The use of teaching resources as an alternative in teaching Botanics

Main Article Content

Valdecir Junior da Costa Vieira
Maria José Pinheiro Corrêa

Abstract

The use of didactic resources as a learning strategy allows different stimuli to the student, in the cognitive, emotional and pleasure spheres. In this way, the objective of this work was to verify and analyze the use of histological slides, didactic models and didactic game as teaching-learning resources in a University and High Schools in the city of São Luís - MA.  Were made vegetable samples, didactic models of vegetable organs and a didactic game were made for use in practical and theoretical classes with high school and undergraduate students. It was notorious that the use of didactic resources provided a greater understanding of the contents of Botany in addition to being effective for students' motivation, making classes more dynamic and stimulating.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vieira, V. J. da C., & Corrêa, M. J. P. (2020). The use of teaching resources as an alternative in teaching Botanics. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(2), 309–327. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.290
Section
Relatos de Experiência
Author Biographies

Valdecir Junior da Costa Vieira, José Maria Basic Education Unit

Graduation in Biological Sciences Degree - State University of Maranhão (UEMA/São Luís). Student tutor - José Maria Basic Education Unit.

Maria José Pinheiro Corrêa, State University of Maranhão

PhD in Agronomy - Vegetable Production - Universidade Estadual Paulista - UNESP / Jaboticabal. Adjunct Professor - State University of Maranhão / UEMA.

References

AMADEU, S. O.; MACIEL, M. D. A dificuldade dos professores de educação básica em implantar o ensino prático de botânica. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v.3, n.2, p.225-235, 2014.

APEPZZATO-DA-GLÓRIA, S. M. B. Anatomia vegetal. 2. ed. Viçosa: Ed. UFV, 2006.

ARAÚJO, G. C. de. Botânica no ensino médio. Brasília, DF, 2011. Monografia (Licenciatura em Biologia) - Universidade de Brasília e Universidade de Goiás, Brasília, DF 2011.

BRITO, R. A. de et al. Materiais didáticos para o ensino de Botânica, confeccionados a partir de materiais alternativos. In: JORNADA DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO - JEPEX, 13., 2013, Recife. Anais [...]. Recife: [s.n], 2013.

CAMARGO, G. F. de. Recursos e metodologias aplicados no ensino de botânica: uma revisão bibliográfica. Brasília, DF, 2015. Monografia (Licenciatura em Ciências Naturais) - Universidade de Brasília, Planaltina, DF, 2015.

CANTO, A. R.; ZACARIAS, M. A. Utilização do jogo Super Trunfo Árvores Brasileiras como instrumento facilitador no ensino dos biomas brasileiros. Ciência & Cognição, v.14., n.1, p. 144-153, mar. 2009.

CASTRO; N. M; SILVA, P. S. Glossário de anatomia vegetal: citologia e histologia, 2006.

CUNHA, M. B. da. Jogos no ensino de química: considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Química nova na escola, [São Paulo], v.34, n.2, p. 92-98, maio, 2012.

EDSON-CHAVES, B. et al. Ludo vegetal: uma nova alternativa para a aprendizagem de botânica. Revista Brasileira de Biociências, Porto Alegre, v.13, n.3, p. 194-200, jul./set. 2015.

FIGUEIREDO, J. A. O ensino de botânica em uma abordagem ciência, tecnologia e sociedade, 2009. Dissertação (Mestrado em ensino de Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.

FREITAS, R. de L. et al. Uso de jogos como ferramenta didática no ensino de botânica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: [s.l.p.], 2011.

GOMES, J. A. C.; LIMA, A. K. M. de; OLIVEIRA, F. C. S. de. Dominó vegetal: uma atividade lúdica como recurso auxiliar para o ensino de botânica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2., 2015, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: [s.l.p.], 2015.

KRASILCHIK, M. Prática do ensino de biologia. São Paulo, SP: Ed. Universidade de São Paulo, 2004.

