For a curriculum in defense of the truth Science and Biology teaching between scientific negationism and gender inequality

Main Article Content

Yonier Alexander Orozco Marín

Abstract

We aimed to build reflections about the need for science curriculum committed to the defense of truth, considering the current debate in the field between perspectives of combating scientific denialism and perspectives of valuing diversity. We present the recent neoliberal curricular reforms and the precariousness of teaching work as enemies of these two perspectives. Next, we approach two didactic proposals implemented with elementary school students, discussing the role of women in the history of science and the construction of tools to identify fake news. Starting from the analysis of the answers constructed by the students during the development of the proposals, we maintain that the defense of the truth is indispensable for teaching science for social justice and against scientific denialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Orozco Marín, Y. A. (2023). For a curriculum in defense of the truth: Science and Biology teaching between scientific negationism and gender inequality. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 1103–1126. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1024
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biography

Yonier Alexander Orozco Marín, Federal University of Northern Tocantins

PhD in Scientific and Technological Education - Federal University of Santa Catarina (UFSC) - Florianópolis, SC - Brazil. Professor of Higher Education - Federal University of Northern Tocantins (UFNT). Araguaia, TO - Brazil

References

CASSIANI, Suzani; SELLES, Sandra; OSTERMANN, Fernanda. Negacionismo científico e crítica à Ciência: interrogações decoloniais. Ciência & Educação, Bauru, v. 28, e22000, 2022.

CAVIEDES, Juan. Trabajo docente y políticas de evaluación externa en Colombia y Brasil. Revista colombiana de educación, n. 77, p. 183-202, 2019.

DAMASIO, Felipe; PEDUZZI, Luiz. História e Filosofia da Ciência na educação científica: para quê? Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, n. 19, e2583, 2017.

DUARTE, Newton. O currículo em tempos de obscurantismo beligerante. Revista espaço do currículo, v. 2, n. 11, p. 139-145, 2018.

DUTRA, Débora; CASTRO, Dominique; MONTEIRO, Bruno. Educação em Ciências e Decolonialidade: em busca de caminhos outros. In: MONTEIRO, Bruno A. P. [et al.]. Decolonialidades na educação em ciências. – 1. Ed. – São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019, 366p.

FARMER, Lesley. (2019). News literacy and fake news curriculum: School librarians’ perceptions of pedagogical practices. Journal of Media Literacy Education, v. 11, n. 3, p. 1-11.

GOMES, Anders; NUNES, Núbia; OLIVEIRA, Maria. Controvérsias da indicação de cloroquina e hidroxicloroquina para o tratamento da covid-19. Vértices, v. 25, n. 1, e25117147, 2023

MENESES, Paula. Epistemologias do sul. Revista crítica de ciências sociais, n. 80, p. 5-10, 2008.

PINHEIRO, Bárbara. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329-344, 2019.

PINTO, Benjamin; SILVA, Rony; MEDEIROS, Ranlig. As Fake News influenciam o processo de ensino e aprendizagem na educação em ciências e biologia. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 15, n. 2, p. 1011-1030, 2022

PIRES, Larissa; Dos SANTOS, Israel; DAMASIO, Felipe. Maria Goeppert-Mayer e o modelo nuclear de camadas: contribuições de uma mulher cientista e implicações para o ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 38, n. 1, p. 293-324, 2021

RIVERO, Leonel; FERRANDO, Fiorella. Reconfiguración del rol y nuevas formas de precarización del trabajo docente durante la pandemia COVID-19. In: XIV JORNADAS DE SOCIOLOGÍA: SUR, PANDEMIA Y DESPUÉS, 2021. Buenos Aires. Anais... Buenos Aires: Acta Académica, 2021. 1-14.

RODRIGUES, Larissa; PEREIRA, Beatriz; MOHR, Adriana. Recentes Imposições à Formação de Professores e seus Falsos Pretextos: as BNC Formação Inicial e Continuada para Controle e Padronização da Docência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e35617, 1–39, 2021.

ROSA, Katemari; BRITO, Alan; PINHEIRO, Bárbara. Pós-verdade para quem? Fatos produzidos por uma ciência racista. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1440-1468, 2020.

SANTOS, Sandro. Experiências de pessoas trans - ensino de biologia. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia. 2018.

SANTOS, Valquiria. O ensino de biologia de forma remota e a deconstrução de Fake News em tempos de COVID-19: Relatos de uma intervenção. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 13, n. 2, p. 247-267, 2020

SELLES, Sandra., OLIVEIRA, Ana. Ameaças à Disciplina Escolar Biologia no “Novo” Ensino Médio (NEM): Atravessamentos Entre BNCC e BNC-Formação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, e40802, p. 1–34, 2022.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa‐ação. Cortez: São Paulo. 8a ed. 1998.

VILELA, Mariana., SELLES, Sandra. É possível uma Educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico? Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1722-1747, 2020.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.