Field class as a methodological resource for knowledge of the malacofauna an experience in an undergraduate class

Main Article Content

Breno Carvalho da Silva
Natanael Charles da Silva

Abstract

The phylum Mollusca comprises one of the largest phyla in the animal kingdom, which includes the class Gastropoda, which represents 80% of live molluscs. This research aimed to carry out a field activity with undergraduate students in Biological Sciences that would allow the students involved to study the diversity of molluscs (Gastropods) on the northern coast of Pará (Vila dos Pescadores, Bragança-PA), contributing to the knowledge of the local malacofauna and regional. The methodology adopted took place in three stages: a) field class; b) fixation of the material and c) identification and storage in a zoological collection. A total of 36 specimens were obtained, distributed in 7 species and 5 families of gastropods. Given the results, it is considered that this study can serve as a guide for further research, enabling the expansion of knowledge about the bioecology of these animals.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, B. C. da ., & Silva, N. C. da . (2022). Field class as a methodological resource for knowledge of the malacofauna: an experience in an undergraduate class. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(1), 171–187. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i1.651
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Breno Carvalho da Silva, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

Undergraduate student in Biological Sciences - Instituto Federal do Pará (IFPA) Campus Abaetetuba, PA, Brazil - Master's student Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), PB, Brazil

Natanael Charles da Silva, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

Master in Biology Teaching; Doctoral student in Science and Mathematics Teaching - Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Professor - Federal Institute of Pará (IFPA), Campus Abaetetuba. Belém, PA - Brazil.

References

ABBATE, D.; SIMONE, L. R. L. Review of Pugilina from the Atlantic, with Description of a new species from Brazil (Neogastropoda, Melongenidae). African Invertebrates, v. 56, n. 3, p. 559-577, 2015.

ABDALA, G.; SARAIVA, N.; WESLEY, F. Plano de manejo da reserva extrativista caeté taperaçu. Diagnóstico da unidade de conservação. Brasília, ICMBio, p. 109, 2012.

ALBUQUERQUE, F. S.; PESO-AGUIAR, M. C.; ASSUNÇÃO-ALBUQUERQUE, M. J. T. Distribution, feeding behavior and control strategies of the exotic land snail Achatina fulica (Gastropoda: Pulmonata) in the northeast of Brazil. Braz. J. Biol, v. 68, n. 4, p. 837-842, 2008.

ALMEIDA, M.; AFONSO-NETO. O gastrópode Bradybaena similaris (Férussac, 1821) (Pulmonata, Xanthonychidae) como modelo experimental para estudo em laboratório. Act Biom Bras. v. 6, n. 2, p. 25-41, 2015.

ALVES, P. R.; SILVA, E. P. Evolução em campo: uma prática de ensino de evolução. Genética na Escola, v. 13, n. 1, p. 14-23, 2018. Disponível em: https://www.geneticanaescola.com/copia-volume-12-n-2. Acesso em: 19 set. 2021.

AMARAL, A. C. Z.; JABLONSKI, S. Conservation of marine and coastal biodiversity in Brazil. Conservation Biology, v. 19, n. 3, p. 625-31, 2005. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3591046. Acesso em: 2 set. 2021.

AZEVEDO, H. J. C. C.; FIGUEIRÓ, R.; ALVES, D. R.; VIEIRA, V.; SENNA, A. R. O uso de coleções zoológicas como ferramenta didática no ensino superior: um relato de caso. Revista Práxis, v. 4, n. 7, p. 43-46, 2012. Disponível em: http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/548. Acesso em: 14 jul. 2021.

BARBOSA, F. S. Tópicos em malacologia médica. Rio de Janeiro, Fiocruz, 1995.

BEASLEY, C. R.; FERNANDES, C. M.; GOMES, C. P.; BRITO, B. A.; SANTOS, S. M. L.; TAGLIARO, C. H. Molluscan diversity and abundance among coastal habitats of Northern Brazil. Ecotropica, v. 11, n. 1, p. 9-20, 2005.

BEHLING, H.; COHEN, M. C. L.; LARA, R. J. Studies on Holocene mangrove ecosystem development and dynamics of the Bragança Peninsula in northeastern Pará, Brazil. Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology, v. 167, p. 225-242, 2001.

BIFANO, M. E. Conchas: guia prático. São Paulo, Nobel, p. 64, 1998.

