Biology teaching and the COVID-19 (im)pertinences from initial teacher education
Main Article Content
Abstract
The potential of the COVID-19 pandemic to trigger reflection and teaching actions in Biology is highlighted. In view of this, an experience of supervised practices in the training of Biology teachers at a federal university in the interior of Minas Gerais is reported. Occurred in the second half of 2021, the experience included the participation of six interns who answered a questionnaire that sought to better understand the nuances of the absence of conducting actions in dialogue with the pandemic. Based on the narratives, reflections on teaching, curriculum and emotional issues that touch the pandemic moment are presented and some challenges and strengths to biology teaching practices are discussed aiming contribute to an effective scientific literacy.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BARBOSA, Alessandro Tomaz; FERREIRA, Gustavo Lopes; KATO, Danilo Seithi. O ensino remoto emergencial de Ciências e Biologia em tempos de pandemia: com a palavra as professoras da Regional 4 da Sbenbio (MG/GO/TO/DF). Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 13, n. 2, 2020.
BIZZO, Nelio; KAWASAKI, Clarice Sumi. Este artigo não contém colesterol: pelo fim das imposturas intelectuais no ensino de Ciências. Projeto, v.2, n.2, 1999.
BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento; TEIXEIRA, Pedro Pinheiro; FERNANDES, Karine de Oliveira Bloomfield; BERTAGNA, Maína; VALENÇA, Cristiana Rosa; SOUZA, Lucia Helena Pralon de. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 13, n. 1, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação, 2018.
COUTINHO, Francisco Ângelo; OLIVEIRA, Felipe Sales de. Ciências na escola: o novo coronavírus como tema gerador de sequências didáticas. São Paulo: Editora Na Raiz, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
KALLAS, Marília Brandão Lemos de Morais. Psicanálise, sonhos e luto na pandemia. Reverso, v. 42, n. 80, 2020.
MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Lucia Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. 1.ed. 3.reimp. São Paulo: Cortez, 2018.
NÓVOA, António. A pandemia de COVID-19 e o futuro da educação. Com Censo, v. 7, n. 3, 2020.
POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómez. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Almejando a alfabetização científica no Ensino Fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 3, 2008.