“It seems that it is normal to live with a person who has HIV” discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples

Main Article Content

Laís Machado de Souza
Marcos Lopes de Souza

Abstract

The aim of this study was to analyze the discourses on the affective-sexual relationships between serodiscordants built during the teacher training process involving issues of sexuality and health. It is a research inspired by post-critical and post-structuralist studies in which it uses cultural artifacts as mediators of training spaces carried out with teachers in the area of ​​Natural Sciences, who teach the discipline Education for Sexuality in a school in the city of Jequié-BA. There is a fine line between ignorance, fear and discrimination in the teachers speeches regarding relationships between serodiscordants, but we also glimpse new perspectives of problematizing practices and discourses that [re]produce a stigmatizing culture from those living with HIV and of your affections and pleasures.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Souza, L. M. de ., & Souza, M. L. de . (2021). “It seems that it is normal to live with a person who has HIV”: discourses from natural sciences teachers about affective sexual relations among serodiscordant couples. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 97–113. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.558
Section
Dossiê Temático - Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas
Author Biographies

Laís Machado de Souza, University Center for Science and Technology (UniFTC)

Master in Science Education and Teacher Training in Science and Mathematics - State University of Southwest Bahia (Uesb). Adjunct professor at the Collegiate of Dentistry at the University Center for Science and Technology (UniFTC).

Marcos Lopes de Souza, State University of Southwest Bahia (UESB)

Doctor in Education - Federal University of São Carlos (UFSCar). Full Professor - State University of Southwest Bahia, campus of Jequié, BA (UESB).

References

ABUD, C. C. R.; TEIVE, G. M. G. Sexualidades reguladas: a “gramática do terror” nos livros didáticos de ciências do 6º ao 9º ano das escolas municipais de Florianópolis (2000 a 2011). Revista CAMINE: Caminhos da Educação, Franca, v. 6, n. 2, p. 107-128, 2014.

ALBUQUERQUE, J. R. "Até que a morte nos separe": o casamento sorodiferentes para o HIV/Aids e seus desdobramentos. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

ALTMANN, H. Orientação sexual em uma escola: recortes de corpos e de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 21, p. 281-315, 2003.

AZEVEDO, S. M. M. M. Estudo investigativo da disciplina Educação para a Sexualidade em escolas da rede municipal de Jequié-BA. 144f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Jequié- BA, 2013.

AZEVEDO, S. M. M. M.; SOUZA, M. L. O ensino da sexualidade em um componente curricular específico: regulações e escapes. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, MG, v.23, n.2, p.367-386, jul./dez./2016.

BASTOS, V. C. Educação em saúde menor: análise de uma proposta de experimentação diante a epidemia de HIV e AIDS In: FALEIRO, W.; SANTOS, S.P.; SANGALLI, A. (Org.) Ciências da natureza para a diversidade. Goiânia: Kelps, 2020.

BRASIL. Protocolo clínico e diretrizes terapêuticas para o manejo da infecção pelo HIV em adultos. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2018.

DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1991.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola. 1971.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: A vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, M. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. 13 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.

GALVÃO, J. AIDS no Brasil: a agenda de construção de uma epidemia. Rio de Janeiro; ABIA, 2000.

GUNTHER, L. E. O HIV e a aids: preconceito, discriminação e estigma no trabalho. Revista Jurídica, v.1, n.30, 398-428, 2013.

KALICHMAN, S.C. et al. Human immunodeficiency virus load in blood plasma and semen: review and implications of empirical findings. Sexually Transmitted Diseases n.35, 55-60, 2008.

LARROSA, J. Literatura, experiência e formação. In: COSTA, M. V. (Org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. 2 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 129-156.

LARROSA, J. Tremores: Escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LOURO, G. L. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, G. L.(Org.). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MARSHALL, J. Michel Foucault: pesquisa educacional como problematização. In: PETERS, M. A.; BESLEY, T. (Org.). Porque Foucault? Novas diretrizes para a pesquisa educacional. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MAKSUD, I. O discurso da prevenção da Aids frente às lógicas sexuais de casais sorodiscordantes: sobre normas e práticas. Physis, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, p. 349-369, 2009.

MEYER, D. E. E.; KLEIN, C.; ANDRADE, S. S. Sexualidade, prazeres e vulnerabilidade: implicações educativas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 46, p. 219-239, 2007.

MEYER, D. E; SOARES, R. de F. R. Modos de ver e se movimentar pelos “caminhos” da pesquisa pós-estruturalista em Educação: o que podemos aprender com - e a partir de - um filme. In: Costa, M. V; BUJES, M. I. E. (Org.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura - & MEC - Ministério da Educação. HQ SPE Nº 4: ficar ou não ficar? Partes 1 e 2. Brasília: DF, 2010.

PARAÍSO, M. A. Metodologias das pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (Org.) Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012.

PASSARELLI, C. A. F. Imagens da sorodiscordância. In: MAKSUD, Í.; TERTO JR., V.; PIMENTA, M. C.; PARKER, R. G. (Org.). Conjugalidade e aids: a questão da sorodiscordância e os serviços de saúde. Rio de Janeiro: ABIA, 2002, p. 45-47.

PELÚCIO, L.; MISKOLCI, R. A prevenção do desvio: o dispositivo da aids e a repatologização das sexualidades dissidentes. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, n. 1, Rio de Janeiro: CLAM-UERJ, 2009.

SILVA, B. O.; RIBEIRO, P. R. C. Sexualidade na sala de aula: tecendo aprendizagens a partir de um artefato pedagógico. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 521-533, ago., 2011.

SOUTO, B. G. A.; KIYOTA, L. S.; BATALINE, M. P.; BORGES, M. F.; KORKISCHO, N.; CARVALHO, S. B. B. O sexo e a sexualidade de portadores do vírus da imunodeficiência humana. Rev. Bras. Clin. Med, v. 7, n. 1, 2009.

VEIGA-NETO, A. Foucault e a Educação. 3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)