Investigative activity in biology teaching application of rapid assessment protocol (pars) in environmental diagnosis and aquatic macroinvertebrates capture

Main Article Content

Henrique Mendes da Silva

Abstract

Biology teaching must be based on a critical reflection on methodologies for the production of scientific-technological knowledge and its applications in society. The application research adopted a qualitative methodology developed based on the implementation of an investigative activity analyzing the macroinvertebrate fauna in different clover in the Pamplona stream, Vazante/MG. This research aimed to investigate how the application of an investigative activity can contribute to the improvement of Biology Teaching, which addresses Ecology contents for 25 second grade high school students at the Carolina Silva de Vazante/MG State School. The data exposed and discussed here were collected through audio recordings of the researcher's activities and field diary. The problems were presented and the students instigated to seek new knowledge on the subject, presenting a survey of hypotheses and discussion of the levels of disturbance in each point of the stream, associating the abundance of macroinvertebrates as pollution bioindicators. The results indicate components that indicate the collaboration of the investigative activity in the engagement and interest of students in the applied activities, in the same way that it facilitated the understanding of the contents covered.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, H. M. da. (2021). Investigative activity in biology teaching: application of rapid assessment protocol (pars) in environmental diagnosis and aquatic macroinvertebrates capture. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(2), 838–861. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i2.629
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biography

Henrique Mendes da Silva, University of Brasilia

Master in Biology Teaching - University of Brasília (UnB). Brasilia, DF - Brazil. Teacher of Basic Education  - State Department of Education of Minas Gerais; Private Teaching Network at the Educational Society of Vazante - Colégio SEV. Professor at the Educational Foundation of Patos de Minas (FEPAM), sponsor of the University Center of Patos de Minas (UNIPAM).

References

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

AZEVEDO, Maria Cristina P. Stella. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

BACCI, Denise de La Corte; PATACA, Ermelinda Moutinho. Educação para a água. Estudos avançados, v. 22, n. 63, p. 211-226, 2008.

BIS, Barbara; KOSMALA Grazyna. Chave de identificação para macroinvertebrados bentônicos de água doce. 2005.

Disponível em: http://docplayer.com.br/24934-Chave-de-identificacao-bentonicos-de-agua-doce.html . Acesso em: 15 nov. 2019.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: fundamentos, métodos e técnicas. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994. p. 15-80.

BORGES, Antônio Tarciso. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro. Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6607/6099 . Acesso em: 21 out. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BUSS, Daniel Forsin; SALLES, Frederico Falcão. Using Baetidae species as biological indicators of environmental degradation in a Brazilian river basin. Environ Monit Assess. Departamento de Biologia, FIOCRUZ, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, jul. 2007. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17106778/ . Acesso em: 04 set. 2021.

BYBEE, Rodger W. Scientific inquiry and science teaching. In: Flick L.B., Lederman N.G. (Ed.) Scientific inquiry and nature of science. Science & Technology Education Library, v. 25. Springer, Dordrecht, 2006. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-5814-1_1

CALLISTO, Marco; FERREIRA, W; MORENO, P.; GOULART, M.; PETRUCIO, M. Aplicação de um protocolo de avaliação rápida da diversidade de habitats em atividade de ensino e pesquisa (MG-RJ). Acta Limnologica Brasiliensia, v. 14, n. 1, p. 91-98, 2002.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Las prácticas experimentales en el proceso de enculturación científica. In M. Q. Gatica, & A. Adúriz-Bravo (Ed.), Enseñar ciencias en el nuevo milenio: retos e propuestas. Santiago: Universidad Católica de Chile, 2006. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001546086 . Acesso em: 31 out. 2021.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, p. 1-20, 2013.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa; VANNUCCHI. Andréia Infatosi; BARROS, Marcelo Alves; GONÇALVES, Maria Elisa Resende; REY, Renato Casal. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2007.

COLL, César. Aprendizagem escolar e construção de conhecimentos. Porto Alegre, Artmed, 2002.

