Body, gender and masculinities in Science teaching (re)readings of silence

Main Article Content

Neyson Andriew Torres do Nascimento
Thais Viana das Chagas Lima
Rosigleyse Corrêa de Sousa Felix
Nelane do Socorro Marques da Silva
Sandra Nazaré Dias Bastos

Abstract

Discussing body and gender, in schools, remains a challenge to teaching practice, due to the taboos surrounding the theme, the COVID-19 pandemic and remote teaching have clearly shown this. The present work is a product from the Pedagogical Residency Program (PRP) and proposes a discussion about the experience of approaching the subject in Elementary School, during the pandemic. The data were built by synthesizing students' manifestations and productions, recorded in a logbook, later analyzed and discussed. In this path we observe the reproduction of certain discourses, but also a signaling of overcoming in others, allowing us to defend the possibility of making science classes a space for questioning, reflection and re-signification of socially established norms; therefore, the teacher acts as a disquieting agent for the students' eyes, presenting them with the world through other/new lenses.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Nascimento, N. A. T. do, Lima, T. V. das C., Felix, R. C. de S., Silva, N. do S. M. da, & Bastos, S. N. D. (2023). Body, gender and masculinities in Science teaching: (re)readings of silence. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 1036–1061. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.994
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Neyson Andriew Torres do Nascimento, Federal University of Pará

Graduated in Biological Sciences from the Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil.

Thais Viana das Chagas Lima, Federal University of Pará

Degree in Biological Sciences - Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil.

Rosigleyse Corrêa de Sousa Felix, Federal University of Pará

PhD in Environmental Biology - Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil. Full Professor - Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil

Nelane do Socorro Marques da Silva, Federal University of Pará

PhD in Environmental Biology - Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil. Professor at the Institute of Coastal Studies (IECOS-UFPA). Supervising Professor in the Pedagogical Residency Program (PRP), Sciences and Biology Center/Bragança. Belém, PA - Brazil.

Sandra Nazaré Dias Bastos, Federal University of Pará

PhD in Scientific and Mathematics Education - Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil. Adjunct Professor level IV - Federal University of Pará (UFPA). Belém, PA - Brazil.

References

ALTMANN, Helena. Orientação sexual em uma escola: recortes de corpos e de gênero. Cadernos Pagu, v.2, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/9R687RDDkhwWJ8mRfcfhtFx/abstract/?lang=pt

BASTOS, Sandra Nazaré Dias; DA SILVA LINHARES, Marcos Allan; DA SILVA, Lêda Valéria Alves. Problematizando a imposição de corpos femininos desejáveis nas histórias em quadrinhos da Turma da Mônica Jovem. Revista de Ensino de Biologia. 14 (1), 312-333. p. 312-333, 2021. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/534

BENTO, Berenice. As tecnologias que fazem os gêneros. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E GÊNERO, 8., 2010. Anais...Curitiba: UFPR, 2010. Disponível em:

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista Estudos Feministas, v. 19, n. 2, p. 549-558, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/DMNhmpzNbKWgH8zbgQhLQks/abstract/?lang=pt

BENTO, Berenice. O que pode uma teoria? Estudos transviados e a despatologização das identidades trans. Revista Florestan, n. 2, nov. 2014. Disponível em: https://www.revistaflorestan.ufscar.br/index.php/Florestan/article/view/64

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Edital CAPES 06/2018 que dispõe sobre a Residência Pedagógica. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/programaresidencia-pedagogica

BITTENCOURT, Liliane de Jesus. Padrões de beleza e transtornos do comportamento alimentar em mulheres negras de Salvador/Bahia. 2013. 202 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva, Instituto de Saúde Coletiva, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/13187

BOURDIEU, Pierre; KUHNER, Maria Helena. A dominação masculina. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

CARVALHO, Alícia Borges Pinto; ARAÚJO, Mariana Rodrigues; LOURENÇO, Raphaela Viana. Relacionamento abusivo: a sutileza do começo. Estratégias para prevenção do envolvimento de mulheres em relacionamentos abusivos. Monografia de Conclusão de Curso em Psicologia. Centro Universitário de Belo Horizonte. Belo Horizonte. 2022. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/23853

CARVALHO, Mauro Giffoni. A construção das identidades no espaço escolar. Reflexão e Ação, v. 20, n. 1, 2012. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2161

