The teaching of biology as a justification for denial and disqualification of materiality of bodies, genders and sexualities in the school context

Main Article Content

Simone Gomes Firmino
Agustina Rosa Echeverría

Abstract

Diversity is a reality and the rationality which denies it and disqualifies it results in aphorisms that prevent us from breaking a segregationist and inhuman social practice. The scientific knowledge produced in the area of Biological Sciences was composed of different rationalities, based on Science, but also on teleological, moralist and essentialist precepts. Hence, the principal aim of this paper is to analyze two experience reports in a school context by discussing the relations between teaching and learning of binary, determinist and typological contents as well as the consequences for the social and school formation. Consequently, we as researchers and teachers have a duty to question and discuss, in a classroom or any other place, the reasons for denials and disqualification of the materiality of diversities since the creation of new rationalities, about that diversity as a possibility and way for a social practice of life and experiences production, require us a revolutionary acting on the social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Firmino, S. G., & Echeverría, A. R. (2021). The teaching of biology as a justification for denial and disqualification of materiality of bodies, genders and sexualities in the school context. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 172–191. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.559
Section
Dossiê Temático - Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas
Author Biographies

Simone Gomes Firmino, Federal Institute of Goiás (IFG)

Master in Education in Science and Mathematics - Federal University of Goiás (UFG). Professor of Basic, Technical and Technological Education - Federal Goiano Institute.Ceres, GO - Brasil.

Agustina Rosa Echeverría, Federal University of Goiás (UFG)

PhD in Education - State University of Campinas (UNICAMP). Full professor - Institute of Chemistry - Federal University of Goiás (UFG).

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 6. ed. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2012.

BBC NEWS, Brasil. Homem Vitruviano, a resposta genial de Da Vinci a um enigma da Antiguidade para criar ‘edifícios perfeitos’. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-54265749 . Acesso em: 22 de fev. 2021.

ESPINOSA, Baruch de. Ética. In: ESPINOSA, Baruch de. Pensamentos metafísicos; Tratado da correção do intelecto; Ética; Tratado político; Correspondência. Seleção de textos de Marilena de Souza Chauí; traduções de Marilena de Souza Chauí. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979. p. 71-301. (Os pensadores).

FERRARI, Anderson; MARQUES, Luciana Pacheco. Silêncios e Educação. In: FERRARI, Anderson; MARQUES, Luciana P. (Org.). Silêncios e educação. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2011. p. 9-26.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. 149p.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Tradução Tomaz Tadeu da Silva & Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015. 64p.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976. 230p. (Rumos da cultura moderna, v. 26).

LOURO, Guacira Lopes. Currículo, gênero e sexualidade: O “normal”, o “diferente” e o “excêntrico”. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 43-66.

MAYR, Ernst. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. p. 18.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. (Série Manuais Acadêmicos). p. 9-28.

NICOLA, Ubaldo. Antologia ilustrada de filosofia: das origens à idade moderna. São Paulo: Globo, 2005.

PICQ, Pascal. A diversidade em perigo: de Darwin a Lévi-Strauss. 1. Ed. Rio de Janeiro: Valentina, 2016.

SANTOS, Sandro Prado. Experiências de pessoas trans: um problema de saúde para o Ensino de Biologia? In: FERREIRA, Márcia Serra; CHAVES, Sílvia Nogueira; AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues de; GASTAL, Maria Luíza de Araújo; BASTOS, Sandra Nazaré Dias. (Org.). Vidas que ensinam o ensino da vida. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2020. – (Coleção ensino de biologia). p. 243-257.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 73-102.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1. ed. [25. Reimpr.]. São Paulo: Atlas, 2019.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009. 496p.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.