Gender and sexuality at school an experience with the Institutional Program Initiation Grant to Teaching (PIBID)

Main Article Content

Roniel Santos Figueiredo
Marcos Lopes de Souza
Ana Angélica Leal Barbosa

Abstract

This article discusses an educational experience on the issues of gender and sexuality carried out with a group of students of the second year of high school in a state school in the interior of Bahia. The proposal was elaborated by a group of PIBID, subproject of Biology. The action was carried out in the six-week period, where the discussions were marked by the presence of the biological discourse used to delegitimize and marginalize the multiple forms of sexuality and gender experiences. About the experience of planning and developing this action, the group recognized how challenging it is to take this path, because it requires mastery of the specific concepts and willingness to deal with the provocations and questions brought by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Figueiredo, R. S., Souza, M. L. de, & Barbosa, A. A. L. (2019). Gender and sexuality at school: an experience with the Institutional Program Initiation Grant to Teaching (PIBID). SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(2), 168–187. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i2.250
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Roniel Santos Figueiredo, State University of Southwest Bahia

Master in Ethnic Relations and Contemporaneity - State University of Southwest Bahia (UESB) - Vitória da Conquista, BA - Brazil. Professor - Faculty of Technology and Sciences (FTC) - Jequié, BA - Brazil.

Marcos Lopes de Souza, State University of Southwest Bahia

PhD in Education - Federal University of São Carlos (UFSCar) - São Carlos, SP - Brazil. Full professor at the Department of Biological Sciences (DCB) - State University of Southwest Bahia (UESB) - Jequié, BA - Brazil.

Ana Angélica Leal Barbosa, State University of Southwest Bahia

PhD in Biological Sciences - Federal University of Paraná (UFPR) - Curitiba, PR - Brazil. Professor at the State University of Southwest Bahia (UESB) - Jequié, BA - Brazil. Coordinates the extension course: Quilombola Education at ODEERE / UESB.

References

BAUMEL, S. W. Investigando o papel da masturbação na sexualidade da mulher. 2014, 144f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

BRASIL. Portaria Normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID. Diário Oficial da União, n. 239, seção 1, p. 39, 2007.

BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo; In: LOURO, G. L. (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 151-165.

CAPES. Disponível em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid . Acesso em: 20/07/2014.

FERRARI, A; CASTRO, R. P. “Quem está preparado pra isso? ”... Reflexões sobre a formação docente para as homossexualidades. Práxis Educativa, Ponta Grossa: PR; v. 8; n. 1; p. 295-317, jan./jun., 2013.

FERRARI, A.; MARQUES, L. P. (Org.). Silêncios e educação. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade: a vontade de saber. 11 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FURLANI, J.; LISBOA, T. M. Subsídios à educação sexual a partir de estudo na internet. In: MEYER, D. E.E. et al. Saúde, sexualidade e gênero na educação de jovens. Porto Alegre: Mediação, 2012, p. 145-161.

GRAUPE, M. E.; GROSSI, M. P. Desafios no processo de implementação do curso Gênero e Diversidade na Escola (GDE) no estado de Santa Catarina. Poiésis – Revista do Programa de Pós-graduação em Educação. Unisul, Tubarão, v. 8, n. 13, p. 104-125, jan/jun., 2014.

JESUS, J. G. Orientações sobre a população transgênero: conceitos e termos. Brasília: Autor, 2012.

LOURO, G. L. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, v. 19, n.2, 2008, p. 17-23.

LOURO, G. L. Sexualidade: lições da escola. In: MEYER, D. E.E. et al. Saúde, sexualidade e gênero na educação de jovens. Porto Alegre: Mediação, 2012, p. 93-96.

MEYER. D. E. Abordagens pós-estruturalistas de pesquisa na interface educação, saúde e gênero: perspectiva metodológica. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (Org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2.ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014, p. 49-63.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2.ed. SP: HUCITEC/ RJ: ABRASCO, 1993.

MISKOLCI, R. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora: UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto, 2013.

MOTT, L; MICHELS, E; PAULINHO. Relatório 2016: assassinatos de LGBT no Brasil. Disponível em: https://homofobiamata.files.wordpress.com/2017/01/relatc3b3rio-2016-ps.pdf Acesso em: 08 out. 2017.

NERY, J. W. Viagem solitária: memórias de um transexual 30 anos depois. São Paulo: Leya, 2011.

NOLASCO, S. Masculinidade, media e violência. Comunicação e Política. v. 1, n. 2, p. 299-311, 1995.

SANTOS, F. F.; SOUZA, M. L. Educação, gênero e sexualidade: percursos e instabilidades do fazer‐se pesquisadora/pesquisador‐professora/professor. Espaço do currículo, v.8, n.2, p. 209-222, maio/ago., 2015.

SOUZA, M. L. Partilhando uma experiência de ensino sobre gênero e sexualidade em um curso de formação de professores de Ciências e Biologia. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED. número extraordinário, sep. 2014. Disponível em: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/3217/3027 . Acesso em: 29 set. 2017.

SZKLARZ, E. Por que os gays são gays? Revista Super Interessante, v. 222, jan., 2006.

Similar Articles

<< < 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)