CONNEL, Robert W. Políticas da masculinidade. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71725

CONNELL, Robert W.; MESSERSCHMIDT, James W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Revista Estudos Feministas, v. 21, n. 1, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/cPBKdXV63LVw75GrVvH39NC/?lang=pt

DINIS, Nilson; ASINELLI-LUZ, Araci. Educação sexual na perspectiva histórico-cultural. Educar. nº 30, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/RXsBPyNNmD3fTJx45x5wBxm/?format=pdf&lang=pt

FARIA, Lia Ciomar Macedo de; AVELAR, Ediana Abreu. Ser mulher na contemporaneidade: Contribuições da teoria do imaginário social. Vertentes (UFSJ), v. 29, 2007. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/vertentes/Vertentes_29/lia_e_ediana.pdf

FERNANDES, Lorena Ismael; FERREIRA Camila Alves. O movimento escola sem partido: Ascensão e discurso. Humanidades em Diálogo, v. 10, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/humanidades/article/view/159234/170438

FINE, Cordelia. Homens não são de Marte, Mulheres não são de vênus: como a nossa mente, a sociedade e o neurossexismo criam a diferença entre os sexos. São Paulo: Editora Cultrix, 2012.

FONTES, Olivia Almeida; BORELLI, Fernanda Chagas; CASOTTI, Leticia Moreira. Como ser homem e ser belo? Um estudo exploratório entre masculinidades e o consumo de beleza. READ. Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, v. 18, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/read/article/view/38396/24677

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 10.ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2012.

FREITAS, Darla Corrêa de; SAHIUM, Sara Langsdorff; PITANGA, Artur Vandré. A masculinidade como construção social: um olhar analítico comportamental. Anais do V SEMINÁRIO DE PRODUÇÃO CIENTÍFICA DO CURSO DE PSICOLOGIA DA UNIVERSIDADE EVANGÉLICA DE GOIÁS: REPOSITÓRIO INSTITUCIONAL AEE, 5., 2020. Anais..., 2020. Disponível em: http://repositorio.aee.edu.br/handle/aee/17343

Grupo Gay da Bahia (GGB). Mortes violentas de LGBT+ no brasil: relatório 2018. Bahia: GGB, 2018. Disponível em: https://grupogaydabahia.files.wordpress.com/2019/01/relat%C3%B3rio-de-crimes-contra-lgbt-brasil-2018-grupo-gay-da-bahia.pdf

GOLDENBERG, Miriam. O corpo como capital: para compreender a cultura brasileira. Arquivos em movimento, v. 2, n. 2, jul./dez. 2006. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/9083/7213

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Taxa de mortalidade por acidentes de trânsito, por sexo e grupos de idade. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Brasília, DF: IBGE, 2019.

JULIO, Josimeire M.; VAZ, Arnaldo M. Representações de masculinidades latentes em aulas de Física do Ensino Médio. Revista Brasileira de Educação, v. 14, p. 505-520, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YQ8gnDzvKW4SGNyGL7tk8VH/abstract/?lang=pt

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ. : Vozes, 1997.

MACEDO, Elizabeth. As demandas conservadoras do Movimento Escola sem Partido e a Base Nacional Curricular Comum. Educ. Soc., Campinas, v. 38, nº 139, abr.-jun., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/JYfWMTKKDmzVgV8VmwzCdQK/?format=pdf&lang=pt

MAGALHÃES, Joanalira Corpes; RIBEIRO, Paula Regina Costa. Saberes e (in)visibilidades dos corpos trans nos espaços educativos. Ensino em re-vista, v. 26, 2019. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/48829

MENEZES, Luiz Fernando. Desenhamos fatos sobre a 1ideologia de gênero'. Aos Fatos, 2019. Disponível em: https://www.aosfatos.org/noticias/desenhamos-fatos-sobre-ideologia-de-genero/ [acesso em junho de 2022].

MOREIRA, Jasmine. Janelas fechadas: O percurso da pauta LGBT no PNE 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, 2016. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/44031

OLIVEIRA, João Manuel de. Desobediências de gênero. Salvador, Devires, 2017.

