High school education reform and teacher training an unwise chronology

Main Article Content

Nelio Marco Vincenzo Bizzo
Paulo Sérgio Garcia

Abstract

The so-called New High School Educationis the result of a legal artifact, discussed here based on a partial recovery of the chronology of events that began with the promulgation of the Common Curricular Base in 1998 by the National Council of Education (CNE). Since then, there has been a close relationship between the high school curriculum, the National High School Examination (Enem), and the National Curriculum Guidelines for Teacher Training. The objective of this text is to demonstrate that the changes to be implemented from Provisional Measure 746/2016 are not limited to basic education but mainly concern higher education, especially teacher training courses. We use methodological elements of document analysis, based on promotional texts from executive power bodies, as well as laws, resolutions, opinions, and guidelines, including the position of the National Education Forum (FNE). We conclude by exposing three less obvious issues that cannot fail to be resolved in the debate on the maintenance or repeal of this educational reform, particularly the right to teaching for Biology teachers in the new scenario.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bizzo, N. M. V., & Garcia, P. S. (2023). High school education reform and teacher training: an unwise chronology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 513–531. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1051
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Nelio Marco Vincenzo Bizzo, University of Sao Paulo

PhD in Education - University of São Paulo (USP). São Paulo, SP - Brazil. Full Professor of Biological Sciences Teaching Methodology - University of São Paulo (USP). São Paulo, SP - Brasil.ro Didactic
Biology

Paulo Sérgio Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

PhD in Education -  University of São Paulo (USP). São Paulo, SP, Brazil. Professor - Municipal University of São Caetano do Sul (USCS). São Caetano do Sul, SP - Brazil.

References

BIZZO, Nelio; ANDRADE, C. C. Reformas Educacionais e Formação de Professores de Ciências. In: Debora Foguel e Marcos C.B. Scheuenstuhl. (org.). Desafios da Educação Técnico-científica no Ensino Médio. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Ciências, 2018, v. 1, p. 77-95. Disponível em: https://www.abc.org.br/IMG/pdf/desafios_da_educacao_tecnico-cientifica_no_ensino_medio.pdf . Acesso em 19 de setembro de 2023.

BIZZO, Nelio; KAWASAKI, Clarice Sumi. 25 anos de SBEnBIO. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 15, p. 470-486, 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 de setembro de 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CEB, março de 1998. Disponível em http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb03_98.pdf . Acesso em: 19 de setembro de 2023.

BRASIL, Parecer CNE/CP 01/2002, fevereiro de 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf . Acesso em:19 de setembro de 2023.

BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Brasília, DF, set 2016a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: 20 de dezembro 2022.

BRASIL. Inep. Exame Nacional do Ensino Médio. Documento Básico. 2002. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/enem_exame_nacional_do_ensino_medio_documento_basico_2002.pdf. Acesso em: 10 de dezembro de 2022.

BRASIL (BNCC), Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em:19 de Jun. 2022.

CARVALHO, Roberta Comissanha; REZENDE, Flávia. Políticas curriculares e qualidade do ensino de ciências no discurso de nível médio. Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 555–571, 2013.

CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula; GILIOLI, Renato de Sousa Porto. PROUNI: democratização do acesso às instituições de ensino superior? Educar (Curitiba) n. 28, p. 124-140, 2006.

CRISPI, Priscila. MEC envia à Casa Civil PL de alteração do novo ensino médio. Correio Braziliense, 22 de setembro de 2023, Disponível em: https://bit.ly/mec_envia_PL_Casa_Civil_Novo_Ensino_Medio. Acesso em: 23 de set. de 2023.

DOURADO, Luiz Fernando. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p.299-324, 2015.

FERNANDES, Reynaldo, WELLER, Wivian, HORTA NETO, Jõao Luiz. A organização do novo Enem 2009. Em Aberto, v. 34, n. 112, p. 195-204, 2021.

MELLO NETO, Ruy de Deus; MEDEIROS, Hugo Augusto Vasconcelo; PAIVA, Fábio da Silva; SIMÕES, José Luis. Impacto do Enem nas políticas de democratização do acesso ao Ensino Superior Brasileiro. Comunicações, Piracicaba, n. 3, Edição especial, p. 109-123, jul./dez. 2014.

STADLER, João Paulo; HUSSEIN, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva. O perfil das questões de ciências naturais do novo ENEM: interdisciplinaridade ou contextualização? Ciência & Educação, v. 23, n. 2, p. 391-402, 2017.

MACEDO, Ester Pereira Neves. As diferentes fases do Enem: olhar o passado para pensar o futuro. EM ABERTO (Brasília), v. 34, n.112, p.109-112, set./dez. 2021.

PALHARES, Isabela. Itinerários do novo ensino médio são impostos ou sorteados aos alunos. Folha de São Paulo, B1, 26 de março de 2023.

TOKARNIA, Mariana. CNE aprova nova Base Comum Curricular para o Ensino Médio. Centro de Referências em Educação Integral, 2018. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/reportagens/cne-aprova-nova-base-nacional-curricular-para-o-ensino-medio/ Acesso em: 27 de abril de 2023.

VIANNA, Heraldo Marelim, Avaliações Nacionais em Larga Escala: análises e propostas. Estudos em avaliação Educacional. São Paulo, n.27, p.41-76, jan-jun/2003.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)