COURTNEY, Gregory; MERRITT. Richard. Aquatic Diptera. Part one. Larvae of aquatic Diptera, In: MERRITT, R. W.; CUMMIS, K. W.; BERG, M. B. (Ed.). An introduction to the aquatic insects of North America. 4. ed. Dubuque: Kendall/Hunt Publishing Company, 2008. p. 687-722

DOMÍNGUEZ, Eduardo; MOLINERI, Carlos; PESCADOR, Manoel L.; HUBBARD, Michael; NIETO, Carolina. Ephemeroptera of South America. Moscow: Pensoft, 2006.

DRIVER, Rosalind; ASOKO, Hilary; LEACH, John; MORTIMER, Eduardo; Scott, Philip. Construindo conhecimento científico em sala de aula. Química nova na escola, n. 9, p. 31-40, 2000.

ENOS-BERLAGE, Jodi. Development of a water-quality lab that enhances learning & connects students to the land. The American Biology Teacher, v. 74, n. 7, p. 471-478, 2012.

FRANÇA, Juliana Silva; DANTAS, Clarissa Bastos; FIRMIANO, Kele Rocha; CALLISTO, Marcos. Tem bicho no rio! Isso é bom ou é ruim? Belo Horizonte: UFMG. ICB. Departamento de Biologia Geral. Laboratório de Ecologia de Bentos, 2008. 4 p.

FRANCISCHETTI, Cesar Nascimento; DA-SILVA, Elidiomar Ribeiro; SALLES, Frederico Falcão; NESSIMIAN, Jorge Luiz. 2004. A efemeropterofauna (Insecta: Ephemeroptera) do trecho ritral inferior do Rio Campo Belo, Itatiaia, RJ: composição e mesodistribuição. Lundiana. v. 5, n. 1, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/lundiana/article/view/21898 . Acesso em: 04 set. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p. 259-268, 1987.

FREITAS ZOMPERO, Andréia; LABURU, Carlos Eduardo. Significados de fotossíntese apropriados por alunos do ensino fundamental a partir de uma atividade investigativa mediada por multimodos de representação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 179-199, 2016.

GIL PEREZ, Daniel; CASTRO, Valdés. Pablo. La orientación de las prácticas de laboratório como investigación: un ejemplo ilustrativo. Enseñanza de las ciencias, v. 14, n. 2, 1996. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21444/93407. Acesso em: 31 out. 2021.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, p. 57-63, 1995.

GOULART, Michael Dave C. CALLISTO, Marcos. Bioindicadores de qualidade de água como ferramenta em estudos de impacto ambiental. Revista da FAPAM. v. 2, n. 1, 2003. Disponível em: http://labs.icb.ufmg.br/benthos/index_arquivos/pdfs_pagina/Goulart%20&%20Callisto-Fapam.pdf. Acesso em: 04 set. 2021.

JAMES, Rebecca R.; OGDEN, Albert E.; DIVINCENZO, John P. A water quality study in Rutherford County, Tennessee: student group project. Journal of Natural Resources & Life Sciences Education, v. 35, n. 1, p. 118-126, 2006.

KALKMAN, Vincent; TZER, Viola Clausni; DIJKSTRA, Klaas-Douwe; ORR, Albert; PAULSON, Dennis; TOL, Jan van. Global diversity of dragonflies (Odonata) in freshwater. Hydrobiologia, v. 595, p. 351-363, 2008.

KOOSMANN, Angelena; BRUNS, Alex; ANTHONY, Sharon. The Chemistry of natural Waters. Science Education & Civic Engagement, p. 48, 2011.

MUGNAI, Riccardo; NESSIMIAN, Jorge Luiz; BAPTISTA, Darcilio Fernandes. Manual de identificação de macroinvertebrados aquáticos do Estado do Rio de Janeiro: para atividades técnicas, de ensino e treinamento em programas de avaliação da qualidade ecológica dos ecossistemas lóticos. Rio de Janeiro: Technical Books, 2010.

NOVAK, Ann M.; TREAGUST, David F. Adjusting claims as new evidence emerges: Do students incorporate new evidence into their scientific explanations?. Journal of Research in Science Teaching, v. 55, n. 4, p. 526-549, 2018.