LOPES, M. R. da S.; FRANÇA, I. M. D.; COSTA, I. A. S. da. Ludicidade em biologia: aprendendo Botânica desconstruindo uma flor. In: SEMINÁRIO EDUCACIONAL DO ENSINO MÉDIO, 3.; 2013, Mossoró. Anais [...]. Mossoró, 2013.

MARASINI, A. B. A utilização de recursos didáticos-pedagógicos no ensino de biologia, Porto Alegre, 2010. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

MÉLO, V. dos S. O jogo didático no ensino de Botânica: um relato de experiência. Campina Grande, PB, 2014. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, PB, 2014.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

NICOLA, J. A.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Revista NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.355-381, 2016.

PERAÇOLI, L. T; CARNIATTO, I. Atividade contextualizada no ensino de Ciências como forma de enriquecer os conteúdos, levando o aluno a uma aprendizagem cognifiva significativa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 1., 2008, Cascavel, PR, Anais [...]. Cascavel, PR: Unioeste, 2008.

PEREIRA, P. da S. et al. Montagem de mini herbário e aplicação de jogo didático: uma visão macro e microscópica das estruturas vegetais. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 5, p. 63-79, 2017.

PERTICARRARI, A. TRIGO, F. R. BARBIERI, M. R. A contribuição de atividades em espaços não formais para a aprendizagem de botânica de alunos do ensino básico. Revista Ciência em Tela, Rio de Janeiro, v. 4, n.1, p. 1-12, 2011.

RAVEN, P.H. et al. Biologia vegetal. 6. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2001.

RAVEN, P.H. et al. Biologia vegetal. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2014.

RAVEN, P.H. et al. Biology of plants. 7. ed. New York: Worth Publishers, 2007.

RÊGO, S. S. et al. O aprendizado de conceitos de ciências através do lúdico: o uso do Dominó. Revista da SBEnBIO, n.3, 2010.

RIBEIRO, J. M. M.; CARVALHO, M. A. S. Utilização de modelos didáticos no ensino de botânica e suas implicações no processo de ensino e aprendizagem. Revista Sapiência: Sociedade, Saberes e Práticas Educacionais, v.6, n.1, p.17-37, jan./jul., 2017.

RIGHI, A. A. et al. Botânica no inverno. 3. ed. São Paulo: Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo, 2013.

ROCHA, D. F. da; RODRIGUES, M. da Silva. Jogo didático como facilitador para o ensino de Biologia no ensino médio. Revista CIPPUS, Canoas, RS, v.8, n.2, nov. 2018.

ROSSASI, L. B.; POLINARSKI, C. A. Reflexões sobre metodologias para o ensino de biologia: uma perspectiva a partir da prática docente. Curitiba, 2008.

SANTANA, R. S. et al. Jogos didáticos e o ensino por investigação: contribuições do jogo mundo dos parasitos. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v.1, n.4, p. 80-97, 2016.

SILVA, A. P. M. et al. Aulas práticas como estratégia para o conhecimento em Botânica no Ensino Fundamental. HOLOS, v. 8, dez. 2015.

SILVEIRA, A. P. et al. Caráter pedagógico científico e artístico de modelos didáticos de flor e folha: percepção de atuais e futuros professores da educação básica. Revista da SBEnBio, v.10, n.1, p. 57-71, 2017.

WANDERSEE, J. H.; SCHUSSLER, E. E. Towards a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, Columbus, v. 47, n. 1, p. 2-9, 2001. Disponível em: https://www.botany.org . Acesso em: 13 fev. 2018.

WEISZ, T.; SANCHEZ, A. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Ática, 2002.

ZANON, D. A. V.; GUERREIRO, M. A. da Silva.; OLIVEIRA, R. C. de. Jogo didático Ludo Químico para o ensino de nomenclatura dos compostos orgânicos: projeto, produção, aplicação e avaliação. Ciência & Cognição, 2008, v. 13, n.1, p. 72-81, mar. 2008.

Similar Articles

<< < 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.