Do fake news influence the teaching and learning process in Science and Biology education?

Main Article Content

Benjamin Carvalho Teixeira Pinto
Rony Benevides da Silva
Ranlig Carvalho de Medeiros

Abstract

This study aimed to analyze the perception of Biology teachers in relation to fake news in Science and Biology subjects. Considering the difficulties of the current scenario in the context of a pandemic and considering that students are increasingly connected to the internet, an exploratory research was carried out through the application of an online questionnaire to 125 Science and Biology teachers. The analysis, of a qualitative-quantitative nature, revealed that there is a high degree of experience of teachers with fake news in the classroom and the vast majority claims to be a topic of interest and needs to be fought in order to avoid damages to Education and science teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pinto, B. C. T., Silva, R. B. da ., & Medeiros, R. C. de. (2022). Do fake news influence the teaching and learning process in Science and Biology education?. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(2), 1011–1030. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i2.760
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Benjamin Carvalho Teixeira Pinto, Federal Rural University of Rio de Janeiro

PhD in Animal Biology - Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). Seropédica, RJ - Brazil. Associate Professor - Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). Seropédica, RJ - Brazil.

Rony Benevides da Silva, Federal Rural University of Rio de Janeiro

Degree in Biological Sciences - Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). Seropédica, RJ - Brazil.

Ranlig Carvalho de Medeiros, Federal Rural University of Rio de Janeiro

Master in Science and Mathematics Education - Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ). Regent Professor of Sciences, Biology and Physics at the State Education Network - SEEDUC.

References

AULER, D.; DALMOLIN, A. M. T.; FENALTI, V. S. Abordagem temática: natureza dos temas em Freire e no enfoque CTS. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 2, n.1, p. 67-84, 2009.

ALVES, F. L. Fake news: contra-ataque à pós-verdade. 17 ENCONTRO INTERNACIONAL DE ARTE E TECNOLOGIA, 17., 2018. Anais..., 2018. P.212-219. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/779/o/26-Lorena_Ferreira.pdf

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002. 226p.

BRASIL. Lei de nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 1996.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: ensino médio. Brasília, DF: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em Ciências às orientações para o ensino das Ciências: um repensar epistemológico. Revista Ciência e Educação, v.10, n.3, p.363-381, 2004.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHIKUCHI, H. Os desafios das fake news sobre Ciências. Jornal Estadão. São Paulo,SP, 3 de maio de 2019. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/blogs/blog-dos-colegios-santa-maria/os-desafios-das-fake-news-sobre-ciencias/ Acesso em: 15 de março de 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GERAÇÃO Z é mais vulnerável à fake news. Neo Mondo, jul. 2018. Disponível em: http://www.neomondo.org.br/2018/07/12/geracao-z-e-mais-vulneravel-a-fake-news/ . Acesso em 1 de abril de 2021.

LAYRARGUES, P. P. Educação ambiental com compromisso social: o desafio da superação das desigualdades. In: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P. (Org.). Repensar a educação ambiental: um olhar crítico. São Paulo: Cortez, 2009. p. 11-31.

LEMOS, A. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 4o ed. 2008.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34. 1999.

LIMA, N. W.; VAZATA, P. A. V.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H.; Moraes, A. G. Educação em ciências nos tempos de pós-verdade: reflexões metafísicas a partir dos estudos das ciências de Bruno Latour. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, 155-189, 2019.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. São

Paulo: Editora Atlas, 2003.

MOREIRA, M. A. Investigação básica em educação em Ciências: uma visão pessoal. Revista Chilena de Educación científica, v.3, n.1, p. 10-17, 2004.

MOTA, A. R.; ROSA, C. T. W. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018.

MOTOKANE, M. T. Sequência didática investigativa e argumentação no ensino de ecologia. Revista Ciência e Educação, v. 22, n. 4, p. 951-973, 2016.

PRADO, L. H. O. Fake news e ensino: o trabalho do professor de ensino básico no combate à notícia falsa. In: CONGRESSO PESQUISA DO ENSINO – INOVAÇÃO, EDUCAÇÃO E O TEMPO DOS PROFESSORES, 7., 2018, São Paulo. Anais... São Paulo: Sinpro-SP, 2018.

QUEIROZ, L. “Fake news”: Só mente a verdade, um relato de experiência na EJA SESC Santo Amaro. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO, 16., 2018, Pernambuco. Anais... Olinda: SENAC-PE, 2018.

SANTOS, T. T. As fakes news e o ensino de Ciências e Biologia. Revista Educação Pública, v. 18, p. 3-5, 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cederj.edu.br/artigos/18/19/as-fake-news-e-o-ensino-de-cincias-e-biologia. Acesso em: 09 out. 2019.

SANTOS, M. J.; JÚNIOR, V. N. Repercussões das fake news na educação em ciências: estímulo ao pensamento crítico e reflexivo no ensino fundamental II. Revista Brasileira de Educação Básica, v. 4, p. 1-10, 2019. Disponível em: http://rbeducacaobasica.com.br/repercussoes-das-fake-news-na-educacao-em-ciencias/. Acesso em: março de 2021.

SILVA, A. J. D.; MACEDO, I. M F. Fake news: leitura em múltiplas fontes de formação continuada. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO, 16., 2018, Pernambuco. Anais… Olinda, PE: SENAC, 2018.

SILVA, L. M. S.; PINTO, B. C. T.; MORADO, C. N. Internet: impacto das fake news no processo de ensino e aprendizagem de biologia. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 17, n. 48, p. 203-222, 2021.

SILVEIRA, H. F. R. Um estudo do poder na sociedade da informação. Revista Ciência da Informação, v. 29, n. 3, p. 79-90, 2000.

TRIVELATO, S. L. F.; TONIDANDEL, S. M. R. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de Biologia. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v.17 n. especial, p. 97-114, 2015.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.