Identification of socio-environmental problems in the community the use of photographic records for environmental literacy at school
Main Article Content
Abstract
Given the current scenario we are experiencing when a major environmental crisis threatens the lives of even humans, a teaching practice is necessary which prioritizes developing in students a reflective, critical, questioning, and investigative stance regarding the socio-environmental problems surrounding us. This article aims to analyze the contributions of an activity on Environmental Education from the perspective of Scientific Literacy using photographs as a pedagogical tool. The analysis of this activity highlighted the process of building scientific knowledge, bringing students closer to the importance and socio-environmental reality that we are experiencing
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto, 1994.
CHASSOT, Attico. Educação conSciência. 2.ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 35.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da
Educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Paulo Freire, 2009. (Série Unifreire: 2).
GUIMARÃES. Mauro. Pedras que sustentam o caminhar. In: GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental e a "CoMvivênciaPedagógica": emergências e transformações no século XXI. Campinas, SP: Papirus, 2021a. p. 31-58.
GUIMARÃES. Mauro. Situações educativas no caminho. In: GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental e a "CoMvivência Pedagógica": emergências e transformações no século XXI. Campinas, SP: Papirus Editora, 2021b. p. 79-100.
GRANIER, Noeli Borek; KLEIN, Angela Luciane; GUIMARÃES, Luciana Guedes; GUIMARÃES, Mauro. A "CoMvivência Pedagógica" do Caminho de Santiago. In: GUIMARÃES, M. Educação Ambiental e a "CoMvivência Pedagógica": emergências e transformações no século XXI. Campinas, SP: Papirus Editora, 2021. p. 203-214.
MACHADO, Lígia Cristina. Uma perspectiva de aprendizagem em ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: evidenciando os movimentos dos alunos em torno de significações de natureza científica. In: AYRES, A. C. M.; CASSAB, M; TAVARES, D. L. Ao longo de toda a vida: conhecer, inventar, compreender o mundo. Curitiba: Editora Prismas, 2014, p. 27-46.
POZO, Juan Ignacio; CRESPO, Miguel Ángel Gómes. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5.ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Revista Ambiente & Sociedade, v. XVII, n. 1, p. 23-40, 2014.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de Imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.
SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: Possibilidades e Limitações. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, 2005.