Gender ideology” in a biological sciences teacher preparation course is it possible to have hope?

Main Article Content

Mariana de Sousa Araújo
Alessandra Pavolin Pissolati Ferreira
Luciana Aparecida Siqueira Silva

Abstract

The slogan “gender ideology” has become central to Brazilian political and educational discussions, establishing a narrative dispute between reactionary groups that call themselves defenders of the family and researchers, who undertake Education as one of the central axes in promoting gender equity and respect for sexual diversity. As part of a larger research that investigated how a teaching degree produces future teachers to work in this scenario, the present article foucus on this narrative dispute. The narratives that circulate in the investigated context act producing subjectivities in line with an ultra-conservative agenda that has been discursively happening in the country. We raised the urgency to discuss gender, sexuality and its intertwining with Education at all levels of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Araújo, M. de S. ., Ferreira, A. P. P. ., & Silva, L. A. S. (2020). Gender ideology” in a biological sciences teacher preparation course: is it possible to have hope? . SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(2), 426–444. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.366
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Mariana de Sousa Araújo, Federal Institute of Goiás

Degree in Biological Sciences. Instituto Federal Goiano Campus Urutaí (IFGoiano-Urutaí). Urutaí, GO - Brazil.

Alessandra Pavolin Pissolati Ferreira

Master in Education. Federal University of Uberlândia (UFU). Uberlândia, MG - Brazil. Professor - Municipal and State Networks of Uberlândia. Uberlândia, MG - Brazil.

Luciana Aparecida Siqueira Silva, Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás

PhD student in Education - Federal University of Uberlândia (UFU). Uberlândia, MG - Brazil. Professor of Basic, Technical and Technological Education Instituto Federal Goiano Campus Urutaí. Urutaí, GO - Brazil.

References

ALGEBAILE, Eveline. Escola sem Partido: o que é, como age, para que serve. In: Frigotto, Gaudêncio. Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Laboratório de Políticas (LLP/UERJ), 2017, p. 65-74.

BANDEIRA, Andreia; VELOZO, Emerson Luis. Livro didático como artefato cultural: possibilidades e limites para as abordagens das relações de gênero e sexualidade no Ensino de Ciências. Ciência & Educação, v. 25, n. 4, p. 1019-1033, 2019.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luis Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garramond, 2006, 256p.

BRASIL. Lei no 8.069 de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 1990.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Lei Maria da Penha. Lei n. 11.340, de 07 de agosto de 2006. Coíbe a violência doméstica e familiar contra a mulher. Brasília: Presidência da República, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB/DICEI, 2013. 542p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2017. 468p.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/contextualizacao_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em 30 jul. 2020

BRASIL. Ministério da saúde. Painel coronavírus. 2020b. Disponível em: https://covid.saude.gov.br. Acesso em: 10 jun. 2020.

BRASIL. Projeto de Lei No 2578 de 2020. 2020a. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=307FAC55575B6C7DCCDC9902FAEBED11.proposicoesWebExterno1?codteor=1892753&filename=Tramitacao-PL+2578/2020. Acesso em 31 jul. 2020.

CARVALHO, Fabiana Aparecida de. Manifesto: não existe ideologia de gênero! Koan: Revista de Educação e Complexidade, n. 5, p. 177-179, 2017.

COLLETA, Ricardo Della. Após STF barrar lei municipal, Bolsonaro promete enviar projeto contra 'ideologia de gênero'. Folha de São Paulo, 12 maio. 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2020/05/apos-stf-barrar-lei-municipal-bolsonaro-promete-enviar-projeto-contra-ideologia-de-genero.shtml. Acesso em: 10 jun. 2020.

COLLING, Leandro. O que perdemos com os preconceitos. In: Revista cult: dossiê-ditadura heteronormativa, São Paulo,SP, n.202, ano 18, p.22-25, jun./2015.

CONSELHO EPISCOPAL LATINO AMERICANO (Celam). Documento de Aparecida. São Paulo: PAULUS, 2007, 321p.

EsP. Escola sem partido. Disponível em: http://www.escolasempartido.org/quem-somos. Acesso em: 10 jun. 2020.

GIROUX, Henry A. Praticando estudos culturais nas faculdades de educação. In: SILVA, Tomaz T. da, (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1995, p. 85-103.

