Evaluation of interactive simulations in sciences from the online Platform "Phet" through evaluation Parameters and workshops with future teachersEvaluation of interactive simulations in sciences from the online Platform "Phet" through evaluation parameters and workshops with future teachers

Main Article Content

Andreia Regina Cravo
Karina Dias Espartosa

Abstract

To overcome difficulties experienced by teachers in explaining abstract subjects of science and biology, bringing student's interest, we can use Learning Objects. Aiming to evaluate the performance of three interactive simulations in science from PhET online platform, this work used an appropriated protocol for the assessment of learning objects and developed workshops with future teachers. The results show the potential and challenges of these simulations, which were verified in the protocol evaluation and in the workshops. It was evaluated that the tool presents itself as a good didactic teaching strategy and contributes positively to the teaching-learning process. Even with simulations showing some deficient parameters, it was found that the teacher can overcome them by acting as a mediator.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cravo, A. R., & Espartosa, K. D. (2021). Evaluation of interactive simulations in sciences from the online Platform "Phet" through evaluation Parameters and workshops with future teachersEvaluation of interactive simulations in sciences from the online Platform "Phet" through evaluation parameters and workshops with future teachers. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 658–679. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.389
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Andreia Regina Cravo, Federal Institute of Paraná (IFPR) Assis Chateaubriand

Degree in Biological Sciences - Federal Institute of Paraná (IFPR). Studying lato sensu specialization in Science and Mathematics Teaching at the Federal Institute of Paraná (IFPR).

Karina Dias Espartosa, Federal Institute of Paraná (IFPR)

Master in Ecology - University of São Paulo (USP). Professor - Federal Institute of Paraná (IFPR).

References

AGUIAR, E.V.B.; FLÔRES, M.L. P. Objetos de aprendizagem: conceitos básicos. In: TAROUCO, L.; COSTA, V.; ÁVILA, B.; BEZ, M.; SANTOS, E. (Org.). Objetos de aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014. cap. 1, p. 12-28.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CABRAL, J. R. R.; DE CARVALHO, C. M.; CORRÊA FILHO, J. A.; DE CASTRO, A. M. B. Uma metodologia alternativa para o ensino de física: o uso de simuladores e sensores na busca de uma Aprendizagem Significativa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DO ENSINO DE FÍSICA, 20., 2013. São Paulo, SP. Anais eletrônicos. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/pibidfisica/Trabalhos%20Divulgados/XX%20SNEF/Jessica_e_Cristiane_-_XX_SNEF.pdf. Acesso em: 04 maio 2019.

CARDOSO, F. A.; FRENEDOSO, R. C.; ARAÚJO, M. S. T. Concepções de meio Ambiente entre estudantes de licenciatura em Ciências Biológicas. Revbea, São Paulo, v.10, n 2, p. 95-112, 2015. Disponível em: http://revbea.emnuvens.com.br/revbea/article/view/4380/3006 Acesso em: 07 out. 2019.

COELHO, R. O. O uso da informática no ensino de física de nível médio. 2002. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, UFPel, Pelotas, 2002.

FALCHI, L. de F. O.; FORTUNATO, I. Simulador Phet e o ensino da tabuada na educação básica: relato de experiência. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, p. 439-452, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10672/7349 . Acesso em: 04 mai. 2019.

GREGÓRIO, E. A.; OLIVEIRA, L. G.; MATOS, S. A. Uso de simuladores como ferramenta no ensino de conceitos abstratos de Biologia: uma proposição investigativa para o ensino de síntese proteica. Experiências em Ensino de Ciências, v. 11, n. 1, p. 101-125, 2016. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID303/v11_n1_a2016.pdf. Acesso em: 08 abr. 2019.

KAUARK, F. S.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da pesquisa: um guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.

LEMOS, P. B. M. Auxiliando dificuldades de aprendizagem apontadas por estudantes do ensino médio por meio de objetos virtuais de aprendizagem. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v.13, n 1, p. 3-21, 2020. Disponível em: http://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/265/82 . Acesso em: 28 ago. 2020.

MACÊDO, J. A. Simulações computacionais como ferramenta auxiliar ao ensino de conceitos básicos de eletromagnetismo: elaboração de um roteiro de atividades para professores do ensino médio. 2009. 137 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

MACIEL, C.; BACKES, E. M. Objetos de aprendizagem, objetos educacionais, repositórios e critérios para sua avaliação. In: MACIEL, C. (Org.). Ambientes virtuais de aprendizagem. Cuiabá: EdUFMT, 2012. p. 161-198.

MAKUCH, F. B.; MARTINS, M. A. O uso do PhET Simulations no ensino de frações. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, mai./ago. 2018. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/rbect/article/view/3753 . Acesso em: 08 abr. 2019.

