Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics

Main Article Content

Patrick Vizzotto

Abstract

Used, among other things, as a selection for Higher Education, the National High School Exam is one of the largest large-scale exams in the world. In view of the potential to influence a person's life, it is aspired that the exam is able to make a fair inference. The article publishes the results of an investigation that estimated the psychometric quality of biology items from 2009 to 2019. It was possible to notice that more than half of the items were not considered good for measuring the proficiency that the Nature Sciences test proposes to measure. It is recommended that subsequent studies can perform a qualitative analysis of the pedagogical aspects of inadequate items.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vizzotto, P. (2022). Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(1), 314–332. https://doi.org/10.46667/renbio.v15i1.633
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biography

Patrick Vizzotto, Federal University of the South and Southeast of Pará

Doctor in Science Education - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS - Brazil. Professor of the Degree in Natural Sciences and the Graduate Program in Science and Mathematics Education - Federal University of the South and Southeast of Pará (UNIFESSPA). To Brazil.

References

American Educational Research Association (AERA); American Psychological Association (APA); National Council on Measurement in Education (NCME). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: APA, 2014.

CHALMERS, R. Philip. Mirt: A multidimensional item response theory package for the R environment. Journal of statistical Software, v. 48, n. 1, p. 1-29, 2012.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Cristiano Mauro Assis; GOLINO, Hudson Fernandes; DE SOUZA PERES, Alexandre José. Fidedignidade dos escores do Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Psico, v. 51, n. 2, p. e31145, 2020.

HUTZ, Claudio Simon; BANDEIRA, Denise Ruschel; TRENTINI, Clarissa Marceli. Psicometria. Porto Alegre: Artmed, 2015.

PONTES JUNIOR, José Airton; SILVA, Ana Géssica; TAVARE, Erisvan; ARAUJO, Leandro Sousa; BASTOS, Fernando Cunha.; CRUZ, Francisca Nimara Inácio; ALMEIDA, Leandro Silva. Aspectos psicométricos dos itens de Educação Física relacionados aos conhecimentos de Esporte e Saúde no Exame Nacional do Ensino Médio (Enem). Motricidade, v. 12, n. 1, p. 12-21, 2016.

PASQUALI, Luiz. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2017.

PITON-GONÇALVES, Jean; ALMEIDA, André Marcos. Análise da dificuldade e da discriminação de itens de Matemática do ENEM. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 4, n. 2, p. 38-53, 2018.

R Core Team. R: a language and environment for statistical computing. Vienna: R Foundation for Statistical Computing, 2018.

REVELLE, William. Psych: procedures for personality and psychological research. R package version 1.4.3. 2014. Disponível em: http://cran.r-project.org/web/packages/psych/psych.pdf. Acesso em: set. 2021.

ROBAINA, José Vicente Lima; FENNER, Roniere dos Santos; MARTINS, Léo Anderson Meira; BARBOSA, Renan de Almeida; SOARES, Jeferson Rosa (Org.). Fundamentos teóricos e metodológicos da pesquisa em educação em ciências. Curitiba: Bagai, 2021.

SANTOS, Fernando de Almeida. Redução da escala tendência empreendedora geral (TEG-FIT) a partir do coeficiente de validade de conteúdo (CVC) e teoria da resposta ao item (TRI). Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 17, n. 2, p. 192-207, 2018.

SOARES, Talita Emidio Andrade; SOARES, Denilson Junio Marques; DOS SANTOS, Wagner. Medidas de Tendência Central: Análise da Qualidade das Questões do ENEM de 2016 a 2018. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 14, n. 1, p. 119-128, 2021.

TRAVITZKI, Rodrigo. Avaliação da qualidade do Enem 2009 e 2011 com técnicas psicométricas. Estudos em Avaliação Educacional, v. 28, n. 67, p. 256-288. 2017.

VILARINHO, Ana Paula Lima. Uma proposta de análise de desempenho dos estudantes e de valorização da primeira fase da OBMEP. 2015. 98 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática). Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.