The importance of practice and diversification of spaces for learning university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education

Main Article Content

Lakshmi Juliane Vallim Hofstatter
Rosiléia Oliveira de Almeida
Charbel Nino El Hani
Haydée Torres de Oliveira

Abstract

This manuscript presents aspects of a university course that aimed to implement an educational trail within the Federal University of Bahia, addressing topics related to biodiversity and environmental education. The research has a qualitative approach and sought to understand, together with the people who participated, aspects related to the development of the training offered to university students to be educational trail guides. Data were collected through focus groups and questionnaires and were analyzed through a hermeneutical perspective, seeking the meanings attributed collectively by the participant group. The results were structured within three categories of analysis: knowledge; ethical-aesthetic aspects, and participation and point to the need to break with traditional curricular structures and insert practices that work on human ethical and sensitive aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hofstatter, L. J. V., Almeida, R. O. de, El Hani, C. N., & Oliveira, H. T. de. (2023). The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(2), 1343–1367. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i2.1059
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Lakshmi Juliane Vallim Hofstatter, Federal University of Recôncavo da Bahia

PhD in Sciences - Federal University of São Carlos (UFSCar). São Carlos, SP - Brazil. Adjunct Professor - Federal University of Recôncavo da Bahia. Cruz das Almas, BA - Brazil.

Rosiléia Oliveira de Almeida, Federal university of Bahia

PhD in Education - State University of Campinas (UNICAMP). Campinas, SP - Brazil. Associate professor - Faculty of Education - Federal University of Bahia (UFBA). Salvador, BA - Brazil.

Charbel Nino El Hani, Federal University of Bahia

PhD in Education – University of São Paulo (USP). São Paulo, SP - Brazil. Postdoctoral - Center for Philosophy of Nature and Science Studies - University of Copenhagen, Denmark. Full Professor - Institute of Biology - Federal University of Bahia. Salvador, BA - Brazil.

Haydée Torres de Oliveira, Federal University of São Carlos

PhD in Environmental Engineering Sciences and Post-Doctorate in Environmental Education - Autonomous University of Barcelona. Barcelona, ​​Spain. Full/Senior Professor at the Department of Environmental Sciences - Federal University of São Carlos (UFSCar). São Carlos, SP - Brazil.

References

ALMEIDA, D. S. Extensão universitária na UFBA: ACC e a formação do estudante. 83 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares Sobre a Universidade) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

ALMEIDA, A. M. R.; EL-HANI, C. N. A atribuição de função à biodiversidade segundo a visão do ‘papel causal’: uma análise epistemológica do discurso ecológico das últimas duas décadas. Filosofia e História da Biologia, v. 1, p. 21-39, 2006.

ANADÓN. M. Quando avaliar é formar. In: SANTOS, J. E.; SATO, M. A contribuição da educação ambiental à esperança de Pandora. São Carlos-SP: Rima. 2003. p. 559-568.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BORGES, M. G. Formas de aprender em um mundo mais que humano: emaranhados de pessoas, coisas e instituições na ambientalização do contexto escolar. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2014.

CARVALHO, I. C.; MHULE, R. P. Intenção e atenção nos processos de aprendizagem. Por uma educação ambiental “fora da caixa”. Ambiente & Educação, v. 21, n. 1, 2016.

CARVALHO, L. M. A temática ambiental e o processo educativo: dimensões e abordagens. In: CINQUETTI, H. C. S; LOGAREZZI, A. (org.). Consumo e resíduo: fundamentos do trabalho educativo. São Carlos: Ed. UFSCar, 2006. p. 19-42.

CARVALHO, L. M. Educação e meio ambiente na Escola Fundamental: perspectivas e possibilidades. Projeto Revista de Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 9-18, 1999.

DEPRESBÍTERIS, L. Avaliação da aprendizagem na educação ambiental - uma relação muito delicada. In: SANTOS, J. E.; SATO, M. A contribuição da educação ambiental à esperança de Pandora. São Carlos-SP: Rima, 2003. p. 531-558.

DI TULIO, A.; HOFSTATTER, L. J. V.; SANTOS, S. A. M.; OLIVEIRA, H. T. O potencial formativo dos grupos focais na constituição de educadoras/es ambientais. Ciência e Educação, v. 25, n. 2, abr.-jun. 2019.

DREYFUS, A.; WALS, A. E. J.; VAN-WEELIE, D. Biodiversity as a postmodern theme for Environmental Education. Canadian Journal of Environmental Education, 4, 1999.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 10. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

GADAMER, H-G. Hermenêutica em retrospectiva. 2. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2002.

