Between encounters and teaching of biology and genders and sexualities murmurs and insurgencies of a minor biology

Main Article Content

Sandro Prado Santos
Matheus Moura Martins

Abstract

This article presents data from a cartographic research that was interested in the resonances of the experiences of trans people to the areas of education in Biology and that materialized in a walk among the tangles of the official field of Biology education. In this context, our objective are to present the potentialities and insurgency of a mapping of the movements made in ENEBIO and EREBIO. The breath of the meetings summoned us to the agency “Experiences of trans people - Biology Teaching” that opened spaces for us to think about education in biology as territories constituted by lines of different natures, rhythms and directions, and, in which genders and sexualities echo and function in their constitution, producing plans that coexist in larger and minor oscillations

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, S. P., & Martins, M. M. (2020). Between encounters and teaching of biology and genders and sexualities: murmurs and insurgencies of a minor biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(1), 141–152. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.314
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Sandro Prado Santos, Federal University of Uberlândia

PhD in Education - Federal University of Uberlândia (UFU). Uberlândia, MG - Brazil. Adjunct professor - Federal University of Uberlândia (UFU). Uberlândia, MG - Brazil.

Matheus Moura Martins, Federal University of Uberlândia

Graduation in progress - Biological Sciences. Federal University of Uberlândia (UFU). Uberlândia, MG - Brazil.

References

ALBUQUERQUE-JÚNIOR, Durval Muniz de.; VEIGA-NETO, Alfredo.; SOUZA-FILHO, Alípio de. Uma cartografia das margens. In: ALBUQUERQUE-JÚNIOR, Durval Muniz de.; VEIGA-NETO, Alfredo.; SOUZA-FILHO, Alípio de. (Org.). Cartografias de Foucault. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 9-12.

BARZANO, Marco Antonio Leandro. Currículo das margens: apontamentos para ser professor de Ciências e Biologia. Revista Educação em Foco, Juiz de Fora/MG, v.21, n.1, p. 105-124, mar./jun. 2016.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3.ed. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed.34, 2013.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Mil Platôs, v.1. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Ed. 34. 2011.

DELEUZE, Gilles.; GUATTARI, Félix. Mil Platôs, v.3. Tradução de Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Ed. 34. 2012.

ETTER, Fernanda. et al. Sentidos de sexualidade em produções acadêmicas: Investigando os anais dos Encontros Nacionais de Ensino de Biologia (2005-2012). Revista SBenBio, Niterói, v. 7, p. 2085-2096, 2014.

GALLO, Silvio. Deleuze & Educação. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre a população transgênero: conceitos e termos. Brasília: Autor, 2012.

MARANDINO, Martha.; SELLES, Sandra Escovedo.; FERREIRA, Márcia Serra.; AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues (Org.). Ensino de Biologia: conhecimento e valores em disputa. Niterói: EdUFF, 2005. p. 121-130.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo-mapa: linhas e traçados das pesquisas pós-críticas sobre currículo no Brasil. Educação & Realidade, v.30, n.1, p. 67-82, jan./jun. 2005.

PARAÍSO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Apresentação. In: PARAÍSO, Marlucy Alves.; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. (Org.). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza, 2018, p. 13-21.

PINHO, Raquel.; BASTOS, Felipe. Sentidos de sexualidade nos anais dos Encontros Regionais de Ensino de Biologia RJ/ES (2001-2015). Revista da SBEnBio, Maringá, PR, n.9, 2016.

PRADO-FILHO, Kleber.; TETI, Marcela Moltalvão. A cartografia como método para as Ciências Humanas e Sociais. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n.38, p. 45-59, jan./jun. 2013.

RANNIERY, Thiago.; LEMOS, Paula Cunha. de. Gênero pode ser uma categoria útil para o ensino de Biologia? In: VILELA, Mariana Lima et al. (Org.). Aqui também tem currículo! Saberes em diálogo no ensino de biologia. Curitiba: Prismas, 2018. p. 65-86. ISBN: 978-85-537-0044-8.

REIS, Neilton dos.; PINHO, Raquel. Ensino de Biologia e gênero: o que dizem as narrativas não-binárias? Revista da SBEnBio, n.9, 2016, p. 3716-3727.

SANTANA, Naomi Neri.; POLIZEL, Alexandre Luiz; MAIO, Eliane Rose. Concepções de Professores de Ciências e Biologia no município de Maringá, Paraná, sobre transexualidade. Revista da SBEnBio, n.9, 2016, p. 5054-5064.

SANTOS, Sandro Prado. Experiências de pessoas trans - ensino de Biologia. 2018. 289 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.

SANTOS, Sandro Prado.; MARTINS, Matheus Moura. Configurações do campo do ensino de biologia e suas composições com as transexualidades. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL EM EDUCAÇÃO SEXUAL - SABERES/TRANS/VERSAIS CURRÍCULOS IDENTITÁRIOS E PLURALIDADES DE GÊNERO, 5., Maringá, 2017. Anais... Maringá, PR, 2017, p. 1-8.

SANTOS, Sandro Prado.; MARTINS, Matheus Moura. Corpos trans e a educação em Biologia: des-territorializações e conexões com a filosofia da Diferença. In: SEMINÁRIO CONEXÕES, 8., 2019, Campinas. Anais... Campinas, SP: UNICAMP/FE, 2019, p. 89-90.

SELLES, Sandra Escovedo. Apresentação. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBenBio) - Temas polêmicos e Ensino de Biologia, v. 3, Campinas, SP: 2010.

SELLES, Sandra Escovedo. Desafios da formação e da prática de professores de Biologia: abrindo janelas. In: BARZANO, Marco Antônio Leandro.; FERNANDES, José Artur Barosso.; FONSECA, Lana Cláudia de Souza.; SHUARTZ, Marilda. (Org.). Ensino de Biologia: experiência e contextos afirmativos. Goiânia: Índice, 2014, p. 13-26.

SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz. O que a escola e a universidade têm a ver com a vida da população LGBTQI? Jornal da UFU, jul./ago. 2017, n. 176. Disponível em: comunica.ufu.br. Acesso em: 30 de setembro de 2017.

SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; CICILLINI, Graça Aparecida. Cultura, educação e produção curricular na Biologia: o tema corpo humano como pretexto. In: SELLES, S. E. et al. (Org.). Ensino de Biologia: histórias, saberes e práticas formativas. Uberlândia: EDUFU, 2009, p. 149-172.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.