Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
Main Article Content
Abstract
This study is part of a doctoral research that characterizes the conceptions of teachers in training in natural sciences towards Affective-Sexual Education. Thus, the study is qualitative where a questionnaire with 22 questions has been designed around the topic of interest. This instrument was applied to 50 participating teachers, and their responses were systematized into emerging categories from the content analysis. The findings are presented around the categories: Nature of Sexuality, Affective Dimension, Sexual Diversity and Teaching Purposes. In this way, the interest of teachers in addressing human sexuality issues from biopsychosocial positions is highlighted and establishing continuous training processes contributing to their educational practices.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
AGUD, D.; GUIJARRO, I.; GIL, M.D.; GAVIDIA, V. La educación afectivo-sexual en la educación obligatoria. Estudio de las propuestas curriculares del Ministerio y de la Comunidad Valenciana. In: GAVIDIA, Valentin (Coord.). Los ocho ámbitos de la Educación para la Salud en la Escuela. Valencia: Tirant Humanidades, 2016. p. 227-243.
ALIAGA, P.; BUENO, M.; FERRER, E.; GÁLLEGO, J.; RAMÓN, J.; MORENO, C.; MUÑOZ, P.; PLUMED, M.; VILCHES, B. Las escuelas promotoras de salud, un entorno para desarrollar competencias y vivir experiencias positivas para la salud: la experiencia de Aragón. In: GAVIDIA, Valentin (Coord.), Los ocho ámbitos de la educación para la salud en la escuela. Valencia: Tirant Humanidades, 2016, p. 45-66.
AMÓRTEGUI, E.; MOSQUERA, J. Aportaciones de la práctica pedagógica en la construcción del conocimiento del profesor. Tecné, Episteme & Didaxis - TED, Bogotá, v. 43, n. 1, jan. /jun., p. 47-65, 2018. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/8651/6518. Acesso em: 20 de jul. 2020.
ARESKOUG-JOSEFSSON, K.; CHUCHU, A.; DEOGAN, Ch.; LINDROTH, M. Education for sexual and reproductive health and rights (SRHR): a mapping of SRHR-related content in higher education in health care, police, law and social work in Sweden. Sex Education, v. 19, n. 6, p. 720-729, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681811.2019.1572501 . Acesso em: 20 de fev. 2020.
BARDÍN, L. Analyse de contenu. Paris: Presses Universitaries de France, 1977.
BIANCON, M.L.; ROSAS, C.; OLIVO, A.L. Educação em sexualidades crítica nas escolas do campo: investigação da prática social das/os professoras/es. In: PEIXOTO, A.; OLIVEIRA, J.; GONÇALVES, J.; NEVES, L.; CRUZ, R. (Ed.). Educação em ciências em múltiplos contextos - ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENEC, 17., 2017; I SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - SIEC, 1., 2017. Atas do… Vina do Castelo: Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Escola Superior de Educação, 2017, p. 471-478.
BORRACHERO, A.B. Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias en educación secundaria. 2015. Tese (Doutorado em Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas). Extremadura, España: Universidad de Extremadura, 2015.
BORTOLOZZI, A.C.; VILAÇA, T. (2017). Conhecimento de professores/as sobre sexualidade e deficiencias. In: PEIXOTO, A.; OLIVEIRA, J.; GONÇALVES, J.; NEVES, L.; CRUZ, R. (Ed.). Educação em ciências em múltiplos contextos - ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENEC, 17., 2017; I SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - SIEC, 1., 2017. Atas do… Vina do Castelo: Instituto Politécnico de Viana do Castelo, Escola Superior de Educação, 2017, p. 428-436.
BURIĆ, I.; SLIŠKOVIĆ, A.; MACUKA, I. A mixed-method approach to the assessment of teachers’ emotions: development and validation of the Teacher Emotion Questionnaire. Educational Psychology, v. 38, n. 3, p. 325-349, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01443410.2017.1382682 . Acesso em: 20 de fev. 2020.
CEDEÑO, K.; BARRERO, F.E.; MOSQUERA, J.A. Educación sexual y para la salud, una propuesta desde la perspectiva biopsicosocial en Neiva, Huila. Bio-grafía: Escritos sobre la Biología y su Enseñanza, Número Extraordinario, p. 1433-1442, 2017. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/7318/5974. Acesso em: 10 de dez. 2020.
CHEN, J. Efficacious and positive teachers achieve more: examining the relationship between teacher efficacy, emotions, and their practicum performance. Asia-Pacific Education Research, v. 28, n. 4, p. 327-337, 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s40299-018-0427-9. Acesso em: 10 de dez. 2020.
CLARKE, K. Pedagogical moments: affective sexual literacies in film. Sex Education, v. 13, n. 3, p. 263-275, 2013. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14681811.2012.718992. Acesso em: 10 de dez. 2020.
DAMASIO, A. En busca de Spinoza. Barcelona: Crítica S.L., 2003.
DAMASIO, A. El extraño orden de las cosas. Bogotá: Editorial Planeta Colombia, 2018.
