Parasitology content in ENEM tests a 22-year analysis (1998 to 2019)

Main Article Content

Jessica Lima Pinheiro
Claudia Maria Antunes Uchôa
Otilio Machado Pereira Bastos
Alynne da Silva Barbosa

Abstract

Information about parasites is mediated for high school students and ends up being used as content in ENEM tests. In this study, the ENEM questions that addressed Parasitology issues were evaluated. To this end, tests of ENEM was recovered from the year of its creation until 2019, including traditional ENEM and PDL (People Deprived of Liberty). Among the issues recovered, 22 addressed the content of Parasitology. The majority, 19, were inserted in the Sciences of Nature and its Technologies area. More than 80% of the questions used written language with contextualization of the subject in the statement, however, it was not always necessary to read the texts of the statement to answer the questions. Information on host, prophylaxis and transmission were the most required. The predominance of the themes schistosomiasis, malaria and Chagas' diseases in the questions, reinforces the need to include other parasites, and the contextualization and interdisciplinarity in the required knowledge of the issues

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pinheiro, J. L., Uchôa, C. M. A., Bastos, O. M. P., & Barbosa, A. da S. (2020). Parasitology content in ENEM tests: a 22-year analysis (1998 to 2019). SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(1), 102–119. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.323
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Jessica Lima Pinheiro, Fluminense Federal University

Master student in progress in Biological Sciences - Universidade Federal Fluminense (UFF). Niterói, Rio de Janeiro - Brazil. Bachelor and Degree in Biological Sciences - Fluminense Fedearl Universty (UFF). Niterói, Rio de Janeiro - Brazil.

Claudia Maria Antunes Uchôa, Fluminense Federal University

PhD in Teaching in Biosciences and Health - Oswaldo Cruz Foundation (FIOCRUZ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Associate professor - Fluminense Federal Universty (UFF). Niterói, Rio de Janeiro - Brazil

Otilio Machado Pereira Bastos, Fluminense Federal University

PhD in Public Health - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Full Professor - Fluminense Federal University (UFF). Niterói, Rio de Janeiro - Brazil.

Alynne da Silva Barbosa, Fluminense Federal University

PhD in Sciences - Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Adjunct Professor of Parasitology - Fluminense Federal University (UFF). Niterói, Rio de Janeiro - Brazil.

References

ALMEIDA, A. B. B.; SILVA, L. A. S.; FERNANDES, P. S. R.; SOBRINHO, M. F. Potenciais aspectos sociocientíficos em itens de biologia no ENEM. Desenvolvimento Curricular e Didática, v. 8, n.4, p. 83-91, 2016.

BIZZO, N.; GOUW, A. M. S.; GARCIA, P. S.; MONTEIRO, P. H. N.; NETO, L. C. B. T. Que conhecimentos e habilidades estão em teste no ENEM? Análise de performance induzida reversa. CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN DIDÁTICA DE LAS CIENCIAS, 9., 2013, Girona, Espanha. Anais... Girona, Espanha, 2016. p. 415-419. BRASIL. MEC. Exame nacional do ensino médio (ENEM). Fundamentação teóricometodológica. Brasília, DF: Inep, 2005.

CARLOS, J. G. Interdisciplinaridade no ensino médio: desafios e possibilidades. 2007. Dissertação (Mestrado Profissionalizante em Ensino de Ciências) - Universidade de Brasília, Brasília, DF. 2007.

DOROTEU, L. R.; SANTOS; C. M. B., MELLO; A. S.; AVENI, A. O. Acesso à Educação Superior do preso em regime fechado através do Exame Nacional do Ensino Médio para Pessoas Privadas de Liberdade. Revista Projeção, Direito e Sociedade, v.8, n.2, p.13-23, 2017.

GOMES, C. M. A. Avaliando a avaliação escolar: Notas escolares e inteligência fluida. Psicologia em Estudo, v.15, n.4, p.841-849, 2010.

HOTEZ, P.J.; MOLYNEUX; D.H., FENWICK, A.; OTTESEN, E.; EHRLICH SACHS, S.; SACHS, J.D. Incorporating a rapid-impact package for neglected tropical diseases with programs for HIV/AIDS, tuberculosis, and malaria. PLos Medicine, v.3, n.5, p.576-584, 2006.

JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MALIMPENSA, G. C.; RINK, J. Conteúdos de Genética nas provas do ENEM: uma análise de dez anos de exame (2005-2014). Avaliação e Educação em Ciências, v.1, n.3, p.1-9, 2017.

MORAES, G. P. Uma reflexão sobre o currículo mínimo de biologia do estado do Rio de Janeiro. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

MOREL, C. M. Inovação em saúde e doenças negligenciadas. Cadernos de Saúde Pública, v. 22, n.8, p.1522-1523, 2006.

MOURA, J. H. C. A integração curricular no ENEM: o caso das Ciências da Natureza. Campinas. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2014.

NICOLETTI, E. R.; SEPEL, L. M. N. Contextualização e interdisciplinaridade nas provas do ENEM: analisando as questões sobre vírus. Acta Scientiae, 18(1), 204-220, 2016.

OLIVEIRA, T. S. O ENEM: breves considerações sobre importância avaliativa e reforma educacional. Educação por escrito, v.7, n.2, p.278-288, 2016.

PINHEIRO, N. C.; OSTERMANN, F. Uma análise comparativa das questões de Física no novo ENEM e em provas de vestibular no que se refere aos conceitos de interdisciplinaridade e contextualização. ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 12., 2010. Anais..., Águas de Lindoia, 2010.

POMBO, O. Epistemologia da interdisciplinaridade. Revista do Centro de Educação e Letras da Unioeste, v.10, n.1, p.9-40, 2008.

RAMALHO, B. L.; NÚÑEZ, I. B. Aprendendo com o ENEM. Reflexões para melhor se pensar o ensino e a aprendizagem das ciências naturais e da matemática. Brasília, DF: Liber Livro, 2011.

REY, L. Dicionário da saúde e da prevenção de seus riscos. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006.

SANTOS, I. L.; CHACON, W.; VERAS, J. Uma análise da ciência da informação brasileira no contexto da interdisciplinaridade. Biblionline, v.11, n.2, p.218-231, 2015.

SILVEIRA, F. L.; BARBOSA, M. C. B.; SILVA, R. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v.37, n.1, p.1101- 1105, 2015.

SODRÉ NETO, L.; MEDEIROS, A. D. Considerações sobre contextualização e interdisciplinaridade na abordagem da microbiologia no novo Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Revista Ciências & Ideias, v.9, n.1, p.88-100, 2018.

SOUZA, J. R. T.; BRITO, L. P. Influência do conteúdo de Química na elaboração de questões do Novo ENEM associadas ao enfoque CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.2, n.18, p. 699-726, 2018.

WERLE, F. O. C. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v.19, n.73, p.769-792, 2011.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.