CÁRIAS, L. R. B.; MOURÃO, L. R. D.; SANTOS, M. L. B.; GOMES, F. T. Biologia na escola: uma nova estratégia de ensino. Analecta, Minas Gerais, v. 4, n. 4, nov./2018. Disponível em: https://seer.cesjf.br/index.php/ANL/article/download/1763/1109. Acesso em: 10 jun. 2021.

CARVALHO, J. B.; BATISTA, B. B.; BARROS, L. S.; SANTOS, I. I.; COUCEIRO, R. M. Levantamento da Malacofauna nos munícipios de Belterra e Santarém, Pará, Brasil. CONBEP, 20., 2017. Anais...Florianópolis, SC, 2017.

COSTA, E. R. P.; SILVA JUNIOR, F. X. Aula de Campo Como Facilitador de Ensino-Aprendizagem: Um estudo sobre o curso de turismo do Ceres Currais Novos-RN. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v.15, n. 4, p. 01-24, 2021. Disponível em: https://arquivos.info.ufrn.br/arquivos/201704824734d646617637c4eb17a6a09/PPC_TURISMO_CERES_2013.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.

ERNESTO, M.; CORDANI, U. G.; CARNEIRO, C. D. R.; DIAS, M. A. F. S.; MENDONÇA, C. A.; BRAGA, E. S. Perspectivas do ensino de Geociências. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 331-343, São Paulo, 2018.

FAO. Organización de las Naciones Unidas para la alimentación y la agricultura, Rome. Arquivo de notícias, 2018. Disponível em: https://www.fao.org/news/archive/news-by-date/2018/pt/. Acesso em: 8 out. 2021.

FARIA, R. S.; TARDIN, B. O.; ROQUE, F. Ensino de biologia da invasão, competição e controle biológico usando moluscos vivos. Revista Eixo, v. 9, n. 3, 2020. Disponível em: http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/729/539. Acesso em: 02 nov. 2021.

FAPESPA. FUNDAÇÃO AMAZÔNIA DE AMPARO A ESTUDOS E PESQUISAS DO PARÁ - FAPESPA. Estatística Municipal – Bragança, 2011. Disponível em: https://fapespa.pa.gov.br/noticia/1311. Acesso em: 12 fev. 2021.

FRANSOZO, A.; NEGREIROS-FRANSOZO, M. L. Zoologia dos invertebrados. Rio de Janeiro, RJ: Gen Roca, 2016.

GRAF, D. L.; CUMMINGS, K. S. The freshwater mussels (Unionoida) of the world (and other less consequential bivalves). MUSSELpdb Introduction Browse d'basing, 2018. Disponível em: http://mussel-project.uwsp.edu/db/. Acesso em: 7 out. 2021.

GRASSO, M.; TOGNELLA, M. M. P. Valor sócio-econômico. In: Schaeffer-Novelli, Y. (Ed.). Manguezal: ecossistema entre a terra e o mar. Carribean Ecological Research, São Paulo, 1995. p.43-48

KRAUSE, G.; SCHORIES, D.; GLASER, M.; DIELE, K. Spatial patterns of mangrove ecosystems: the Bragantinian mangroves of northern Brazil (Bragança, Pará). Ecotropica, v. 7, p. 93-107, 2001.

LIMA, M. K. S. Moluscos marinhos: uma abordagem sistemática e uma caracterização da malacofauna de um paleovale submerso da Plataforma Continental na costa Oeste do Estado do Ceará, Brasil. 2021. 99 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Pesca) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.

LIMA, R. A.; BRAGA, A. G. S. A relação da educação ambiental com as aulas de campo e o conteúdo de biologia no ensino médio. REGET/UFSM. Santa Maria, v. 18, n. 4, 2014. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/231164728.pdf. Acesso em: 1 jun. 2022.

MITTERMEIER, R.A.; MYERS, N.; THOMSEN, J. B.; FONSECA, G. A.; OLIVIERI, S. Biodiversity hotspots and major tropical wilderness areas: approaches to setting conservation priorities. Conserv. Biol. v. 12, p. 516-520, 1998.

MORALES, D. A. La salida de campo como recurso didáctico para enseñar ciencias. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 15, n. 3, p. 3103-3103, 2018.

MOREIRA, R.; OLIVO, A. L.; BEREZUK, P. A. Concepções e práticas de docentes sobre as atividades de campo. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIENCIA, 10., 2017. Anais...Sevilla, 2017. p.2165-2170.

