The animation short film as a pedagogical resource for parasitology in basic education

Main Article Content

Camila Souza Carvalho Class
Alynne da Silva Barbosa

Abstract

This study aimed to survey animation short films that addressed parasitology content, analyzing format and content. The same was carried out in three stages: the first consisted of a survey online videos, and the second and third, information about format and content was retrieved. Were recovered 21 Brazilian short films. Of these, more than 45% were produced by public institutions and lasted between 4 to 6 minutes. About 52.4% used the dialogue between characters and narration to mediate information, portraying the doctor as the main professional. The most discussed parasitosis were malaria and schistosomiasis. It can be concluded that the short film has a high potential to be applied in schools with a media as it is an objective vídeo.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Class, C. S. C., & Barbosa, A. da S. . (2021). The animation short film as a pedagogical resource for parasitology in basic education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(2), 1011–1030. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i2.612
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Camila Souza Carvalho Class, Universidad Federal Fluminense

Bachelor and Degree in Biological Sciences - Fluminense Federal University (UFF) Niterói, RJ - Brazil

Alynne da Silva Barbosa, Federal Fluminense University

Doctor of Science - Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz) Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Professor of Parasitology Exclusively dedicated to the Department of Microbiology and Parasitology. Federal Fluminense University. Niterói, RJ - Brazil.

References

ALCÂNTARA, J. C. D.; Curta-metragem: gênero discursivo propiciador de práticas multiletradas. 2014. 138f. Dissertação (mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá, MT, 2014.

ASSIS, S. S.; PIMENTA, D. N.; SCHALL, V. T. A dengue e suas representações visuais nos livros didáticos e materias educativos impressos. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; v. 7, n. 3, p. 1-21, 2013.

DIAS, C. A. C.; KOVALICZN, R. A. Parasitoses humanas e o uso de recursos midiáticos na aprendizagem. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE (2014); Paraná; p. 1-19, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uepg_cien_artigo_carlos_alberto_de_carvalho_dias.pdf. Acesso em: 28/11/2019.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. População chega a 205,5 milhões, com menos brancos e mais pardos e pretos. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de noticias/noticias/18282-populacao-chega-a-205-5-milhoes-com-menos-brancos-e-mais-pardos-e-pretos Acesso em: 24/11/2019.

JANDREY, L. A utilização de filmes no estudo dos conteúdos biológicos: o caso dos microrganismos. Os desafios da escola pública Paranaense na perspectiva do professor PDE (2014); Paraná; v.2, p. 1-28, 2014.

LOPES, P. K.; NANEMANN, S. M. A. O curta-metragem como instrumento de ensino dos direitos humanos nas aulas de língua portuguesa. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., out. /2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21230_9405.pdf. Acesso em: 20/11/2019.

MASSARA, C. L.; CARVALHO, O. S.; MURTA, F. L. A qualidade da informação nos ciclos biológicos de Schistosoma mansoni veiculados na rede mundial de computadores - internet. Revista de Patologia Tropical, v. 42, n. 1, p. 72–80, 2013.

MASSARA, C. L.; MURTA, F. L. G.; ENK, M. J.; ARAÚJO, A. D.; MODENA, C. M.; CARVALHO, O. S. Caracterização de materiais educativos impressos sobre esquistossomose, utilizados para educação em saúde em áreas endêmicas no Brasil. Revista Epidemiologia e serviços de saúde, v. 25, n. 3, p. 575-584, 2016.

MEDEIROS, A. A.; CAMARGO, M. H. Entre o Ecocine e o curta-metragem: amor e cuidado em A casa de pequenos cubos. Revista Dito Efeito, v. 8, n. 12, p. 58-67, 2017.

MOHR, A. Análise do conteúdo de “saúde” em livros didáticos. Revista Ciência & Educação, v. 6, n. 2, p. 89–106, 2000.

MORAN, J. M. 2017. Desafios da televisão e do vídeo à escola. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/desafio.pdf . Acesso em: 09/11/2019.

NATIVIDADE, C. Curta-metragem e a experimentação da linguagem. Revista Sesc TV, n. 84, p. 1-11, 2014.

SCHALL, V.; JURBEG, P.; ALMEIDA, E.; CASZ, C.; CAVALCANTE, F.; BAGNO, S. Educação em saúde para alunos de primeiro grau. Avaliação de material para ensino e profilaxia da esquistossomose. Revista de Saúde Pública, v. 21, n. 5, p. 387-404, 1987.

SILVA, S. R. N. O conto e a sinopse como instrumento para aperfeiçoamento da escrita. Os desafios da escola pública Paranaense na perspectiva do professor PDE (2014); Paraná; v.2, p. 1-68, 2014.

VENTURINI, A. D. B.; MEDEIROS, L. M. Curtas-metragens como ferramenta tecnológica na educação inclusiva. Revista Educação, Artes e Inclusão, v. 14, n. 2, p. 73-91, 2018.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)