OMS. Organização mundial de Saúde. Masculinidade tóxica influencia saúde e expectativa de vida dos homens nas Américas. Genebra: OMS, 2019. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/84625-oms-masculinidade-t%C3%B3xica-influencia-sa%C3%BAde-e-expectativa-de-vida-dos-homens-nas-am%C3%A9ricas [acesso em junho de 2022].

ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2007.

PATTI, Bruna Athaide Buczynski; PINHÃO, Francine Lopes; SILVA, Emanoel Carlos Daflon da. Sexualidade na Base Nacional Comum Curricular: uma breve análise. Anais do ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO E CIÊNCIAS (ENPEC), 12., 2019. Anais do XII ENPEC, 2019.

Disponível em: https://abrapec.com/enpec/xii-enpec/anais/busca_1.htm?query=Sexualidade+na+Base+Nacional+Comum+Curricular

PEREIRA, Marcio Jose; GAMAS, Luciane Cristina. Redes sociais, masculinidade hegemônica e violência: o machismo como elemento (des) civilizacional no Brasil. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, v. 8, n. 17, p. 215-234, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/12781

PETRY, Analídia Rodolpho; MEYER, Dagmar Estermann. Transexualidade e heteronormatividade: algumas questões para a pesquisa. Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 10, n. 1, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/view/7375

RELATÓRIO Violência contra meninas e mulheres. Pesquisadoras responsáveis: Samira Bueno, Amanda Lagreca, Isabela Sobral. Ano da publicação: 2022. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/publicacoes_posts/violencia-contra-meninas-e-mulheres-no-1o-semestre-de-2022/ [acesso em março de 2023].

RIBEIRO, Guilherme Augusto Maciel; THIENGO, Edmar Reis. Discutindo gênero e sexualidade na escola: um guia didático-pedagógico para professores. Vitória: Instituto Federal do Espírito Santo, 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/561404

ROSOSTOLATO, Breno. O homem cansado: Uma breve leitura das masculinidades hegemônicas e a decadência patriarcal. Revista Brasileira de Sexualidade Humana – RBSH. v. 29, n. 1, p. 57-70, 2018. Disponível em: https://www.rbsh.org.br/revista_sbrash/article/view/42

SACRAMENTO, Weverton Pereira do. Diversidade Cultural e de Gênero: Desafios da Educação Inclusiva. In: CAMPOS, Carlos Roberto Pires (org.) Gênero e diversidade na escola: práticas pedagógicas e reflexões necessárias. Vitória: IFES, 2015, vol.15. Disponível em: https://educimat.ifes.edu.br/images/stories/Publica%C3%A7%C3%B5es/Livros/G%C3%AAnero-e-Diversidade-na-Escola.pdf

SEIXAS, Rebeca Bruno da Silva. “Seja homem!”: Construção de masculinidade na revista Mens Health Brasil. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Santa Maria. Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais. 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6226

SILVA, Alba. A mulher e o humor: a pedra de Sísifo não cria limo. Anais do VI ENECULT (Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura). Salvador, 2010. Disponível em: https://books.scielo.org/id/zmwwx/pdf/silva-9788523218683-04.pdf

SILVA, Katia Augusta Curado Pinheiro da; CRUZ, Shirleide Pereira. A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: diálogos em educação. v. 27, nº 2, 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062

SILVA, Maria Lídia de Abreu; TAQUETTE, Stella Regina; COUTINHO, Evandro Silva Freire. Sentidos da imagem corporal de adolescentes no Ensino Fundamental. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 48, n. 3, p. 438-444, junho de 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67237025007

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, p. 73-102, 2000.

SOARES, Bruno Brulon. Os homossexuais na história: relações de poder e a classificação do gênero na historiografia contemporânea. Anais: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA CONTRA OS PRECONCEITOS: HISTÓRIA E DEMOCRACIA, 29., 2017. p. 1-17. Anais do... Disponível em: https://snh2017.anpuh.org/resources/anais/54/1502143042_ARQUIVO_Oshomossexuaisnahistoria_ANPUH_07.08.2017.pdf

SUIAMA, Sérgio Gardenghi. Um modelo autodeterminativo para o direito de transgêneros. Boletim Científico Escola Superior do Ministério Público da União, n. 37, p. 101-139, 2012. Disponível em: https://escola.mpu.mp.br/publicacoescientificas/index.php/boletim/article/view/362

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)