EXTREMERA, N.; MÉRIDA-LÓPEZ, S.; SÁNCHEZ-ÁLVAREZ, N.; QUINTANA-ORTS, C.; REY, L. Un amigo es un tesoro: inteligencia emocional, apoyo social organizacional y engagement docente. Praxis & Saber, v. 10, n. 24, p. 69-92, 2019. Disponível em: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/10003. Acesso em: 10 de dez. 2020.
FALLAS, M.A. Educación afectiva y sexual, programa de formación docente de secundaria. 2009. Tese (Doutorado). Universidad de Salamanca, Salamanca, España, 2009.
FIGUEIREDO, R.; SOUZA, M. Gênero e Sexualidade: diálogos na formação de licenciandos/as em Ciências Biológicas. Revista Tecné, Episteme y Didaxis: TED, Número Extraordinario, p. 1762-1767, 2016. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/4811. Acesso em: 20 de dez. 2019.
FOUCAULT, M. Historia de la Sexualidad 3 - La inquietud de sí. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina S.A., 2003.
FRIED, L.; MANSFIELD, C.; DOBOZY, E. Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, v. 25, n. 4, p. 415-441, 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/reader/81695270. Acesso em: 20 de dez. 2019.
GARCÍA-VÁZQUEZ, J.; LENA, A.; SUÁREZ, O. Evaluación de proceso del programa de educación afectivo-sexual Ni ogros ni princesas. Global Health Promotion, v. 19, n. 7, 2012. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1757975912441224. Acesso em: 20 de dez. 2019.
GARCÍA, J.J. ¿Para qué educar? Uni-pluri/versidad, Medellín, v. 18, n. 1, p. 11-12, 2018. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/335809. Acesso em: 20 de fev. 2020.
GARCÍA, J.J. Ciencia consentida: resignificando los sentidos en la enseñanza de la ciencia. Tecné, Episteme & Didaxis - TED, Bogotá, v. 47, n. 1, p. 217-231, 2020. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/11337/8096 . Acesso em: 20 de nov. 2020.
GAVIDIA, V. Los ocho ámbitos de la educación para la salud en la escuela. Valencia: Tirant Humanidades, 2016.
GONZALEZ, E.; MOLINA, T.; LUTTGES, C. Características de la educación sexual escolar recibida y su asociación con la edad de inicio sexual y uso de anticonceptivos en adolescentes chilenas sexualmente activas. Revista Chilena de Obstetricia y Ginecología, v. 80, n. 1, p. 24-32, 2015. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75262015000100004. Acesso em: 20 de nov. 2019.
HENAO, J.F.; MARÍN, A.E. El proceso de enseñanza desde el prisma de las emociones de los docentes. Praxis & Saber, v. 10, n. 24, p. 193-215, 2019. Disponível em: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9415. Acesso em: 20 de fev. 2019.
HIGHAM, L. An affective politics of sexual harassment at school in the 21st century: Schooling and Sexualities twenty years later. Sex Education, v. 18, n. 3, p. 293-306, 2018. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14681811.2018.1431879. Acesso em: 20 de nov. 2019.
KELLER, M. M.; CHANG, M. L.; BECKER, E. S.; GOETZ, T.; FRENZEL, A. C. Teachers’ emotional experiences and exhaustion as predictors of emotional labor in the classroom: An experience sampling study. Frontiers in Psychology, v. 5, p. 376-407, 2014. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.01442/full. Acesso em: 20 de nov. 2019.
LAMEIRAS, M.; CARRERA, M.V.; RODRÍGUEZ, Y. Sexualidad y Salud: El estudio de la sexualidad humana desde una perspectiva de género. Vigo: Servicio de Publicaciones. Universidad de Vigo, 2013.
LAMEIRAS, M.; CARRERA, M.V.; RODRÍGUEZ, Y. Caso abierto: la educación sexual en España una asignatura pendiente. In: GAVIDIA, Valentin (Coord.), Los ocho ámbitos de la Educación para la Salud en la Escuela. Valencia: Tirant Humanidades, 2016, p. 197-210.
LENOIR, F. El milagro Spinoza. Bogotá: Editorial Planeta Colombia S.A., 2019.
LEÓN-RUBIO, J.M.; LEÓN-PÉREZ, J.M.; CANTERO, F.J. Prevalencia y factores predictivos del burnout en docentes de la enseñanza pública: el papel del género. Ansiedad y Estrés, v. 19, n. 1, p. 11-25, 2013. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2013-18332-002. Acesso em: 20 de nov. 2019.
LINDGREN, A-L. Towards an ethics of sexuality - alternative feminist figurations and a (boy) child: a close reading of a prize-winning sex education manual from the early twentieth century. Gender and Education, v. 31, n. 6, p. 774-787, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09540253.2018.1440282. Acesso em: 20 de fev. 2020.
LÖFGREN-MÅRTENSON, Ch.; OUIS, P. We need “culture-bridges”: professionals’ experiences of sex education for pupils with intellectual disabilities in a multicultural society. Sex Education, v. 19, n. 1, p. 54-67, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681811.2018.1478806. Acesso em: 20 de fev. 2020.
