, M. J. F. De “moça prendada” a “menina superpoderosa”: análise das seções de cartas de leitoras da revista Capricho (1954-2004). História Unisinos, São Leopoldo, Rio Grande do Sul, v. 12, n. 2. p. 168-179, 2008. Disponível em: file:///C:/Users/bianca/Downloads/5427-17077-1-SM%20(1).pdf . Acesso em: 12 abr. 2019.

PANSERA, G. C. Senhores passageiros, aqui quem fala é a comandante...: Os desafios das mulheres pilotos na aviação brasileira. 2014. 134 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/130036 . Acesso em: 27 de jan. de 2019.

PRALON, L. H.; REGO, S. C. R. Imagens em livros didáticos de ciências e as orientações do programa nacional do livro didático. Ensaios Pedagógicos (Sorocaba), v.2, n.3, set./dez., p. 5-15, 2018. Disponível em: http://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/104 . Acesso em: 29 maio 2019.

PROBST, E. R.; RAMOS, Paulo. A evolução da mulher no mercado de trabalho. Instituto Catarinense de Pós-Graduação, v.1, n.1, pág.1-8, 2013. Disponível em: http://www.mobilizadores.org.br/wpcontent/uploads/2014/05/artigo_jan_gen_a_evolucao_da_mulher_no_mercado_de_trabalho.pdf . Acesso em: 07 de nov. de 2018.

ROMANI, P. F.; WINCK, G. E.; STREY, M. N. Consumismo na pós-modernidade: uma questão de gênero? Ciências Sociais Unisinos, v. 49, n. 3, p. 263-268, 2013. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2013.49.3.05/3824 . Acesso em: 09 de nov. de 2018.

ROSA, K.; SILVA, M. R. G. DA. Feminismos e ensino de ciências: análise de imagens de livros didáticos de física. Revista Gênero, v. 16, n. 1, p. 83–104, 2015. Disponível em: http://www.revistagenero.uff.br/index.php/revistagenero/article/view/747 . Acesso em: 29 maio 2019.

SCAVONE, L. A maternidade e o feminismo: diálogo com as ciências sociais. Cadernos Pagu, Campinas, n. 16, p. 137-150, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cpa/n16/n1 6a08.pdf . Acesso em: 23 de maio de 2019

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.