Podcasts as a didactic transposition tool for cross-cutting themes in Cellular and Molecular Biology
Main Article Content
Abstract
Virtual learning environments, especially PodCasts, have been widely used to present basic concepts of cellular and molecular biology, however, episodes that address health topics that crosscutting themes in this area of knowledge are still scarce. The present work presents an experience report based on the systematization of the construction of narratives through analogies and the use of transversal themes linked to the health area, as recommended by the theory of didactic transposition and meaningful learning. The audios were produced during the context of the pandemic in which virtual learning environments began to be used more in the context of university education, however, the materials produced continue to be used by students and appear to constitute an important teaching tool for the adequate dissemination of knowledge scientific for academics and society as a whole.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALQUINI, Yedo. Biologia: tendências atuais no ensino de biologia. In: KUENZER, Acacia. Ensino médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 177.
AUSUBEL, D. P. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc., 1968.
AUSUBEL, David P. Apresentação da teoria da assimilação da aprendizagem e da retenção significativas. In: AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Paralelo, 2000. Cap. 1, p. 1.
BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. Podcast em educação: um contributo para o estado da arte. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxia e Educación, Coruña, v. 1, n. 1, p. 837-846, nov. 2007.
CHEVALLARD, Yves. ¿Qué es la transposición didáctica? In: CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. 3. ed. Buenos Aires: Aique, 2000. p. 45.
CASTRO, L.; CONDE, I.; PAIXÃO, G.C. Podcasts exploratórios e colaborativos: oralizando conhecimentos em um curso de graduação à distância. Revista Tecnologias na Educação, n.11, 2014. Disponível em: Disponível em: http://tecnologiasnaeducacao.pro.br/ Acesso em 14/12/2023
FERNANDES, Carol Anne da Silva; VIEIRA, Larissa Xavier Santiago da Silva; SILVA, Francisco Theogenes Macêdo; KUBRUSLY, Marcos; AUGUSTO, Kristopherson Lustosa. Podcasts as an integral part of free open access medical education. Revista Brasileira de Educação Médica, Ceará, v. 47, n. 1, p. 1-7, 2023. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1981-5271v47.1-20220119.ing
FIGUEROA, Ana Maria Senac. O uso sistemático de analogias: estudo de um modelo de ensino para o conceito de incompatibilidade sanguínea. Orientador: Ronaldo Luiz Nagem. 2004. 139 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.
FREIRE, Eugênio Paccelli. O podcast como ferramenta de educação inclusiva para deficientes visuais e auditivos. Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 40, p. 195-206, maio 2011. https://doi.org/10.5902/1984686X2028
GONÇALVES, Mauro César. Concepções de professores e o ensino de probabilidade na escola básica. 2004. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
JESUS, Marcos Antonio Santos de; SILVA, Romeu Carlos Oliveira. A teoria de David Ausubel: o uso dos organizadores prévios no ensino contextualizado de funções. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2004, Recife. Anais do VIII Enem - Minicurso. Recife: Gt 2 - Educação Matemática no Ensino Médio, 2004. p. 1-14. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/03/MC05002402801.pdf . Acesso em: 02 nov. 2022.
JESUS, Wagner Brito de. Podcast e educação: um estudo de caso. 2014. 63 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediado pela tecnologia. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 10, p. 47-56, dez. 2003.
LACERDA, Mário Roberto Miranda; RISSI, Maurício; NAKAYAMA, Marina Keiko; SPANHOL, Fernando José; FIALHO, Francisco Antonio Pereira; PACHECO, Andressa Sasaki Vasques. Criação e compartilhamento de conhecimento em ambientes virtuais de ensino-aprendizagem. Renote, v. 8, n. 1, p. 1-10, 24 jul. 2010. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.15189
MERMELSTEIN, Claudia; COSTA, Manoel Luis. Analysis of undergraduate cell biology contents in Brazilian public universities. Cell Biology International, v. 41, n. 4, p. 361-368, 16 jan. 2017. Wiley. http://dx.doi.org/10.1002/cbin.10720.
MOREIRA, Marco A.; MASINI, Elcie F. Salzano. A teoria cognitiva de aprendizagem: aprendizagem significativa. In: MOREIRA, Marco A.; MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982. Cap. 1. p. 7-25.
NAGEM, Ronaldo Luiz; DE OLIVEIRA, Dulcinéia Carvalhaes; TEIXEIRA, Jully Anne Dias Yamauchi. Uma proposta de metodologia de ensino com analogias. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 14, n. 1, p. 197-213, jan. 2001. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37414109 . Acesso em: 01 dez. 2022.
NEVES, Késia Caroline Ramires; BARROS, Rui Marcos de Oliveira. Diferentes olhares acerca da transposição didática. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 103-115, out. 2011. Disponível em: http://143.54.40.221/index.php/ienci/article/view/249/174 . Acesso em: 03 nov. 2022.
NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação do conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
RONCA, Antônio C. Caruso; ESCOBAR, Virgínia Ferreira. Técnicas pedagógicas domesticação ou desafio à participação. Rio de Janeiro: Vozes, 1980.
SALGADO, M. T. S. F.; GAUTÉRIO, V. L. B. A tecnologia digital potencializando o ensino de biologia celular: a utilização do blog aliado ao canva. Biologia: Ensino, Pesquisa e Extensão - Uma abordagem do conhecimento científico nas diferentes esferas do saber - Volume 2, [S.L.], p. 38-52, 2021. Editora Científica Digital. http://dx.doi.org/10.37885/210805700.
SILVA, Chayene Cristina Santos Carvalho da; TEIXEIRA, Cenidalva Miranda de Sousa. O uso das tecnologias na educação: os desafios frente à pandemia da covid-19 / the use of technologies in education. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 9, p. 70070-70079, 2020. Brazilian Journal of Development. http://dx.doi.org/10.34117/bjdv6n9-452.
SILVA, Natália de Melo. Análise da influência do uso de podcast na educação e sua contribuição na educação em saúde: uma revisão integrativa. 2018. 25 f. TCC (Graduação) - Curso de Enfermagem, Centro Acadêmico de Vitória de Santo Antão, Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2018.
SOUZA, G. M.; SITKO, C. M. A Teoria das Inteligências Múltiplas no processo de ensino e aprendizagem e a atividade criativa. Scientia Plena. v. 18, n. 8, p. 084801, 16 jul. 2022. doi: https://doi.org/10.14808/sci.plena.2022.084801