MARINA, J.A. El rompecabezas de la sexualidad. Barcelona: Editorial Anagrama, 2002.
MORAWICKI, P.; RAMOS, R.; MEINARDI, E. Prácticas de enseñanza en educación para la salud en egresados del profesorado en biología de la UNaM. Revista Ciencia y Tecnología, n.16, p. 5-12, 2011. Disponível em: https://www.fceqyn.unam.edu.ar/recyt/index.php/recyt/article/view/481/402. Acesso em: 20 de nov. 2019.
MOSQUERA, J.; GARCÍA, J. (2020). Estado do arte da dimensão afetivo-sexual na formação de professores de ciências. In: ANASTÁCIO, Z.; BATTISTI, I.; CARVALHO, G. S. (Org.) 7º CONGRESSO INTERNACIONAL EM SAÚDE, CISAÚDE-2020, CONTEXTOS E PROBLEMÁTICAS EMERGENTES, 7., 2021. Anais do… Braga, Portugal: Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC); Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2020, p. 69-70.
MOSQUERA, J.; AMÓRTEGUI, E. Inserción docente del profesorado principiante de ciencias naturales en el sur de Colombia. Tecné, Episteme & Didaxis - TED, Número Extraordinario, 2018. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/8748/6580. Acesso em: 20 de nov. 2019.
NALIPAY, M.J.; MORDENO, I.; SEMILLA, J.B.; FRONDOZO, Ch. Implicit beliefs about teaching ability, teacher emotions, and teaching satisfaction. Asia-Pacific Education Research, v. 28, n. 4, p. 313-325, 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s40299-019-00467-z. Acesso em: 20 de fev. 2020.
OCAMPO, D.C.; PEÑARANDA F.; ALZATE-YEPES, T.; GÓMEZ, M.M.; CARRILLO, M.; VALENCIA, A. Sentidos construidos frente a la educación para la salud en estudiantes, docentes y egresados de programas de educación superior del área de la salud. Perspectivas en Nutrición Humana, v. 18, n. 1, p. 49-60, 2016. Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/nutricion/article/view/27100/20791193. Acesso em: 20 de nov. 2019.
OROZCO, Y. Las experiencias de vida de personas transgénero y transexuales: Diálogos posibles con la enseñanza de las ciencias naturales. Tecné, Episteme y Didaxis - TED, Número Extraordinário, 2018. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/9150. Acesso em: 20 de nov. 2019.
PLAZA, M.V. Caracterización de las creencias sobre sexualidad de los profesores y su incidencia en las prácticas sobre educación sexual en la escuela media. 2015. Tese (Doutorado) - Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina, 2015.
PORTER, A.; COOPER, S.; HENRY, M.; GALLO, J.; GRAEFE, B. The nature of peer sexual health communication among college students enrolled in a human sexuality course. American Journal of Sexuality Education, v. 14, n. 2, p. 139-151, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15546128.2018.1529644?journalCode=wajs2. Acesso em: 20 de nov. 2019.
RETANA-ALVARADO, D.A.; CAMACHO, M.M.; OSBORNE, A.; VÁZQUEZ-BERNAL, B.; JIMÉNEZ-PÉREZ, R.; DE LAS HERAS, M.A. Emociones de estudiantes costarricenses de secundaria respecto al desarrollo de un proyecto de indagación según el género. In: MARTÍNEZ, C.; GARCÍA, S. (Ed.) 28o Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Iluminando el cambio educativo. Universidade da Coruña: Servizo de Publicacións, 2018, p. 1289-1294.
SORDO, P. Educar para sentir, sentir para educar. Santiago de Chile: Editorial Planeta Chilena S.A., 2017.
TALAVERA, M.; MAYORAL, O.; HURTADO, A.; MARTÍN-BAENA, D. Motivación docente y actitud hacia las ciencias: influencia de las emociones y factores de género. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 2, p. 461-475, 2018.
Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_2_09_ex1349.pdf. Acesso em: 20 de nov. 2019.
TAXER, J. L.; FRENZEL, A. Facets of teachers’ emotional lives: a quantitative investigation of teachers’ genuine, faked, and hidden emotions. Teaching and Teacher Education, v. 49, p. 78-88, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X15000438. Acesso em: 20 de nov. 2020.
VOLET, S.; SEGHEZZI, C.; RITCHIE, S. Positive emotions in student-led collaborative science activities: relating types and sources of emotions to engagement in learning. Studies in Higher Education, v. 44, n. 10, p. 1734-1746, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2019.1665314?journalCode=cshe20. Acesso em: 20 de nov. 2020.
WU, Z.; CHEN, J. Teachers’ emotional experience: insights from Hong Kong primary schools. Asia Pacific Education Review, v. 19, n.4, p. 531–541, 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1198381. Acesso em: 20 de nov. 2020.
YUAN, R.; LEE, I. ‘I need to be strong and competent’: a narrative inquiry of a student-teacher’s emotions and identities in teaching practicum. Teachers and Teaching, v. 22, n. 7, p. 819-841, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13540602.2016.1185819. Acesso em: 20 de nov. 2020.