Problem situations as strategy to meaningful learning in Biology

Main Article Content

Jennifer Caroline de Sousa

Abstract

In the school, the challenge of favoring a meaningful learning process through the mobilization of students' prior knowledge is still persistent. Here we argue the use of a problem situation on cloning in Biology classes as a strategy to (i) identify subsumers in the cognitive structure of students that would be introduced to Genetics contents and (ii) allow the elaboration of an advance organizer. The students' written records were analyzed by Content Analysis. We consider that the problem situation and the subsequent production of an advance organizer were able to highlight students' knowledge and conceptions about the subject, as well as to contribute to reflect on the introduction of bioethical issues in Biology Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sousa, J. C. de. (2019). Problem situations as strategy to meaningful learning in Biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(2), 270–291. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i2.239
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biography

Jennifer Caroline de Sousa, University of São Paulo

PhD student in Education at the Faculty of Education of the University of São Paulo

References

AMARAL, K. O.; MEDEIROS, M. A. Análise das concepções de estudantes do Ensino Fundamental sobre insetos, por meio da metodologia do Discurso Sujeito Coletivo. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium, Ituiutaba, v. 6, n. 1, p. 156-180, 2015.

ANJOS, C. R. (2005). Educação problematizadora no Ensino de Biologia com a clonagem como temática. 2005. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

AUSUBEL, D. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

AUSUBEL, D.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. 2 ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Portugal: Edições 70, 1977.

BARZANO, M. A. L. Concepções de Meio Ambiente: um olhar sobre um curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. 2000. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2000.

BRUNER, J. A Cultura da Educação. Trad. Marcos A. G. Domingues. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CORREIA, M. E. A.; FREITAS, J. C. R.; FREITAS, J. J. R.; FREITAS-FILHO, J. R. Investigação do fenômeno de isomeria: concepções previas dos estudantes do Ensino Médio e evolução conceitual. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 83-100, 2010.

FACIN, E. C. Reflexões sobre os modelos epistemológicos e pedagógicos de um grupo de professores. Criar Educação, Criciúma, v. 6, n. 1, p. 1-22, 2017.

FERNANDES, E. Conhecimento Prévio. 2011. Acesso em 25 mai., 2018, https://novaescola.org.br/conteudo/1510/conhecimento-previo

JESUS, L. G.; RAZERA, J. C. C. Ausubel em trabalhos publicados na área de Educação em Ciências: um perfil cienciométrico. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 3, n. 3, p. 1-12, 2013.

LOPES, C. E. O projeto de psicologia científica de Edward Tolman. Scientiæ Studia, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 237-50, 2009.

MINAYO, M. C. S. Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. São Paulo: Hucitec, 2010.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: E.P.U., 1999.

MOREIRA, M. A. ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, v. 25, p. 29-56, 2012.

MOREIRA, M. A. Aprendizaje significativo como un referente para la organización de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación, v. 11, n. 12, p. 1-16, 2017.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro. 2001.

MORRISON, J. A.; LEDERMAN, N. G. Science teachers' diagnosis and understanding of students' preconceptions. Science Education, v. 87, n. 6, p. 849-867, 2003.

PAIVA, A. L. B.; MARTINS, C. M. C. Concepções prévias de alunos de terceiro ano do Ensino Médio a respeito de temas na área de Genética. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 7, n. 3, p. 182-201, 2005.

PAULA, F. V. Teorias da aprendizagem. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 13, n. 2, p. 351-352, 2009.

PELIZZARI, A.; KRIEGL, M. L.; BARON, M. P.; FINK, N. T. L.; DOROCINSKI, S. I. Teoria da Aprendizagem Significativa segundo Ausubel. Revista PEC. Programa Educação Corporativa, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 37-42, 2002.

PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de ‘encontrar erros em filmes’. Educação e Pesquisa, v. 35, n. 3, p. 525-540, 2009.

PINTO, H. D. S. As fontes do erro. In: AQUINO, J. G. (Org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997. P. 63-72.

RONCA, A. C. C. Teorias de Ensino: as contribuições de David Ausubel. Temas em Psicologia, v. 2, n. 3, p. 91-95, 1994.

ROSA-DÍAZ, R.; SEBASTÍAN-BALMACEDA, C. Piaget, Vigotski y Maturana: Constructivismo a tres voces. Buenos Aires: Aique, 2008.

SÃO PAULO (Estado). Currículo do Estado de São Paulo: Ciências da Natureza e suas Tecnologias. São Paulo: SE, 2012.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID NETO, J. Uma proposta de tipologia para as pesquisa de natureza interventiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 1055-1076, 2017.

VALADARES, J. A Teoria da Aprendizagem Significativa como Teoria Construtivista. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 1, n. 1, p. 36-57, 2011.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.