The use of scientific dissemination texts and their contributions to the teaching and learning process
Main Article Content
Abstract
In science teaching, it appears that some biology teachers have already been using some alternative educational resources, such as the use of scientific dissemination texts in addition to textbooks in their teaching practices, to improve student learning. In this sense, the present work aimed to analyze how teachers use scientific dissemination texts and their contribution to the teaching and learning process in State Public Schools in the Municipality of Boa Vista/RR. Regarding the objective of this research, qualitative and descriptive research was approached. Regarding the technical procedures, the field study was used. Thus, to carry out this research, twelve state schools in the capital were selected, of which twenty biology teachers who teach classes to students in the 1st grade of high school agreed to participate in the research. Thus, questionnaires were applied containing thirteen questions alternating between closed and open questions used to research the biology teachers participating in the research. Data analysis was based on the objective of this work. We found in this research that some teachers have been using scientific popularization texts more frequently in addition to textbooks, and using alternative didactic strategies, such as the practice of reading, conducting and discussing debates, solving investigative problems from the research, and holding science fairs. Such strategies are used to contribute to the improvement of student learning in biology teaching.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
Ciência da informação, v. 25, n. 3, p. 396–404, 1996.
ALMEIDA, M. J. P. M. de. O texto de divulgação científica como recurso didático na mediação do discurso escolar relativo à Ciência. In: PINTO, G. A. Divulgação científica e práticas educativas. Curitiba: Editora CRV, 2010.
ALTARUGIO, M. H.; DINIZ, M. L.; LOCATELLI, S. W. O debate como estratégia em aulas de química. Química Nova na Escola, v. 32, n. 1, p. 26-30, 2010.
BATISTELE, M. C. B.; DINIZ, N. P.; OLIVEIRA, J. R. S. O uso de textos de divulgação científica em atividades didáticas: uma revisão. R. bras. Ens. Ci. Tecnol., Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 182-210, set./dez. 2018.
BERTOLDO, R. R.; CUNHA, M. B.; STRIEDER, D. M.; SILVA, A. S. Momentos de leitura na escola: tem ciência? In: GIORDAN, M.; CUNHA, M. B. (orgs). Divulgação científica na sala de aula: perspectivas e possibilidades. Ijuí: Editora Unijuí, 2015. p. 307-329.
BUENO, W. C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e
rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. supl, p. 1–12, 16 dez.
BUENO, W. C. Jornalismo Científico no Brasil: compromissos de uma prática dependente. Doutorado (Tese apresentada a Escola de Comunicação e Artes da USP) São Paulo, 1984.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em . Acesso em 5 de fev. 2020.
FERREIRA, L. N. de A.; QUEIROZ, S. L. Artigos da revista Ciência Hoje como recurso didático no ensino de química. Química Nova, v. 34, n. 2, p. 354 -360, 2011
FRANCISCO JUNIOR, W. E.; SILVA, D. M.; NASCIMENTO, R. C. F.; YAMASHITA, M. O teatro científico como ferramenta para a formação docente: uma pesquisa no âmbito do PIBID. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n.3, p. 79-100, 2014.
FREITAS; J. F. MOREIRA; L. M. SILVA; F. A. R. Análise do conteúdo de microbiologia presente na revista ciência hoje da criança. Ouro Preto - MG, Brasil. vol. 7, N.1. Jan/Abril 2016.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LOPES, M. L.; FLORCZAK, M. A. Divulgação científica no ensino de ciências. Paraná, 2007.
MARTINS, I.; CASSAB, M.; ROCHA, M. B. Análise do processo de reelaboração discursiva de um texto de divulgação científica para um texto didático. In: encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 3, 2001, Atibaia. Anais...Atibaia, 2001. 1 CD-ROM.
NASCIMENTO, T. G.; ALVETTI, M. A. S. Temas científicos contemporâneos no ensino de biologia e física. Ciências & Ensino, v. 1, p. 29–39, 2006.
NASCIMENTO, T. G. O discurso da divulgação científica no livro didático de ciências: características, adaptações e funções de um texto sobre clonagem. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n. 2, p. 15–28, 2005.
PEREIRA, A. B.; OAIGEN, E. R.; HENNIG. G. Feiras de Ciências. Canoas: Ulbra, 2000.
PUIATI, L. L.; BOROWSKY, H. G.; TERRAZZAN, E. A. O texto de divulgação científica como recurso para o ensino de ciências na educação básica: um levantamento das produções nos enpec. In: Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências. Florianópolis, SC, v. 6, p. 1–11, 2007.
QUEIROZ, S. L.; FERREIRA. L. N. A.; IMASATO, H. Textos de divulgação científica no ensino superior de química: aplicação em uma disciplina de Química Estrutural. Educación Química, v. 23, n. 1, p. 49-54, 2012.
RIBEIRO, R. A.; KAWAMURA, M. R. D. Divulgação científica e ensino de física: intenções, funções e vertentes. In: Atas do X Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Londrina, PR: SBF, 2006.
SASSERON, L. H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Revista Ensaio. Belo Horizonte. v. 17, n. especial, p. 49-67, novembro, 2015.
SILVA, P. R.; ALMEIDA. M. M.; ROCHA. R. A. A segregação como conteúdo da nova morfologia urbana de boa vista – RR. 2009. Disponível em: http//sholar.google.com.br/scholar?hl=pt-R&q=teoriae+pratica&btnG=&lr=. Acesso em 09. Setembro. 2019.
TEIXEIRA JÚNIOR, J. G. e SILVA, R. M. G. Perfil de leitores em um curso de Licenciatura em Química. Química Nova, v. 30, n. 5, p. 1365-1368, 2007.