Practical classes in the teaching of Biology an analysis on the BDTD

Main Article Content

Cheylla Jayna Silva Nascimento Leite
Odaléia Alves da Costa

Abstract

Practical classes in Biology Teaching are fundamental to ensure the learning of the contents. Thus, this work aimed to analyze the theses and dissertations that use practical classes in biology teaching as an object of study in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. The papers were selected using the descriptors "Biology Teaching" and "Practical Classes" applying inclusion and exclusion criteria. The search brought us 10 papers, analyzed the teaching approaches and the methodology used. It is concluded that 60% of the authors did not record in their text the teaching approach that their class is linked and how much the Methodology highlighted the scripts of practices as a fundamental part in the development of classes to obtain learning.


Keywords: Biology Teaching; Practical Classes; Methodology

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leite, C. J. S. N., & Costa, O. A. da. (2023). Practical classes in the teaching of Biology: an analysis on the BDTD . SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1329–1342. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.932
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Cheylla Jayna Silva Nascimento Leite, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

Degree in Biological Sciences; Specialization in Science Teaching - Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão (IFMA), Campus Timon, Timon, MA - Brazil.

Odaléia Alves da Costa, Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão

PhD in Education - University of São Paulo (USP). São Paulo, SP- Brazil. Teacher of Basic, Technical and Technological Education - Federal Institute of Education, Science and Technology of Maranhão (IFMA) Campus Timon. Timon, MA - Brazil

References

ANDRADE, M. L. F.; MASSABNI, V. G. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 4, p. 835-854, 2011. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132011000400005>. Acesso em: 09 de jan. de 2023.

ANJOS, Mirian Silva dos.; CARBO, Leandro. Enfoque CTS e a atuação de professores de ciências. ACTIO: docência em ciências. v. 4, n. 3, 2019. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/9329/6890. Acesso em: 08 de jan. de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em 08 de jan. de 2022.

CERVO, Amado Luis.; BERVIAN, Pedro Alcino.; DA SILVA, Roberto. Metodologia Cientifica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

Campos, Maria Cristina Da Cunha.; Nigro, Rogerio Goncalves. Didática de ciências: o ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo: FTD, 1999.

DELIZOICOIV, Demetrio.; ANGOTTI, José André.; PERNAMBUCO, Maria Marta. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

FERREIRA, Sergio.; CORRÊA, Roberta.; SILVA, Fernando Cesár. Estudos dos roteiros de experimento disponibilizados em repositórios virtuais por meio do ensino por investigação. Cienc. Educ., Bauru, v.25, n 4, p.999-1077, 2019.

FONSECA, João José. Saraiva. Metodologia da Pesquisa CIENTÍFICA. Fortaleza: UEC, 2002.

FURTADO, Milena. Lira.; ALCANTARA, Otilia Alves de.; NASCIMENTO, Brenna Nobre do.; MENDONÇA, Luan Rodrigues Olinda.; LIBERATO, Maria da Conceição Tavares Cavalcanti. Associação Teoria-Prática no Processo de Ensino Aprendizagem em Química. VI CONEDU, out. 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD4_SA17_ID6506_25082019164254.pdf. Acesso em 30 de jan. de 2022.

KRALSICHICK, Myriam. Prática de Ensino de Biologia. 4ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

MARANDINO, Martha.; SELLES, Sandra Escovedo.; FERREIRA, Márcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

MENDES SOBRINHO, José Augusto Carvalho. Ensino de Ciências Naturais: saberes e práticas docentes.Org. José Augusto Carvalho Mendes Sobrinho. Teresina: EDUFPI, 2013.

NEVES, A. A. B. Portaria nº 47 de 17 de outubro de 1995. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 2, n. 4, 11. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/87. Acesso em 09 de jan. de 2023.

PRASS, Alberto Ricardo. Teorias da Aprendizagem. 2007, 55p. (Monografia). Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, Porto Alegre, 2007.

ROSSASI, L. B.; POLINARSKI, C. A. Reflexões sobre metodologias para o ensino de Biologia: uma perspectiva a partir da prática docente, 2015. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/491-4.pdf. Acesso em 15 de out. de 2022.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de Ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132001000100007&lng=en&nrm=iso. em: Acesso em: 08 de jan. de 2022.

SOUSA, Karine Santos de. Mapeamento sistemático de teses e dissertações sobre “Ensino de Biologia” entre os anos de 2015 e 2022. No prelo. 10 de jan. de 2023.

SILVEIRA. Denise Tolfo.; GERHARDT. Tatiana Engel; Métodos de pesquisa. ed. UFRGS, Porto Alegre, 2009.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Regimento Geral do PROFBIO - Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional. Disponível em: https://www.profbio.ufmg.br/wp-content/uploads/2020/12/Regimento-geral-PROFBIO-assinado-dez2020.pdf. Acesso em: 12 de jan. de 2023.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.