Supervised internship in science teaching during the remote period report of the experiences and challenges

Main Article Content

Davi Nascimento Costa
Geórgia de Souza Tavares
Ruceline Paiva Melo Lins

Abstract

The Supervised Internship in undergraduate courses is considered essential in the training of undergraduates. The aim was to present a report of the experiences during the internship, highlighting the challenges, activities and learning acquired during the Emergency Remote Learning. The report was divided into two moments, which portrayed the period of participant observation and the period of regency, all developed during the fulfillment of the activities proposed by the curricular component supervised internship III, the moments were narrated from the perception of the trainee. It is possible to conclude that, even in the face of the problems caused in the educational scenario due to the pandemic, methodologies and pedagogical practices emerged, enabling the acquisition of great learning and a transposition and adaptation in the pedagogical work, both for teachers and trainees.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Costa, D. N., Tavares, G. de S., & Lins, R. P. M. (2023). Supervised internship in science teaching during the remote period: report of the experiences and challenges. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(1), 37–48. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i1.871
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Davi Nascimento Costa, Federal University of Ceara

Graduated in Biological Sciences - Federal University of Delta do Parnaíba (UFDPar). Parnaiba, PI - Brazil. PhD student in Biotechnology - Federal University of Ceará (UFC). Fortaleza, CE - Brazil.

Geórgia de Souza Tavares, Federal University of Delta do Parnaíba

PhD in Science Education - Federal University of Pará (UFPA). Belem, PR - Brazil. Adjunct Professor - Federal University of Delta do Parnaíba (UFDPar). Parnaiba, PI - Brazil.

Ruceline Paiva Melo Lins, Federal University of Delta do Parnaíba

PhD in Natural Resources - Federal University of Campina Grande (UFCG). Campina Grande, PB - Brazil. Associate Professor - Federal University of Delta do Parnaíba (UFDPar). Parnaiba, PI - Brazil

References

ALVES, Maria de Lourdes Carneiro. Screencast no ensino de educação infantil. ARTEFACTUM-Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, v. 15, n. 2, p. 1-11, 2017.

ARAÚJO, Marcia Moreira; XAVIER, Lucas Antônio; FÁTIMA, Chirley Rodrigues. Feira de ciências no padlet: usos tecnológicos aliado a práticas pedagógicas transgressoras. ReTER, v. 2, n. 2, p. 10-18, 2021.

AVELINO, Wagner Feitosa; GONÇALVES, Natalia Kneipp Ribeiro. Estágio supervisionado em educação no contexto da pandemia da Covid-19. Boletim de Conjuntura, v. 4, n. 10, p. 41-53, 2020.

CARVALHO, Joice Leite et al. O estágio supervisionado na visão de licenciandos em Ciências Biológicas. Revista Valore, v. 3, p. 223-235, 2018.

CASTIONI, Remi et al. Universidades Federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, p. 399-419, 2021.

FIGUEIREDO, Ester Maria Souza; FERREIRA, Lúcia Gracia. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 85, 2020.

FUCHS, Bessa. A escrita está na parede: usando o Padlet para o envolvimento de toda a classe. LOEX Quarterly, v. 40, n. 4, p. 7-17, 2014.

FREITAS, Ana Clara Santos; DE ALMEIDA, Nilton Rodrigues Oliveira; FONTENELE, Isac Santos. Fazer docente em tempos de ensino remoto: como isso acontece?. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 3, p. 1-11, 2021.

MAGALHÃES, Jose Sueli. A linguística além da descrição, além do ensino, além de si mesma. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 753-754, 2019.

MACHADO, Fatima; MARTINS, Marcelo; CALDAS, Viviane. Relatos de experiência docente: a atuação do professor no ensino remoto emergencial. Revista Interdisciplinar em Educação e Territorialidade–RIET, v. 2, n. 2, p. 304-312, 2021.

MELO, Amanda Cordeiro Souza et al. Ensino de ciências a partir de uma cartilha educativa: um estudo sistemático do poder das plantas curativas. Educação e (Trans) formação, v. 5, n. 2, p. 34-47, 2020.

NOGUEIRA, David Silva.; SOUZA, João Paulo Martins de ; VASCONCELOS, Elizandra Rego de. Espaços para o ensino de biologia e ciências: reflexões acerca das observações durante estágio supervisionado. Revista Arquivos Científicos (IMMES), v. 3, n. 1, p. 61-66, 2020.

OLIVEIRA, Raquel Mignoni; CORRÊA, Ygor; MORÉS, Andreia. Ensino remoto emergencial em tempos de Covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 5, p. 02-28, 2020.

QUEIROZ, Jose Estevan Gomes et al. Ensino remoto emergencial visto a partir do IFCE Campus Iguatu. Revista Pedagogia Cotidiano Ressignificado, v. 1, n. 4, p. 82-91, 2020.

RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketlin M.; SANTOS, Claudia Duarte. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas-Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020.

ROCHA, Tiago Lopes.; PARANHOS, Rones; MORAES, Fernando Aparecido. Estágio supervisionado na licenciatura em ciências biológicas: relato de experiência do estágio e do projeto de intervenção sobre relações de gênero e música. Revista Polyphonía, v. 21, n. 1, p. 268-268, 2010.

SANTOS, Francineide Pereira Furtado dos et al. Estágio supervisionado no ensino médio: relato de experiência em tempos da pandemia do Covid-19. Facit Business and Technology Journal, v. 1, n. 29, 2021.

SARAIVA, Karla; TRAVERSINI, Clarice; LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de Covid-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis educativa. Ponta Grossa, PR. Vol. 15 (2020), e2016289, p. 1-24, 2020.

SEIXAS, Rita Helena Moreira; CALABRÓ, Luciana; SOUSA, Diego Onofre. A Formação de professores e os desafios de ensinar Ciências. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 289-303, 2017.

SOUSA, Luana Mateus; INDJAI, Sira; MARTINS, Elcimar Simão. Formação inicial de docentes de biologia: limites e possibilidades do estágio supervisionado no ensino médio. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO DELTA DO PARNAÍBA (UFDPAR). Resolução n° 008/2020 Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (CONSEPE/UFDPar). Disponível em: https://ufpi.br/arquivos_download/arquivos/Parnaiba/Resolu%C3%A7%C3%A3o_008_2020_CONSEPE_UFDPar20201028120646.pdf. Acesso em: 22 out. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ (UFPI). Projeto Político-Pedagógico do Curso. Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Parnaíba, PI. Universidade Federal do Piauí, 2011. Disponível em: https://ufpi.br/images/Parnaiba/Docs/PPCs/BIO-PPC.pdf. Acesso em: 22 de out. 2021.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.