Knowledge of anti-racist struggles on health and the new coronavirus in teacher training in Biology
Main Article Content
Abstract
A striking fact in contemporary times, the Sars-Cov-2 (Covid-19) pandemic has impacted the world population in different ways, increasing social inequalities, under the pretext of the perception that the virus that causes it would be equal to all human bodies. Structured in three sections, this work initially presents a systematization of published studies that reveal the impacts of Covid-19 on black populations. Subsequently, we reflect on and from the performance of Social Movements with their knowledge built in anti-racist struggles and the necessary reverberations in the context of teacher education in Biology.We consider it essential to recognize aspects of race/racism when proposing actions related to public health and, in the case of education for ethnic-racial relations in the academic environment, to bring these issues to light in formative curriculum.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AGÊNCIA PÚBLICA. Brasil registra duas vezes mais pessoas brancas vacinadas que negras. 2021. Disponível em: https://apublica.org/2021/03/brasil-registra-duas-vezes-mais-pessoas-brancas-vacinadas-que-negras/ . Acesso em: 23 de junho de 2021.
ARAÚJO, Edna Maria de; CALDWELL, Kia Lilly; SANTOS, Márcia Pereira Alves dos; SOUZA, Ionara Magalhães de; ROSA, Patrícia Lima Ferreira Santa; SANTOS, Andreia Beatriz Silva dos; BATISTA, Luís Eduardo. Morbimortalidade pela Covid-19 segundo raça/cor/etnia: a experiência do Brasil e dos Estados Unidos. Saúde Debate, v.44, n.4, p.191-205, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042020E412
BAQUI, Pedro; BICA, Ioana; MARRA Valerio; ERCOLE, Ari; SCHAAR, Mihaela van der. Ethnic and regional variations in hospital mortality from COVID-19 in Brazil: a cross-sectional observational study. The Lancet Global Health, v.8, n.8, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S2214-109X(20)30285-0
BARZANO, Marco Antonio Leandro. Currículo das margens: apontamentos para ser professor de Ciências e Biologia. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 21 n. 1, 2016.
BARZANO, Marco Antonio Leandro; MELO, André Carneiro. A pandemia como propulsora de insurgências no porvir do ensino de biologia e educação ambiental: alguns apontamentos. Revista Sergipana de Educação Ambiental, v.7, n.esp., 2020.
BERMUDI, Patricia Marques Moralejo; LORENZ, Camila; AGUIAR, Breno Souza de; FAILLA, Marcelo Antunes; BARROZO, Ligia Vizeu; CHIARAVALLOTI-NETO, Francisco. Spatiotemporal ecological study of COVID-19 mortality in the city of São Paulo, Brazil: shifting of the high mortality risk from areas with the best to those with the worst socio-economic conditions. Travel Medicine and Infectious Disease, v. 39, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmaid.2020.101945
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Política e Sociedade, v.10, n.18, p.133-154, 2011. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2011v10n18p133
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, 2012.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.
GOMES, Nilma Lino. A questão racial e o novo coronavírus no Brasil. Trabalho e Justiça Social. São Paulo: Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) Brasil, v. 1, p. 2-11, 2020.
GUSTAVO, Luan da Silva; GALIETA, Tatiana. A saúde nas licenciaturas em Ciências Biológicas: análise da abordagem de educação em saúde. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIêNCIAS (ENPEC), 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais [...] . Águas de Lindóia: Abrapec, 2015. p. 1-8.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro n. 32, 2016.
MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. São Paulo: N-1 Edições, 2020.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1978.
OLIVEIRA, Roberta Gondim; CUNHA, Ana Paula; GADELHA, Ana Giselle dos Santos; CARPIO, Christiane Goulart; OLIVEIRA, Rachel Barros; CORRÊA, Roseane Maria. Desigualdades raciais e a morte como horizonte: considerações sobre a COVID-19 e o racismo estrutural. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 9, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00150120.
ORTEGA, Francisco; ORSINI, Michael. Governing COVID-19 without government in Brazil: ignorance, neoliberal authoritarianism, and the collapse of public health leadership, Global Public Health, v.15, n. 9, 1257-1277, 2020. https://doi.org/10.1080/17441692.2020.1795223
REIGOTA, Marcos. A contribuição política e pedagógica dos que vêm das margens. TEIAS: Rio de Janeiro n. 21, 2010.
SOUZA, Carlos Dornels Freire; PAIVA, João Paulo Silva; LEAL, Thiago Cavalcanti; SILVA, Leonardo Feitosa; SANTOS, Lucas Gomes. Evolução espaçotemporal da letalidade por COVID-19 no Brasil. Jornal Brasileiro de Pneumologia, v.46, n.4, 2020.
SOUSA, Marta Caires; GUIMARÃES, Ana Paula Miranda; AMANTES, Amanda. A saúde nos documentos curriculares oficiais para o Ensino de Ciências: da Lei de Diretrizes e Bases da Educação à Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 129-153, 2019. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u129153
WERNECK, Guilherme Loureiro; BAHIA, Ligia; MOREIRA, Jéssica Pronestino de Lima; SCHEFFER, Mário. GRUPO ALERTA. Mortes evitáveis por Covid-19 no Brasil. 2021. Estudo produzido pelo Grupo Alerta. Disponível em: https://alerta.org.br/iniciativas-e-pesquisas/mortes-evitaveis-por-covid-19-no-brasil/
WERNECK, Jurema. Racismo institucional e saúde da população negra. Saúde Soc. São Paulo, v.25, n.3, p.535-549, 2016. DOI: 10.1590/S0104-129020162610.
WILLIAMS, David R.; MOHAMMED, Selina A. Racism and Health I: Pathways and Scientific Evidence. Am Behav Sci., v.57, n.8, 2013. DOI: 10.1177/0002764213487340.