Scientific perspective that bases the teaching materials from PIBID´s Biology subprojects of the Federal University of Pernambuco

Main Article Content

Fábio Campos Coutinho

Abstract

This study sought to understand the scientific perspective that bases the teaching materials from biology subprojects of the Institutional Scholarship Program of Introduction to Teaching, of the Federal University of Pernambuco, used in teaching practices from 2009 to 2016. To this end, we undertook a documentary research, based on the selection and analysis of proposals for teaching materials activities. We verified that the main point of view, which bases the materials, designates for science a rigid, empirical-inductive and decontextualized nature. For this reason, we understand that these elements diverge from the dimensions of science that are necessary for the scientific formation of teachers and students, being far from representing an innovative transformation in the practice of Biology teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coutinho, F. C. (2019). Scientific perspective that bases the teaching materials from PIBID´s Biology subprojects of the Federal University of Pernambuco. SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(1), 54–74. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i1.206
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biography

Fábio Campos Coutinho, Federal University of Pernambuco

Master in Science Education - Federal University of Pernambuco (UFPE) - Recife, PE - Brazil. Professor - Biological Sciences Degree Course - Academic Center of Vitória (CAV / UFPE)

References

AMARAL, I.A. Conhecimento formal, experimentação e estudo ambiental. Ciência & Ensino. n. 3, p. 10-15, 1997.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CACHAPUZ, A; PRAIA, J; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004.

CACHAPUZ, A. et al. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2011.

DELIZOICOV, D; ANGOTTI, J.A; PERNAMBUCO, MM. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

FARIAS, I.M.S; ROCHA, C.C.T. PIBID: uma política de formação docente inovadora? Revista Cocar, v. 6, n. 11, p 41-49, 2012.

FERNANDES, R.C.A; MEGID NETO, J. Modelos educacionais em 30 pesquisas sobre Práticas No Ensino De Ciências Nos Anos Iniciais Da Escolarização. Investigações em Ensino de ciências, v. 17, n. 3, p. 641-662, 2012.

GIL-PÉREZ, D. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciências & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153.

LIBÂNEO, J.C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 2006.

LIMA, K.C; TEIXEIRA, F. M. A epistemologia e a história do conceito experimento/experimentação e seu uso em artigos científicos sobre ensino das ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIENCIAS, 8., 2011,

Campinas, SP. Anais ... São Paulo: UEC, 2011. p. 1-12.

LUDKE, M; ANDRÉ, E.D.M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

MIZUKAMI, M.G.N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: Editora Pedagógica e universitária, 1986.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Autores Associados, 1999.

SILVA, J.R.F. Documentos legais para formação profissional: é possível fazer emergir o professor de ciência e biologia? Revista de Ensino de Biologia, n. 8, p. 1-71, 2015.

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.