The use of scientific dissemination texts and their contributions to the teaching and learning process

Main Article Content

Aluizio Andrade de Castro Júnior
Bianca Maíra de Paiva Ottoni Boldrini

Abstract

In science teaching, it appears that some biology teachers have already been using some alternative educational resources, such as the use of scientific dissemination texts in addition to textbooks in their teaching practices, to improve student learning. In this sense, the present work aimed to analyze how teachers use scientific dissemination texts and their contribution to the teaching and learning process in State Public Schools in the Municipality of Boa Vista/RR. Regarding the objective of this research, qualitative and descriptive research was approached. Regarding the technical procedures, the field study was used. Thus, to carry out this research, twelve state schools in the capital were selected, of which twenty biology teachers who teach classes to students in the 1st grade of high school agreed to participate in the research. Thus, questionnaires were applied containing thirteen questions alternating between closed and open questions used to research the biology teachers participating in the research. Data analysis was based on the objective of this work. We found in this research that some teachers have been using scientific popularization texts more frequently in addition to textbooks, and using alternative didactic strategies, such as the practice of reading, conducting and discussing debates, solving investigative problems from the research, and holding science fairs. Such strategies are used to contribute to the improvement of student learning in biology teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castro Júnior, A. A. de ., & Boldrini, B. M. de P. O. . (2022). The use of scientific dissemination texts and their contributions to the teaching and learning process: . SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(2), 1031–1051. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i2.770
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Aluizio Andrade de Castro Júnior, State University of Roraima

Master in Science Teaching – State University of Roraima (UERR). Boa Vista, RR - Brazil. Undergraduate professor of the Nursing course at the University of the Amazon (UNAMA). Manaus, AM - Brazil.

Bianca Maíra de Paiva Ottoni Boldrini, Federal University of Roraima

PhD in Biological Sciences (Entomology) - National Institute for Research in the Amazon (INPA). Manaus, AM - Brazil. Professor of Biology and Sciences - College of Application (CEDUC/UFRR). Professor - Graduate Professional Master's Degree in Science Teaching - State University of Roraima. Extension Coordinator at the Federal University of Roraima (UFRR). Boa Vista, RR - Brazil.

References

Ciência da informação, v. 25, n. 3, p. 396–404, 1996.

ALMEIDA, M. J. P. M. de. O texto de divulgação científica como recurso didático na mediação do discurso escolar relativo à Ciência. In: PINTO, G. A. Divulgação científica e práticas educativas. Curitiba: Editora CRV, 2010.

ALTARUGIO, M. H.; DINIZ, M. L.; LOCATELLI, S. W. O debate como estratégia em aulas de química. Química Nova na Escola, v. 32, n. 1, p. 26-30, 2010.

BATISTELE, M. C. B.; DINIZ, N. P.; OLIVEIRA, J. R. S. O uso de textos de divulgação científica em atividades didáticas: uma revisão. R. bras. Ens. Ci. Tecnol., Ponta Grossa, v. 11, n. 3, p. 182-210, set./dez. 2018.

BERTOLDO, R. R.; CUNHA, M. B.; STRIEDER, D. M.; SILVA, A. S. Momentos de leitura na escola: tem ciência? In: GIORDAN, M.; CUNHA, M. B. (orgs). Divulgação científica na sala de aula: perspectivas e possibilidades. Ijuí: Editora Unijuí, 2015. p. 307-329.

BUENO, W. C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e

rupturas conceituais. Informação & Informação, v. 15, n. supl, p. 1–12, 16 dez.

BUENO, W. C. Jornalismo Científico no Brasil: compromissos de uma prática dependente. Doutorado (Tese apresentada a Escola de Comunicação e Artes da USP) São Paulo, 1984.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em . Acesso em 5 de fev. 2020.

FERREIRA, L. N. de A.; QUEIROZ, S. L. Artigos da revista Ciência Hoje como recurso didático no ensino de química. Química Nova, v. 34, n. 2, p. 354 -360, 2011

FRANCISCO JUNIOR, W. E.; SILVA, D. M.; NASCIMENTO, R. C. F.; YAMASHITA, M. O teatro científico como ferramenta para a formação docente: uma pesquisa no âmbito do PIBID. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n.3, p. 79-100, 2014.

FREITAS; J. F. MOREIRA; L. M. SILVA; F. A. R. Análise do conteúdo de microbiologia presente na revista ciência hoje da criança. Ouro Preto - MG, Brasil. vol. 7, N.1. Jan/Abril 2016.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LOPES, M. L.; FLORCZAK, M. A. Divulgação científica no ensino de ciências. Paraná, 2007.

MARTINS, I.; CASSAB, M.; ROCHA, M. B. Análise do processo de reelaboração discursiva de um texto de divulgação científica para um texto didático. In: encontro nacional de pesquisa em educação em ciências, 3, 2001, Atibaia. Anais...Atibaia, 2001. 1 CD-ROM.

NASCIMENTO, T. G.; ALVETTI, M. A. S. Temas científicos contemporâneos no ensino de biologia e física. Ciências & Ensino, v. 1, p. 29–39, 2006.

NASCIMENTO, T. G. O discurso da divulgação científica no livro didático de ciências: características, adaptações e funções de um texto sobre clonagem. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 5, n. 2, p. 15–28, 2005.

PEREIRA, A. B.; OAIGEN, E. R.; HENNIG. G. Feiras de Ciências. Canoas: Ulbra, 2000.

PUIATI, L. L.; BOROWSKY, H. G.; TERRAZZAN, E. A. O texto de divulgação científica como recurso para o ensino de ciências na educação básica: um levantamento das produções nos enpec. In: Encontro Nacional de Pesquisas em Educação em Ciências. Florianópolis, SC, v. 6, p. 1–11, 2007.

QUEIROZ, S. L.; FERREIRA. L. N. A.; IMASATO, H. Textos de divulgação científica no ensino superior de química: aplicação em uma disciplina de Química Estrutural. Educación Química, v. 23, n. 1, p. 49-54, 2012.

RIBEIRO, R. A.; KAWAMURA, M. R. D. Divulgação científica e ensino de física: intenções, funções e vertentes. In: Atas do X Encontro de Pesquisa em Ensino de Física. Londrina, PR: SBF, 2006.

SASSERON, L. H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Revista Ensaio. Belo Horizonte. v. 17, n. especial, p. 49-67, novembro, 2015.

SILVA, P. R.; ALMEIDA. M. M.; ROCHA. R. A. A segregação como conteúdo da nova morfologia urbana de boa vista – RR. 2009. Disponível em: http//sholar.google.com.br/scholar?hl=pt-R&q=teoriae+pratica&btnG=&lr=. Acesso em 09. Setembro. 2019.

TEIXEIRA JÚNIOR, J. G. e SILVA, R. M. G. Perfil de leitores em um curso de Licenciatura em Química. Química Nova, v. 30, n. 5, p. 1365-1368, 2007.

Similar Articles

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.