GONÇALVES, Joyce Amorim; CARVALHO, Ana Rosa Rebelo Ferreira de. Lesbianidade e psicologia na contemporaneidade: uma revisão sistemática. Gênero, v.20, n. 1, p. 135-156, 2019.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. “Ideologia de gênero”: a gênese de uma categoria política reacionária – ou: a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça à família natural”?. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Debates Contemporâneos: educação para a sexualidade. Rio Grande: Editora da FURG, 2017, p. 25-52.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A invenção da “ideologia de gênero”: a emergência de um cenário político-discursivo e a elaboração de uma retórica reacionária antigênero. Revista Psicologia Política. v. 18. n. 43. p. 449-502. 2018.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A ‘ideologia de gênero’ existe, mas não é aquilo que você pensa que é. In: CÁSSIO, Fernando. Educação contra a barbárie: por escolas democráticas e pela liberdade de ensinar. São Paulo: Boitempo, 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. Educação e docência: diversidade, gênero e sexualidade. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 4, p. 62-70, jan./jul. 2011.

MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do movimento escola sem partido e a Base Nacional Curricular Comum. Educação e Sociedade, v. 38, n. 139, p. 507-524, p. 507- 524.

MATHIEU, Nicole-Claude. Sexo e Gênero. In: HIDRATA, Helena et al. (Org.) Dicionário Crítico do Feminismo. São Paulo, SP: Editora UNESP, 2009, p. 173-178.

MISKOLCI, Richard; CAMPANA, Maximiliano. “Ideologia de gênero”: notas para a genealogia de um pânico moral contemporâneo. Revista Sociedade e Estado, v. 32, n. 3, p. 725-747, 2017.

MIGUEL, Luis Felipe. Da “doutrinação marxista” à "ideologia de gênero" - Escola Sem Partido e as leis da mordaça no parlamento brasileiro. Revista Direito e Práxis, v. 7, n. 15, p. 590-621, 2016.

NARVAZ, Martha Giudice; ZORDAN, Paola. Quem tem medo do corpo, do sexo e do gênero? In: RIZZA, Juliana Lapa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; RIBEIRO, Paula Regina Costa; COSTA, Ana Luiza Chaffe. (Org.). Tecituras sobre corpos, gêneros e sexualidades no espaço escolar. Rio Grande: Editora da FURG, 2019, p. 15-32.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Fazer do caos uma estrela dançarina no currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos de slogan “ideologia de gênero”. In: PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza, 2018, p. 23-52.

PARANÁ. Lei No 6.496 de 24 de junho de 2015. Aprova o Plano Municipal de Educação do município de Cascavel/PR para a vigência 2015-2020. 2015. Disponível em: http://www.camaracascavel.pr.gov.br/images/stories/leis/files/6_496.pdf. Acesso em 31 jul. 2020.

PARREIRA, Fátima Lúcia Dezopa. Ciência, gênero, sexualidade e religião: alianças, tensões e conflitos no Ensino de Biologia. 2019. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia. 2019.

PENNA, Fernando de Araújo. O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: Laboratório de Políticas Públicas da UERJ, LPP, 2017, p. 35-48.

REIS, Toni; EGGERT, Edla. Ideologia de gênero: uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros. Educação e Sociedade, v. 38, n, 138, p. 9-26, 2017.

STF - SUPERIOR TRIBUNAL FEDERAL. Notícias. Lei municipal que proíbe ensino sobre questões de gênero é inconstitucional. 2020a. Disponível em: http://portal.stf.jus.br/noticias/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=442331&ori=1. Acesso em: 31 jul. 2020.

STF - SUPERIOR TRIBUNAL FEDERAL. Notícias. Lei de Cascavel (PR) que vedava ensino sobre gênero e orientação sexual é inconstitucional. 2020b. Disponível em: http://www.stf.jus.br/portal/cms/verNoticiaDetalhe.asp?idConteudo=446545. Acesso em: 31 jul. 2020.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; PARREIRA, Fátima Lúcia Dezopa; LISSI, Cristian Bianchi. Sexualidade e religião: reflexões que cabem à educação escolar. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Debates Contemporâneos: educação para a sexualidade. Rio Grande: Editora da FURG, 2017, p. 25-52.

TOLOMEOTTI, Tamires; CARVALHO, Fabiana Aparecida de. Um currículo degenerado: os planos de educação e questão de gênero nos documentos educacionais. Revista Ártemis, v. 22, n. 1, p. 73-84, 2016.

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.