Environmental education and science and biology teaching tensions and dialogues

Main Article Content

Maria Jacqueline Girão Soares de Lima

Abstract

In this article, I present tensions and dialogues on the frontier between Environmental Education (EE) and Science Teaching (ST) and its unfolding in school, problematizing curricular traditions that limit and hierarchize the interactions between the two fields. I identify the epistemological and curricular  characteristics of a school EE that combines a set of sui generis practices and knowledge and, based on research and extension experiences, emphasize the need for new theoretical and methodological dialogues to deepen the dialogue between EE and ST. In the final considerations, I bring the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach of science teaching to propose a critical environmental education / teaching and teacher education, enhanced by university extension

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lima, M. J. G. S. de. (2019). Environmental education and science and biology teaching: tensions and dialogues. SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(1), 115–131. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i1.182
Section
Ensaios
Author Biography

Maria Jacqueline Girão Soares de Lima, Federal University of Rio de Janeiro and Universidade Federal Fluminense

Professor in the Department of Didactics at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and the Graduate Program in Education at the Federal Fluninense University (UFF). Works with Environmental Education, Science Teaching and Teacher Training.

References

AMARAL, I. A. do. Educação ambiental e ensino de ciências: uma história de controvérsias. Pro-Posições, v.1, n.34, p. 73-93, mar./2001.

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, código e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Ed. da UNESP, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 abr. 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/19795.htm. Acesso em: nov. 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

CARDOSO-COSTA, G. Educação ambiental na escola: uma análise das concepções e práticas presentes em relatos de experiência dos Encontros Regionais de Ensino de Biologia RJ/ES. Monografia (Especialização). Curso de Especialização em Saberes e Práticas na Educação Básica - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://goo.gl/m4CL6R. Acesso em: 18 maio 2018.

CASTRO, L. M. C. A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. In: REUNIÃO DA ANPED, 27., 2004, Caxambu, MG. Anais... Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/t1111.pdf Acesso em: 10 jul. 2018.

CHEVALLARD, Y. La transposición didática: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor S.A., 1981.

FARIAS, C. R. de F.; FREITAS, D. Educação ambiental e relações CTS: uma perspectiva integradora. Ciência & Ensino, v.1, número especial, nov. 2007.

FIGUEIRA, M. R. Interfaces entre educação ambiental crítica e ensino de ciências: produções e ressignificações curriculares de professores participantes de um projeto de extensão. 2017. 104f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2017.

GOBARA, S. T. et al. O ensino de ciências sob o enfoque da educação ambiental. Cad. Cat. Ens. Fis., Florianópolis, v.9, n.2, p.171-182, ago.1992. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5166030.pdf Acesso em: 21 jul. 2017.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no brasil. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL - EPEA, 6., Ribeirão Preto, 2011. Anais... Código 0127-1, Ribeirão Preto: USP, 2011. Disponível: https://goo.gl/fRE0yD. Acesso em: 18 maio 2017.

LIMA, G. F. C. Formação e dinâmica do campo da educação ambiental no Brasil: emergência, identidades, desafios. 2005. 207f. Tese (Doutorado) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

LIMA, J. G. S. e VASCONCELLOS, M. M. N. A educação ambiental como disciplina escolar: explicitando a tensão entre teoria e prática. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 6., Rio Claro, 20017. Questões epistemológicas contemporâneas: o debate modernidade e pós-modernidade. Anais... Rio Claro: UNESP, 2007 (CD).

LIMA, J. G. S. O que fazem as escolas que fazem Educação Ambiental no Rio de Janeiro? In: REUNIÃO DA ANPED: Anped: 30 anos de pesquisa e compromisso social, 30., 2007, Caxambu, MG, 2007. Anais eletrônicos... Caxambu, MG: ANPED, 2007. Disponível em:. http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt22-3266-int.pdf

LIMA, J. G. S. e LOPES, A. C. A disciplina Educação Ambiental na política curricular da rede municipal de Armação dos Búzios (RJ). e-curriculum, v. 6, n. 1, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/6632/4819 Acesso em: 26 jun. 2018.

LIMA J. G. S. de A disciplina educação ambiental na rede municipal de educação de Armação dos Búzios (RJ): investigando a tensão disciplinaridade/integração na política curricular. 2011, 240 p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2011.

LOPES, A. C. Conhecimento Escolar: processos de seleção cultural e mediação didática.Educação e Realidade, Porto Alegre. v. 22, n.1, p.40-59, 1997.

LOPES, A. C. Currículo e epistemologia. Ijuí, RS: Ed. Ijuí, 2007.

LOPES, A. C. Organização do conhecimento escolar: analisando a disciplinaridade e a integração. In: Linguagens, espaços e tempo no ensinar e aprender. ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO -ENDIPE, Rio de Janeiro, RJ, 2000. Anais... Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p.147-162.

LOUREIRO, C.F. B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo, Cortez, 2004.

LOUREIRO, C.F. B. Crítica ao fetiche da individualidade e aos dualismos na educação ambiental. In: LOUREIRO, C. F. B. (Org.). Educação ambiental, gestão pública, movimentos sociais e formação humana. São Carlos (SP): RiMa, 2009.

LOUREIRO, C.F. B. Teoria social e questão ambiental: pressupostos para uma práxis crítica em Educação Ambiental. In: LOUREIRO, C. F.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (Org.). Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. São Paulo: Cortez, 2012. p. 17-56.

LOUREIRO, C. F. B.; LIMA, Jacqueline G. S. Educação ambiental e educação científica na perspectiva de Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS): pilares para uma educação crítica. Acta Scientiae (ULBRA), v.11, n.1, jan./jun. 2009. (p.88-100). Disponível em: http://www.ulbra.br/actascientiae/edicoesanteriores/Acta_Scientiae_v11_n1_2009%5B1%5D.pdf

MAESTRELLI, S. G. e LORENZETTI, L. As relações CTSA nos anos iniciais do Ensino Fundamental: analisando a produção acadêmica e os livros didáticos. Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.13, n.26, p.5-21. jan./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4308 .Acesso em: 10 jul. 2018.

MARTINÉZ PÉREZ, L. F. Ensino de ciências com enfoque ciência, tecnologia, sociedade e ambiente (CTSA) a partir de questões sociocientíficas (QSC). In: Questões sociocientíficas na prática docente: ideologia, autonomia e formação de professores [online]. São Paulo: Ed. UNESP, 2012. p. 55- 61. Acesso em: 16 abr. 2019.

OLIVEIRA, C. S.; FERREIRA, M. S. Educação ambiental na escola: diálogos com as disciplinas escolares Ciências e Biologia. ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL - EPEA, 6., Rio Claro, 15 a 18 de julho de 2007. Anais do... Rio Claro: EPEA, 2007. Disponível em: http://www.epea.tmp.br/epea2007_anais/pdfs/plenary/TR25.pdf Acesso em: 12 nov. 2018.

OLIVEIRA, A. L. et al. Educação ambiental: concepções e práticas de professores de ciências do ensino fundamental. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias v. 6, n.3, p.471-495, 2007. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen6/ART1_Vol6_N3.pdf Acesso em: 10 jul. 2018.

TEIXEIRA, C. Educação e desenvolvimento sustentável na Agenda 21 brasileira. In: INTER-AÇÃO: Revista da Faculdade de Educação, UFG, v. 33, n. 1, jan./jul. 2008. Goiânia: Ed. UFG., 2008.

TRAJBER, R.; MENDONCA, P.R. (Org.). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. Brasília, DF: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)