Elo-cú-brações about human anatomy classes inflections based on the countersexual manifesto

Main Article Content

Gabriel Ribeiro
Pablo Enrique Abraham Zunino

Abstract

In this essay we map out some sayings and possible unsaid in Human Anatomy classes, using (in)certain structures that make up human bodies as anchor points for this discussion. The analyzes were developed in the light of the thought of Paul Beatriz Preciado, especially in the work entitled Countersexual Manifesto (2014). In this theoretical path, through the sections “Between Digesting and Enjoying” and “Why is the hand not considered a sexual organ?”, lines of escape were pointed out for the operationalization of other pedagogical practices, more sensitive, welcoming and problematizing, in the teaching this curricular component.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ribeiro, G., & Zunino, P. E. A. (2024). Elo-cú-brações about human anatomy classes: inflections based on the countersexual manifesto. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 344–360. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1214
Section
Ensaios
Author Biographies

Gabriel Ribeiro, Federal University of Recôncavo da Bahia

PhD in Education Sciences - University of Minho, Braga - Portugal - Associate Professor - Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB) Cruz das Almas, BA - Brazil

Pablo Enrique Abraham Zunino, Federal University of Reconcavo da Bahia

PhD in Philosophy from the University of São Paulo with a research internship at Université Paris I Panthéon-Sorbonne. Professor at the Federal University of Recôncavo da Bahia. He published the books Deleuze: el laberinto de la imagen (Buenos Aires: Teseo, 2020) and Bergson: the metaphysics of action (São Paulo: Humanitas / Fapesp, 2012); he co-organized the books The Teaching of Philosophy Among Us (2018) and The Oriented Philosophy (2021). He was coordinator of the lato sensu Postgraduate Course Specialization in Philosophy, Knowledge and Education (2021-2023). Currently, he coordinates the Contemporary French Philosophy GT (Anpof) and the Aesthetics Studies and Research Group (GEPE).

References

ANITA, Guerrini. The courtiers’ anatomists: animals and humans in Louis XIV’s Paris. Chigado: The University of Chicago Press, 2015.

AUGUSTO, Cyndel Nunes; NEIRA, Marcos Garcia. (Um) currículo cultural contrassexual? Movimentos que possibilitam corpos em trânsito. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, p. 1-8, 2021.

BOSCATTI, Ana Paula Garcia. Habitar outras epistemologias. Cadernos Pagu, n. 62, p. 1-6 2021.

CHUGHTAI, Bilal; SAWAS, Ahmed; O’MALLEY, Rebecca; NAIK, Rohan; KHAN, Ali; PENTYALA, Srinivas. A neglected gland: a review of Cowper’s gland. International Journal of Andrology, v. 28, n. 2, p. 74-77, 2005.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: 34, 1997. v.4.

FERREIRA, Maíra; BRAZ Tatiana; MACHADO, Ana Maria; RIBEIRO, G; ANDRADE, Rosana. Correlação entre a incompetência esfincteriana anal e a prática de sexo anal em homossexuais do sexo masculino. Revista Brasileira de Coloproctologia, v. 30, n. 1, p. 55-60, 2010.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 2001a.

FOUCAULT. Michel. Os anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2001b.

FURLANI, Jimena. Educação sexual: possibilidades didáticas. In: LOURO, Guacira Lopes; JANE, Felipe; GOELLNER, Silvana Vilodre (org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018. p. 67-82.

HOOKS, bell. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p. 114-123.

HOQUET, Thierry. Canguilhem e o novo normal. In: ARMILIATO, Vinícius; BOCCA, Francisco (org.). Um lugar para o singular: Georges Canguilhem em perspectiva. Curitiba: CRV, 2020. p. 157-173.

LEVIN, Roy. Prostate-induced orgasms: a concise review illustrated with a highly relevant case study. Clinical Anatomy, v. 31, n. 1, p. 81-85, 2018.

LIBLIK, Carmem Silvia da Fonseca. A contrassexualidade como superação das dicotomias de gênero e sexo. Revista Estudos Feministas, v. 24, n. 2, p. 653-656, 2016.

LIEBERMAN, Daniel. A história do corpo humano: evolução, saúde e doença. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.

MARIEB, Elaine; WILHELM, Patricia; MALLATT, Jon. Anatomia humana. 7.ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.

MARTINI, Frederic; TIMMONS, Michael; TALLITSCH, Robert. Anatomia humana. Porto Alegre: Artmed, 2009.

MASTERS, William; JOHNSON Virginia. Human sexual response. Boston: Lippincott Williams & Wilkins, 1966.

MOORE, Keith; DALLEY, Arthur. Anatomia orientada para a clínica. 8. ed. Guanabara Koogan: Rio de Janeiro, 2019.

MILLER, William. The anatomy of disgust. Harvard University Press: Cambridge, 1997.

PRECIADO, Paul Beatriz. Manifesto contrassexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.

PRECIADO, Paul Beatriz. Testo junkie: Sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: n-1 edições, 2018.

PRECIADO, Paul Beatriz. Pornotopia: Playboy e a invenção da sexualidade multimídia. São Paulo: n-1 edições, 2020a.

PRECIADO, Paul Beatriz. Um apartamento em Urano: Crônicas da travessia. Rio de Janeiro: Zahar, 2020b.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.