HOFSTATTER, L. J. V. Biodiver-Cidade: vivendo e experimentando o espaço urbano na educação ambiental para e com a biodiversidade. 2018. 186 f. Tese (Doutorado em Ciências) - Universidade Federal de São Carlos, 2018.

IARED, V. G.; HOFSTATTER, L. J. V.; DI TULLIO, A.; OLIVEIRA, H. T. Educação Ambiental pós-crítica como possibilidade para práticas educativas mais sensíveis. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 46, n. 3, e104609, 2021.

INGOLD, T. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição (trad. Fábio Creder). Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

INGOLD, T. Da transmissão de representação à educação da atenção. Trad. José Fonseca. Educação, v. 33, n.1, 2010.

LEFF, E. A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003.

LUDWIG, D.; EL-HANI, C. N. Philosophy of Ethnobiology: understanding knowledge integration and its limitations. Journal of Ethnobiology, v. 40, n. 1, p. 3-20, 2020.

MAGRO, T. C; FREIXÊDAS, V. M. Trilhas: como facilitar a seleção de pontos interpretativos. Circular Técnica IPEF. n. 186, set. 1998. Disponível em http://www.ipef.br/publicacoes/ctecnica/nr186.pdf. Acesso em: 28/09/2018

MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de biologia. São Paulo: Cortez, 2009.

MATAREZI, J. Trilha da vida: (re)descobrindo a natureza com os sentidos. Ambiente & Educação – Revista de Educação Ambiental da FURG, Rio Grande (RS), v. 5/6, p. 55-67, 2000/2001.

MENGHINI, F. B.; MOYA NETO, J.; GUERRA, A. F. S. Interpretação ambiental. In: Luiz Antônio Ferraro Junior. (org.). Encontros e caminhos: formação de educadores ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA. v. 2, 2007, p. 209-218.

MIYAZAWA, G. C. M. C.; FRENEDOZO, R. C.; VIEIRA, R. M. Inserção da temática ambiental em um curso de licenciatura em Ciências Biológicas: concepções dos docentes e suas práticas pedagógicas. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 14, n. 1, p. 89-110, 2019.

NAVARRO-PEREZ, M.; TIDBALL, K. G. Challenges of Biodiversity education: a review of education strategies for Biodiversity education. International Electronic Journal of Environmental Education, v. 2, Issue 1, 2012.

OLIVEIRA, H. T.; FARIAS, C. R. O.; PAVESI, A. Educação ambiental no ensino superior brasileiro: caminhos percorridos e perspectivas para políticas públicas. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Brasília, n. 3, jun. 2008.

PAYNE, P.; WATTCHOW, B. Phenomenological deconstruction, slow pedagogy and the corporeal turn in wild environmental/outdoor education. Canadian Journal of Environmental Education, v. 14, p. 15-32, 2009.

PAYNE, P.; RODRIGUES, C.; CARVALHO, I. C. M.; SANTOS, L. M. F. AGUAYO, C.; IARED, V. G. Affectivity in environmental education research. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 13, Especial, p. 93-114, 2018.

PINK, S. Doing sensory ethnography. London, UK: SAGE, 2009.

PIRES, P. S. Capacidade de carga como paradigma de gestão dos impactos da recreação e do turismo em áreas naturais. Revista Turismo em Análise, v. 16, n. 1, p. 5-28, 2005.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

SAITO, C. H. Environmental education and biodiversity concern: beyond the ecological literacy. American Journal of Agricultural and Biological Sciences, v. 8, n. 1, p. 12-27, 2013.

SORRENTINO, M.; TRAJBER, R.; MENDONÇA, P.; FERRARO Jr., L. A. A Educação Ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, maio/ago. 2005.

STEIL, C. A.; CARVALHO, I. C. Epistemologias ecológicas: delimitando um conceito. Mana, v. 20, n. 1, p. 163-183, 2014.

THIEMANN, F. T.; OLIVEIRA, H. T. Biodiversidade: sentidos atribuídos e as contribuições do tema para uma educação ambiental crítica. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 8, n. 1, p. 114-128, 2013.

VÉRAS, R. M.; SOUZA, G. B. Extensão universitária e atividade curricular em comunidade e em sociedade na Universidade Federal da Bahia. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 7, n. 2, p. 83-90, 2016.

WILSON, E. O. Diversidade da vida. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

Similar Articles

<< < 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.