Knowledge of anti-racist struggles on health and the new coronavirus in teacher training in Biology

Main Article Content

Nivaldo Aureliano Léo Neto
Kelly Meneses Fernandes

Abstract

A striking fact in contemporary times, the Sars-Cov-2 (Covid-19) pandemic has impacted the world population in different ways, increasing social inequalities, under the pretext of the perception that the virus that causes it would be equal to all human bodies. Structured in three sections, this work initially presents a systematization of published studies that reveal the impacts of Covid-19 on black populations. Subsequently, we reflect on and from the performance of Social Movements with their knowledge built in anti-racist struggles and the necessary reverberations in the context of teacher education in Biology.We consider it essential to recognize aspects of race/racism when proposing actions related to public health and, in the case of education for ethnic-racial relations in the academic environment, to bring these issues to light in formative curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Léo Neto, N. A., & Fernandes, K. M. (2022). Knowledge of anti-racist struggles on health and the new coronavirus in teacher training in Biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 531–549. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.707
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Nivaldo Aureliano Léo Neto, Federal University Pará

Doctor in Biological Sciences (Zoology) - Federal University of Paraíba (UFPN). João Pessoa, PB - Brazil. Post-Doctorate (PNPD/CAPES) - University of the State of Bahia (UNEB). Salvador, BA - Brazil. Adjunct Professor - Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil.

Kelly Meneses Fernandes, State University of Bahia

Doctoral student in Teaching, Philosophy and History of Sciences. Federal University of Bahia (UFBA). Salvador, BA - Brazil. Substitute Professor - University of the State of Bahia (UNEB), Senhor do Bonfim campus. Salvador, BA - Brazil. Technician in Ethnic-Racial Relations Education - Camaçari Education Department (SEDUC). Camacari, Salvador, BA - Brazil

References

AGÊNCIA PÚBLICA. Brasil registra duas vezes mais pessoas brancas vacinadas que negras. 2021. Disponível em: https://apublica.org/2021/03/brasil-registra-duas-vezes-mais-pessoas-brancas-vacinadas-que-negras/ . Acesso em: 23 de junho de 2021.

ARAÚJO, Edna Maria de; CALDWELL, Kia Lilly; SANTOS, Márcia Pereira Alves dos; SOUZA, Ionara Magalhães de; ROSA, Patrícia Lima Ferreira Santa; SANTOS, Andreia Beatriz Silva dos; BATISTA, Luís Eduardo. Morbimortalidade pela Covid-19 segundo raça/cor/etnia: a experiência do Brasil e dos Estados Unidos. Saúde Debate, v.44, n.4, p.191-205, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042020E412

BAQUI, Pedro; BICA, Ioana; MARRA Valerio; ERCOLE, Ari; SCHAAR, Mihaela van der. Ethnic and regional variations in hospital mortality from COVID-19 in Brazil: a cross-sectional observational study. The Lancet Global Health, v.8, n.8, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S2214-109X(20)30285-0

BARZANO, Marco Antonio Leandro. Currículo das margens: apontamentos para ser professor de Ciências e Biologia. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 21 n. 1, 2016.

BARZANO, Marco Antonio Leandro; MELO, André Carneiro. A pandemia como propulsora de insurgências no porvir do ensino de biologia e educação ambiental: alguns apontamentos. Revista Sergipana de Educação Ambiental, v.7, n.esp., 2020.

BERMUDI, Patricia Marques Moralejo; LORENZ, Camila; AGUIAR, Breno Souza de; FAILLA, Marcelo Antunes; BARROZO, Ligia Vizeu; CHIARAVALLOTI-NETO, Francisco. Spatiotemporal ecological study of COVID-19 mortality in the city of São Paulo, Brazil: shifting of the high mortality risk from areas with the best to those with the worst socio-economic conditions. Travel Medicine and Infectious Disease, v. 39, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tmaid.2020.101945

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes. Política e Sociedade, v.10, n.18, p.133-154, 2011. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2011v10n18p133

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, 2012.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

GOMES, Nilma Lino. A questão racial e o novo coronavírus no Brasil. Trabalho e Justiça Social. São Paulo: Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) Brasil, v. 1, p. 2-11, 2020.

GUSTAVO, Luan da Silva; GALIETA, Tatiana. A saúde nas licenciaturas em Ciências Biológicas: análise da abordagem de educação em saúde. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIêNCIAS (ENPEC), 10., 2015, Águas de Lindóia. Anais [...] . Águas de Lindóia: Abrapec, 2015. p. 1-8.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro n. 32, 2016.

MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. São Paulo: N-1 Edições, 2020.

NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1978.

OLIVEIRA, Roberta Gondim; CUNHA, Ana Paula; GADELHA, Ana Giselle dos Santos; CARPIO, Christiane Goulart; OLIVEIRA, Rachel Barros; CORRÊA, Roseane Maria. Desigualdades raciais e a morte como horizonte: considerações sobre a COVID-19 e o racismo estrutural. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 9, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00150120.

ORTEGA, Francisco; ORSINI, Michael. Governing COVID-19 without government in Brazil: ignorance, neoliberal authoritarianism, and the collapse of public health leadership, Global Public Health, v.15, n. 9, 1257-1277, 2020. https://doi.org/10.1080/17441692.2020.1795223

REIGOTA, Marcos. A contribuição política e pedagógica dos que vêm das margens. TEIAS: Rio de Janeiro n. 21, 2010.

SOUZA, Carlos Dornels Freire; PAIVA, João Paulo Silva; LEAL, Thiago Cavalcanti; SILVA, Leonardo Feitosa; SANTOS, Lucas Gomes. Evolução espaçotemporal da letalidade por COVID-19 no Brasil. Jornal Brasileiro de Pneumologia, v.46, n.4, 2020.

SOUSA, Marta Caires; GUIMARÃES, Ana Paula Miranda; AMANTES, Amanda. A saúde nos documentos curriculares oficiais para o Ensino de Ciências: da Lei de Diretrizes e Bases da Educação à Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 129-153, 2019. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u129153

WERNECK, Guilherme Loureiro; BAHIA, Ligia; MOREIRA, Jéssica Pronestino de Lima; SCHEFFER, Mário. GRUPO ALERTA. Mortes evitáveis por Covid-19 no Brasil. 2021. Estudo produzido pelo Grupo Alerta. Disponível em: https://alerta.org.br/iniciativas-e-pesquisas/mortes-evitaveis-por-covid-19-no-brasil/

WERNECK, Jurema. Racismo institucional e saúde da população negra. Saúde Soc. São Paulo, v.25, n.3, p.535-549, 2016. DOI: 10.1590/S0104-129020162610.

WILLIAMS, David R.; MOHAMMED, Selina A. Racism and Health I: Pathways and Scientific Evidence. Am Behav Sci., v.57, n.8, 2013. DOI: 10.1177/0002764213487340.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)