Zoology teaching in schools of the Regional Teaching Superintendence of Caratinga / Minas Gerais

Main Article Content

Natália Siqueira Moreira
Ione Maria de Matos

Abstract

The objective was to analyze the methodologies and didactic resources used in the teaching of Zoology in schools of the SRE of Caratinga and to elaborate proposals that collaborate for the teaching-learning process. Semi-structured questionnaires were applied to 28 teachers who teach Science and / or Biology in the seventh and second years of primary and secondary education, respectively, in 29 state schools in 7 municipalities. Most of these teachers carry out teaching based on memorizing the content, they mainly use the textbook, they do not relate to the evolutionary echo of animal species, there is a lack of spaces for carrying out practical activities and methodological resources. Proposals were prepared and compiled in a book of suggestions with strategies for teaching Zoology and made available to teachers and the SRE of Caratinga.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moreira, N. S., & Matos, I. M. de. (2020). Zoology teaching in schools of the Regional Teaching Superintendence of Caratinga / Minas Gerais. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(1), 120–140. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.312
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Natália Siqueira Moreira, State School “Alberto Azevedo" and Municipal School "Barão do Rio Branco"

Professional Masters in Biology Teaching - Federal University of Juiz de Fora (UFJF). Advanced campus of Governador Valadares, MG - Brazil. Effective Professor of Biology - State School “Alberto Azevedo”; Effective Science Teacher - Municipal School “Barão do Rio Branco”. Inhapim, MG - Brazil.

Ione Maria de Matos, Juiz de Fora Federal University

PhD in Biological Sciences - Federal University of Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG - Brazil. Adjunct Professor - Federal University of Juiz de Fora (UFJF), Advanced Campus of Governador Valadares, MG - Brazil

References

ANTUNES Celso. Novas maneiras de ensinar, novas formas de aprender. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 51-59.

AZEVEDO, H. J. C. C. Introdução ao ensino de zoologia. Goiânia, GO: Espaço Acadêmico, 2019.

AZEVEDO, M. E. O.; DE OLIVEIRA, M. C. A.; LIMA, D. C. A zoologia no ensino médio de escolas estaduais do município de Itapipoca, Ceará. Revista da SBEnBio, v.9, p. 6143-6154, 2016.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2009.

BASTOS JUNIOR, P. S. Metodologias e estratégias para o ensino de Zoologia. 2013. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Ciências Naturais) - Universidade de Brasília, Planaltina, 2013.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

CAMPOS, C. J. C. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de conteúdo de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de enfermagem, v.57, n.5, p.611-614, 2004.

CRESPO, A. A. Estatística fácil. 19. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.

DIAS, M.G; SESSA. P. Ensino de zoologia em foco: interações e atividades investigativas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACION EM DIDACTICA DE LAS CIÊNCIAS, 10., 2017. Anais...Sevilla, Espanha, 2017. p.5493-5497. ISSN (DIGITAL): 2174-6486. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2017nEXTRA/123_-_Ensino_de_Zoologia_em_foco_interacoes_e_atividades_investigativas.pdf

FERREIRA, F.S; BRITO, S.V.; RIBEIRO, S.C.; SALES, D.L.; ALMEIDA, W.O. A zoologia e a botânica do ensino médio sob uma perspectiva evolutiva: uma alternativa de ensino para o estudo da biodiversidade. Cad. Cult. Ciênc, v. 2, n.1, p.58-66, 2008.

GATTI, B.A.; BARRETO, E.S.S. Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social. Brasília, DF: UNESCO, 2009. (Relatório de Pesquisa)

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, v.31, n.113, p. 1355-1379, 2010.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. Universidade de São Paulo: EDUSP, 2004.

LOPES, R. W.; FERREIRA, M. J. M.; STEVAUX, M. N. Proposta pedagógica para o ensino médio: filogenia de animais. Revista Solta a Voz, v. 18, n. 2, 2007.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências da natureza e suas tecnologias (PCN), Brasília: Secretaria da Educação Básica, 1997.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Letramento científico. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/internacional/pisa/2010/letramento_cientifico.pdf .

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Nacional do Livro didático. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/item/11986-escolha-pnld-2019.

NEVES, K. R. DAS; SCHWANTES, L. Ensino de zoologia por desafios de observação: o método científico como instrumento de aprendizagem. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 12, n.2, p. 188-206, 2019. ISSN: 1982-1867.

OCDE. Principais dados do Brasil no Education at a Glance 2015. Disponível em: http://www.oecd.org/education/school/TALIS-2013-country-note-Brazil-Portuguese.pdf, 2015.

OCDE. Principais dados do Brasil no Education at a Glance 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pesquisa_talis/resultados/2018/relatorio_nacional_talis2018.pdf.

OLIVEIRA, C. DE. A Zoologia nas escolas: percursos do ensino de zoologia em escolas da rede pública no município de Aracaju/SE. 2017.

Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do São Cristóvão, Sergipe, 2017.

PISA: Informe de resultados da pisa, 2015. Disponível em: http://download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2015/pisa_satisfacao_do_professor_de_ciencias.pdf, 2015.

PRINCIPAIS dados do Brasil no Education at a Glance, 2013. Disponível em: https://www.oecd.org/brazil/Education-at-a-glance-2015-Brazil-in-Portuguese.pdf, 2013.

SANTANA, D. R.; SOUZA NETO L. G.; DA SILVA, L. A. M. Uma proposta para construção de tirinha para o Ensino de Zoologia: Idealização e Elaboração. Revista Ciências & Ideias, v.11, n.1, p. 298-322, 2020.

SANTOS, S. C. S. Diagnóstico e possibilidades para o ensino de zoologia em Manaus/AM. 2010. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências) - Escola Normal Superior da Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2010.

SANTOS, S. C. S.; FACHÍN-TÉRAN, A. Possibilidade do uso de analogia e metáfora no processo de ensino-aprendizagem no Ensino de Zoologia no 7º ano do Ensino Fundamental. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA. Anais...Boa Vista: UERR, 2009.

SANTOS, S. C. S.; FACHÍN-TÉRAN, A. Condições de ensino em zoologia no nível fundamental: o caso das escolas municipais de Manaus, AM. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, 2013. v.6, n.10, p. 1-18.

SANTOS, L. A. S.; GONDIM, M. J. C. Ações para a organização de uma coleção didática de zoologia em uma escola de Uberlândia, MG. Rev. Ciênc. Ext. v.9, n.2, p.19-27, 2013.

SANTOS, A. B.; GUIMARÃES, C. R. P. A utilização de jogos como recurso didático no ensino de zoologia. Rev. Elétrons. Investig. Educ. Cienc. v.5 n.2, 2010.

VASCONCELOS, I; PRAIA, J.F; Almeida, L. S. Theory of learninf and the teaching-learning of sciences-from instruction to apprenticeship. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v.7. n.1, 2002.

VASCONCELOS, S.; SOUTO, E. O livro didático de Ciências no Ensino Fundamental proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, 2003. v. 9, n. 1, p. 93-104.

WAISELFISZ, J. J. O ensino das ciências no Brasil e o PISA. São Paulo: Sangari do Brasil, 2009.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.