Confluences crossroads of knowledge from African matrices and the training of environmental educators
Main Article Content
Abstract
Scientific knowledge sometimes acts in a way that overhealms traditional knowledge. The work lineation starts understanding the conception of nature of the masters of popular knowledge of African matrices present in the subject "Meeting of knowledge and educational practices", lectured at a university in Minas Gerais, proposing reflections on what it concerns with a critical environmental educators training. To reach that, participant observation was adopted during the course, followed by documental research with the data collected. The cosmovision and the intimacy with nature contrast with the paradigms present in the hegemonic society and highlights the indispensability of the exercise of the confluence of knowledge, essential for the environmental educators training.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALMEIDA, Maria da Conceição de. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. São Paulo: Livraria da Física, 2010.
BARBIERI, Renato. Atlântico Negro: na rota dos Orixás. Brasil: Instituto Itaú Cultural/VGP, 1998. 1 vídeo (54 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=V1OqdhQItrI. Acesso em: 10 nov. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. Lisboa: Edições 70, 1977.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 abr. 2022.
BRASIL. Decreto nº 4.281 de 25 de junho de 2002. Brasília: Casa Civil, 2002.
CANDAU, Vera Maria. Direitos Humanos Educação em Interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v.3, n. 37, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 29 abr. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 11.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar uma projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GONZALES, Anderson Luiz.; PEREIRA, Vilmar Alves. Os orixás, a humanidade e a natureza: as relações sócio ambientais e educacionais de um terreiro de matriz africana com a comunidade do bairro Getúlio Vargas. Revista GepesVida, v. 4, n. 8, p. 190-205, 2018. Disponível em: http://www.icepsc.com.br/ojs/index.php/gepesvida/article/view/298 . Acesso em: 15 dez. 2020.
GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. 1.ed. Campinas: Papirus, 2020. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Acervo/Publicacao/179772. Acesso em: 02 dez. 2020.
GUIMARÃES, Mauro.; GRANIER, Noeli Borek. Educação ambiental e os processos formativos em tempos de crise. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 55, p. 1574-1597, out./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/22304/22531. Acesso em: 15 dez. 2020.
GUIMARÃES, Mauro.; PINTO, Vicente Paulo dos Santos. Alternativas para processos formativos de Educação Ambiental: a proposta da “(Com)Vivência Pedagógica” diante de grandes e radicais desafios. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. especial, p. 118-131, set. 2017. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/7146. Acesso em: 29 abr. 2022.
IRACAMBI MATA ATLÂNTICA - BRASIL. Quem somos. Disponível em: https://iracambi.com/pt-br/quem-somos/. Acesso em: 13 dez. 2020.
LAYRARGUES, Philippe Pomier.; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da Educação Ambiental contemporânea no Brasil. In: ENCONTRO “PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL”, 6., 2011. Ribeirão Preto. Anais… Ribeirão Preto: USP, 2011. p 1-15.
LOUREIRO, Carlos, Frederico Bernardo (Org.). Cidadania e meio ambiente. Salvador: Centro de Recursos Ambientais da Bahia, 2003.
MARTINS, Felipe Rodrigues. Educação Ambiental e Candomblé: afro-religiosidade como consciência ambiental. Paralellus, Recife, v. 6, n. 12, p. 265-278, jan./jun. 2015.
NASCIMENTO, Wanderson Flor. Sobre os candomblés como modo de vida: imagens filosóficas entre Áfricas e Brasis. Ensaios Filosóficos, v. 8, p. 153-170, ago. 2016.
OLIVEIRA, José. Henrique Motta de. Entre a macumba e o espiritismo: uma análise do discurso dos intelectuais de umbanda durante o estado novo. Caos – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, v. 2, n. 14, p. 60-85, jul. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/caos/article/view/46953/28196 . Acesso em: 18 jul. 2020.
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
PRANDI, Reginaldo. Os orixás e a natureza. In: PRANDI, Reginaldo. Segredos guardados: orixás na alma brasileira. São Paulo: Companhia das, 2005.
QUIJANO, Aníbal . Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (org.). A colonialidade do saber eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107-130 Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/colecciones/ . Acesso: 06 de dez. 2020.
REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. 8. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2010.
RODRIGUES, Jéssica do Nascimento.; GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental crítica na formação do educador: uma pedagogia transformadora. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 33., 2010. Caxambu. Anais… Caxambu: ANPed, 2010. p. 1-14. Disponível em: https://www.anped.org.br/reunioes-cientificas/nacional. Acesso em: 25 out. 2020.
SANTOS, Antônio Bispo dos. Colonização, quilombos, modos e significações. Brasília: INCTI/UnB, 2015.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos CEBRASP, n.79, p. 71-94, nov. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?lang=pt . Acesso em: 25 out. 2020.
SILVA, José Nunes da; LIMA, Jorge Roberto Tavares de. Povos de terreiros e construção do conhecimento agroecológico: notas para um debate. Cadernos de Agroecologia, v. 13, n. 1, jul. 2018. Disponível em: http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/1118 . Acesso em: 25 out. 2020.
SILVA, Rosana Louro Ferreira da; CAMPINA, Nilva Nunes. Concepções de educação ambiental na mídia e em práticas escolares: contribuições de uma tipologia. Pesquisa em Educação Ambiental, Ribeirão Preto, v. 6, n. 1, p. 29-46, jul. 2011.
TOLEDO, Victor Manuel.; BARRERA-BASSOLS, Narciso. A memória biocultural: importância ecológica das sabedorias tradicionais. São Paulo: Expressão Popular, 2008.