PEDASTE, Margus; MÄEOTS, Mario; LEIJEN, Äli; SARAPUU, Tago. Improving students’ inquiry skills through reflection and self-regulation scaffolds. Technology, Instruction, Cognition and Learning, v. 9, n. 1-2, p. 81-95, 2015.

POZO, Juan Ignacio (Org.). A solução de proble¬mas. Porto Alegre: Artmed, 1998.

PRO, Antonio de Bueno. ¿Se pueden enseñar contenidos procedimentales en las classes de cien¬cias? Enseñanza de las Ciencias, v. 16, n. 1, p. 21-41, 1998.

PUCHE, Helena; HOLT, Jame. Using scientific inquiry to teach students about water quality. The american biology Teacher, v. 74, n. 7, p. 503-508, 2012.

RODRIGUES, Aline Sueli de Lima; CASTRO, Paulo de Tarso Amorim. Protocolos de avaliação rápida: instrumentos complementares no monitoramento dos recursos hídricos. Revista Brasileira de Recursos Hídricos, v. 13, n. 1, p. 161–170, 2008.

SÁ, Eliane Ferreira de. Discursos de professores sobre ensino de ciências por Investigação. 2009, 202f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/FAEC-84JQPM/1/2000000177.pdf. Acesso em: 31 out. 2021.

SAHM, Lucas Henrique. Macroinvertebrados aquáticos como bioindicadores em córregos urbanos do município de Bocaina - SP. 2016. 75f. Dissertação. (Mestrado em Desenvolvimento Territorial e Meio Ambiente) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Territorial e Meio Ambiente, Centro Universitário de Araraquara, Araraquara, 2016.

SALLES, Frederico Falcão. A ordem Ephemeroptera no Brasil (Insecta): taxonomia e diversidade. 2006, 300f. Tese (Doutorado em Entomologia) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2006. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/bitstream/123456789/938/1/01%20-%20capa_introducao%20geral.pdf. Acesso em: 04 set. 2021.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Construindo argumentação na sala de aula: a presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p. 97-114, 2011.

SHIMANO, Yulie. Ephemeroptera (Insecta) do leste matogrossense, Brasil: diversidade, distribuição funcional e estudos ecológicos da Teoria Neutra e Teoria de Nicho. 2011. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ecologia e Conservação) - Universidade do Estado de Mato Grosso, Nova Xavantina, 2011.

SIEGLOCH, Ana Emilia; FROEHLICH, Claudio Gilberto; KOTZIAN, Carla Bender. 2008. Composition and diversity of Ephemeroptera (Insecta) nymph communities in the middle section of the Jacuí River and some tributaries, southern Brazil. Iheringia, Porto Alegre, v. 98, n. 4, dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/isz/a/vjjGBNZXnYvpBRLcgRk36zR/?lang=en&format=pdf. Acesso em: 04 set. 2021.

SILVA, Paulo Augusto Romeira (Org.). Água: quem vive sem? 2. ed. São Paulo: FCTH/CT-Hidro (ANA, CNPq/SNRH), 2004.

SILVA, Tatiane Santos; LANDIM, Myrna Friederichs. Aulas práticas no ensino de biologia: análise da sua utilização em escolas no município de lagarto/SE. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE”, 2012, São Cristovão, SE. Anais. São Cristovão: GPECPOP, 2012. p. 1-14.

SILVEIRA, Pinheiro Silveira; QUEIROZ, Júlio Ferraz de; BOEIRA, Rita Carla. Protocolo de coleta e preparação de amostras de macroinvertebrados bentônicos em riachos. Jaguariúna: Embrapa Meio Ambiente, 2004. 7 p. (Embrapa Meio Ambiente. Comunicado Técnico, 19).

WILHELM, Pascal; BEISHUIZEN, Jos Beishuizen. Content effects in self-directed inductive learning. Learning and Instruction, v. 13, n. 4, p. 381-402, 2003.

YORE, Larry; HAND, Brian. Epilogue: plotting a research agenda for multiple representations, multiple modality, and multimodal representational competency. Research in Science Education. v. 40, n. 1, p. 93-101, 2010.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.