Ethnic-racial themes in the discursive community of Sciences and Biology

Main Article Content

Lívia da Silva Queiroz
Maria Margarida Pereira de Lima Gomes

Abstract

This study aims to understand which norms and standards about ethnic-racial issues are being produced by Science and Biology’s discursive community. This community is understood formed by teachers and researchers interested in the curricular production of these subjects. Methodologically, articles published in the Encontros Nacionais de Ensino de Biologia’s annals in the period 2016 and 2021 were analyzed, considering that events bring together members of this community. The results indicate to a intention for a departure from perspectives that "scientifically" justified racism. Law 10.639/2003 appears associated with scientific knowledge in the production of these subjects, both in teacher training and in elementary school, transforming their teaching purposes. “Desirable” teachers are those who seek to overcome curricular fragmentation, questioning scientific “truths”.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Queiroz, L. da S., & Gomes, M. M. P. de L. . (2022). Ethnic-racial themes in the discursive community of Sciences and Biology. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 550–568. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.728
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Lívia da Silva Queiroz, Federal University of Rio de Janeiro

Master in Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil

Maria Margarida Pereira de Lima Gomes, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Education - Fluminense Federal University (UFF). Niterói, RJ - Brazil. Associate Professor - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

References

BERNARDINO-COSTA, J.; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e perspectiva negra. Dossiê: Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n.1, jan./abr. 2016.

BOLSANELLO, M. A. Darwinismo social, eugenia e racismo “científico”: sua repercussão na sociedade e na educação brasileiras. Educar, n. 12, p. 153-165. 1996.

BRASIL. Parecer CNE/CP n.º 3, de 10 de março de 2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF: MEC, 2004.

COSTA, H. H. C.; LOPES, A. C. A comunidade disciplinar em Goodson: impasses em um registro pós-estrutural. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 67, p. 1009-1032, out./dez. 2016.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FERREIRA, M. S.; GOMES, M. M. Currículo de Ciências: a alquimia das disciplinas escolares e a produção da autonomia docente. Roteiro, v. 46, p. e23827, 2020.

GOMES, N. L. Educação e Identidade Negra. Aletria, p. 38-47, 2002.

GOMES, N. L. Intelectuais negros e produção do conhecimento: algumas reflexões sobre a realidade brasileira. In: SANTOS, B. de S. & MENESES, M. P. Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almeida, 2009.

GOODSON, I. F. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

JAEHN, L.; FERREIRA, M. S. Perspectivas para uma História do Currículo: as contribuições de Ivor Goodson e Thomas Popkewitz. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 256-272, set./dez., 2012.

KILOMBA, G. Memórias da plantação. Rio de Janeiro: Cobogó, 2020.

MARSICO, J.; FERREIRA, M. S. História do currículo do presente: investigando processos alquímicos no ensino de ciências para a educação de jovens e adultos no Brasil. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 22, n. 4, p. 837-855, 2020. DOI: 10.20396/etd.v22i4.8660143. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660143 . Acesso em: 23 set. 2021.

POPKEWITZ, Thomas S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 158

POPKEWITZ, Thomas S. Curriculum history, schooling and the history of the present. History of Education, v. 40, n. 1, jan., p. 1-19, 2010.

POPKEWITZ, Thomas S. História do currículo, regulação social e poder. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 173210.

POPKEWITZ, Thomas S. Estudos curriculares, história do currículo e teoria curricular: a razão da razão. Em Aberto, v. 33, n. 107, jan./abr., p. 47-65, 2020.

POPKEWITZ, T. S.; LIMA, A. L. G.; GIL, N. de L. Sistemas de pensamento na educação e políticas de inclusão (e exclusão) escolar: entrevista com Thomas S. Popkewitz. Educ. Pesqui. v.42, n. 4, São Paulo out./dez. 2016, 1127-1151.

SANTOS, T. V. Entre potes, alfinetes, lâminas e currículos: espaços de confinamento dos animais na disciplina escolar Biologia. 171f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2021.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SOUZA, B. C. M. C.; AYRES, A. C. M. Questões étnico-raciais no ensino de Ciências: um panorama dos trabalhos publicados em eventos e revistas da área. In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE ENSINO DE BIOLOGIA. ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA / I ENCONTRO REGIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA – NORTE, 7., 2018. Anais... Belém, PA: IEMCI, UFPA, 2018.

VERRANGIA, D. A formação de professores de ciências e biologia e os conhecimentos tradicionais de matriz africana e afro-brasileira. Magis. Revista Internacional de Investigación En Educación, v. 6, n. 12, p. 105-117, jul./dic. 2013.

VERRANGIA, D.; SILVA, P. B. G. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 3, p. 705-718, set./dez. 2010.

VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudo de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014.

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)