MATOS, I. C.; LEÃO, M. F. Catalogação dos simuladores PhET de física para serem explorados no processo educativo ao longo do Ensino Médio. Revista Tecnologias na Educação, v. 25, p. 1-13, jul. 2018. Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2018/07/Art10-vol.25-Junho-2018.pdf. Acesso em: 07 out. 2019.

MENDES, A. P.; SANTANA, G. P.; JÚNIOR, E. S. F. P. O uso do software PhEt como ferramenta para o ensino de balanceamento de reação química. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus/AM, v. 8, p. 52-60, jan./jun. 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280529396. Acesso em: 08 abr. 2019.

MESCK, A. P. de D.; MATTIA, J. L. Aliando alimentação, exercício e escrita: um desafio em simulação. Disponível em: https://phet.colorado.edu/services/download-servlet?filename=%2Factivities%2F3757%2Fphet-contribution-3757-6722.pdf. Acesso em: 24 jun. 2019.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Orientações curriculares para o ensino médio. Ciências da natureza e matemática e suas tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006, vol. 2, 135 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf. Acesso em: 08 abr. 2019.

MORALES, E. M.; GARCÍA, F. J.; BARRÓN, A. LOs Instructional Design based on an Ontological Model to Improve their Quality. In: SIMPOSIO INTERNACIONAL DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, 8., 2006. LEÓN, SPAIN; 8TH INTERNATIONAL SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION, 8th., 2006. Proceedings… León: Universidad de León, 2006. p. 441-448. Disponível em: https://gredos.usal.es/handle/10366/55704?show=full. Acesso em: 02 ago. 2019.

MOTOMURA, O. Jogos de empresa. In: BOOG, G. G. Manual de treinamento e desenvolvimento. São Paulo:McGraw-Hill, 1980.

PHET SIMULAÇÕES INTERATIVAS. Universidade de Colorado Boulder. 2002. Disponível em: https://phet.colorado.edu. Acesso em: 07 out. 2019.

PIEDADE, C.; GUIMARÃES, J. W. N.; MACEDO, V. B.; SANTANA, G. P. Abordagem de reações químicas: uso do simulador PhET. Scientia Amazonia, v. 5, n. 2, p. 72-76, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Genilson_Santana/publication/309491530 . Acesso em: 08 abr. 2019.

POUPART, J.; DESLAURIERS, J.P.; GROULX, L.H.; LAPERRIÈRE, A.; MAYER, R.; PIRES, A. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. Petrópolis: Vozes, 2008.

REATEGUI, E.; BOFF, E.; FINCO, M. D. Proposta de diretrizes para avaliação de objetos de aprendizagem considerando aspectos pedagógicos e técnicos. RENOTE, v. 8, n. 3, dez. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1679-1916.18066 . Acesso em: 24 jun. 2019.

SABBADINI, F.; DE OLIVEIRA, M. J. F. Simulação interativa visual: uma ferramenta para tomada de decisão. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA, 3., 2006, Rio de Janeiro,RJ. Anais eletrônicos. Rio d Janeiro, RJ: UFRJ, 2006.

Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos06/22_VIS.pdf . Acesso em: 13 abr. 2019.

SANTOS, A. C. dos; NICOLETE, P. C.; SCHNEIDER, A. P.; DA SILVA, J. B. Ensino de biologia por investigação: um relato de experiência sobre o uso de laboratórios virtuais disponibilizados em AVEA, em uma proposta investigativa, para turmas de Ensino Médio. In: SILVA, J. B.; BILESSIMO, S. M. S.; ALVES, J. B. M. (Org.). Integração de tecnologias na educação: práticas inovadoras na educação básica. Araranguá, SC: Hard Tech Informática Ltda, 2018. vol. 2, p. 48-59.

SANTOS, C. V. dos; KLEIN, V.; BARIN, C. S. Objetos de aprendizagem em química e ciências: avaliando potencialidades e desafios. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 6, n. 1, out. 2017. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/641/497 . Acesso em: 24 jun. 2019.

TAROUCO, L. M. R.; FABRE, M. J. M.; TAMUSIUNAS, F. R. Reusabilidade de objetos educacionais. RENOTE - Revista Novas Tecnologias para a Educação, v. 1. n. 1, fev. 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13628/7697 . Acesso em: 08 abr. 2019.

TAVARES, R. Animações interativas e mapas conceituais: uma proposta para facilitar a aprendizagem significativa em ciências. Revista on-line Ciência & Cognição, v. 13, n. 2, p. 99-108, 2008. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/222/121 . Acesso em: 13 abr. 2019.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

ZARA, R. A. Reflexão sobre a eficácia do uso de um ambiente virtual no ensino de Física. In: ENINED-ENCONTRO NACIONAL DE INFORMÁTICA E EDUCAÇÃO, 2., 2011. Unioeste Cascavel/PR. Anais eletrônicos. p. 265-272. Disponível em: https://www.inf.unioeste.br/enined/anais/artigos_enined/A29.pdf. Acesso em: 08 abr. 2019.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.