NASCIMENTO, E. R.; MENEZES, J. B. F.; SOUSA, S. A. Coleções zoológicas: possibilidades e integração no ensino, pesquisa e extensão. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 6., 2019, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Realize Eventos Científicos e Editora Ltda, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/59547. Acesso em: 14 jul. 2021.

OLIVEIRA, A. P. L. de; CORREIA, M. D. Aula de campo como mecanismo facilitador do ensino-aprendizagem sobre os ecossistemas recifais em Alagoas. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Santa Catarina, v. 6, n. 2, p.163-190, 2013.

PACHECO, P.; MARTINS, M. F. O escargot. Higiene alimentar. v.12, n. 55, p. 43-46, 1998.

RIBEIRO, P. K; CALIXTO, F. A; KELLER, L. A; MARQUES, M. E. F. O sururu como produto de subsistência e renda da população ribeirinha, Brasil - Revisão de literatura. Semioses, v. 10, n. 3, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5141. Acesso em: 12 set. 2021.

PAIVA, A. B.; SUDÉRIO, F. B. Aulas de campo interdisciplinares como estratégias formativas para docentes de Ciências Biológicas. Scientia Plena. v. 15, n. 8, 2019. Disponível em: https://scientiaplena.emnuvens.com.br/sp/article/view/4894/2204. Acesso em: 2 nov. 2021.

PORTELA, J. F. La salida de campo como recurso didáctico para conocer el espacio geográfico: El caso de la ciudad de Valladolid y de Soria. Didáctica Geográfica, v. 18, n. 1, 2018. Disponível em: http://didacticageografica.agegeografia.es/index.php/didacticageografica/ar ticle/viewFile/384/357. Acesso em: 21 mar. 2021.

RIOS, E. C. Compendium of Brazilian Sea Shells. Rio Grande, Evangraf, p. 668, 2009.

SANTANA, P.; CORREA, R.; GONÇALVES J.; SANTA-BRÍGIDA, N.; MARTINS, T.; VENEZA, I.; SILVA, R.; EVANGELISTA-GOMES, G. Prospecção de crustáceos e moluscos comercializados na feira livre de Bragança, Pará, Amazônia costeira. In: Ciência e tecnologia do pescado: uma análise pluralista. São Paulo: Editora Científica Digital, 2020. p. 307-328.

SANTOS, J.; COVELO, F.; FIDALGO, C.; SALES, F. Coleções biológicas. Revista de Ciência Elementar, v. 9, n. 1, 2021. Disponível em: https://rce.casadasciencias.org/rceapp/art/2021/008/. Acesso em: 01 jun. 2022.

SILVA, A. F.; OLIVEIRA JÚNIOR, R. J. Aula de campo como prática de ensino -aprendizagem: sua importância para o ensino da Geografia. ENCONTRO NACIONAL DE GEÓGRAFOS, 18., 2016. Anais..., 2016 Disponível em: http://www.eng2016.agb.org.br/resources/anais/7/1468291713_ARQUIVO_AuladeCampo-ENG2016.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.

SILVA, B. B. Diagnóstico da pesca no litoral paraense. Dissertação (Mestrado em Zoologia) - Universidade Federal do Pará. Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi, 2004.

SILVA, M. E.; CAMPUS, C. R. P. Aulas de campo para alfabetização científica: práticas pedagógicas escolares. 284p. (Série pesquisa em educação em ciências e matemática; 6. ed.), 2015.

VIEIRA, F. L.; SILVA, G. M.; PERES, J. P. S.; ALVES, E. D. L. Causas do desinteresse e desmotivação dos alunos nas aulas de Biologia. Universitas Humanas, Brasília, v.7, n. 1/2, p. 95-109, 2010. Disponível em: http://www.publicacoesacademicas.uniceub.br/index.php/universitashumanas/article/download/1061/1238. Acesso em: 23 nov. 2020.

VIVEIRO, A. A.; DINIZ, R. E. S. As atividades de campo no ensino de ciências: reflexões a partir das perspectivas de um grupo de professores. In: NARDI, R (Org.). Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores. São Paulo: UNESP, 2009.

ZHAO, L.; WALLISER, E. O.; MERTZ-KRAUS, R.; SCHÖNE, B. R. Unionid shells (Hyriopsis cumingii) record manganese cycling at the sediment-water interface in a shallow eutrophic lake in China (Lake Taihu). Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology, v. 484, p. 97-108, 2017. Disponível em: https://www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/20183057112. Acesso em: 15 ago. 2020.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)