Pedagogical experiments with “Weed plants" cultivating curricula-multispecies

Main Article Content

Mayra Velloso Correa
Shaula Maíra Vicentini de Sampaio
Beatriz França Borja

Abstract

In times of ecological mutations, it is urgent to try other ways of coexisting. Thus, we aim to discuss curriculum from a multispecies perspective. Here we explore dialogues between plants, art and education, to propose artistic experiments in Biology teaching. Workshops were held with students in the 2nd year of public high school. We reflected on how these experimentations help to cultivate other curricula that allow us to coexist with non-human beings. How can these experimentations trigger other ways of seeing the world? Is it possible to open gaps in the Biology curriculum to sow multispecies pedagogies? How to experiment with multispecies-curricula? We see in experimental practices attempts to invent other relationships that escape the fantasy of human exceptionalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Correa, M. V., Sampaio, S. M. V. de, & Borja, B. F. (2023). Pedagogical experiments with “Weed plants": cultivating curricula-multispecies. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 1147–1166. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1071
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Mayra Velloso Correa, Fluminense Federal University (UFF).

Master's student in Education - Universidade Federal Fluminense (UFF). Niterói, RJ - Brazil.

Shaula Maíra Vicentini de Sampaio, Fluminense Federal University

PhD in Education - Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Porto Alegre, RS - Brazil. Associate professor - Fluminense Federal University (UFF). Niterói, RJ.

Beatriz França Borja, Federal Fluminense University

Master in Botany - National School of Tropical Botany linked to the Rio de Janeiro Botanical Garden Research Institute. Botanical Garden, RJ - Brazil. Degree in Biological Sciences - Fluminense Federal University (UFF). Niterói, RJ - Brazil.

References

BBRITOS, Anai G. Vera.; Manifesto de uma erva daninha. In: BRITOS, Anai G. Vera.; CHIZZOLINI, Bianca Barbosa; PITOMBO, Rafaela Coelho de Moraes. (org.). Verdejar ante a ruína: escritos para cultivar novos mundos, São Paulo: Creative Commons, 2021. p. 16-26.

DIAS, Susana Oliveira. Dos exercícios de estar juntos. In: DIAS, Susana Oliveira.; OLIVEIRA, Renato Salgado de Melo.; PESTANA, Fernanda Cristina Martins (org.). Conversas in-finitas: mudanças climáticas, divulgação científica, educação e... Campinas, SP: BCCL/UNICAMP, 2020a.

DIAS, Susana Oliveira. Perceber-fazer floresta: da aventura de entrar em comunicação com um mundo todo vivo. Revista ClimaCom, ano 7, n. 17. 2020b. Disponível em: http://climacom.mudanca sclimaticas.net.br/susana-dias-florestas. Acesso em: 12 mar. 2022.

DIAS, Susana Oliveira. Uma árvore já é um rizoma: Antropoceno, clima e vida multiespécie. Revista Incomunidade, 2021 Disponível em: https://www.incomunidade.com/uma-arvo reja72e-um-rizomaantropoceno-clima-e-vida-multiespecie-susana-oliveira-dias/. Acesso em: 15 mar. 2023.

DIAS, Susana Oliveira.; VILELA, Mariana. Experiências de arvorecer. Revista ClimaCom, ano 08, n. 17. Campinas, 2021. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.b r/livros-principal/experiencias-de-arvorecer/. Acesso em: 12 mar. 2022.

ESTEVINHO, Lúcia de Fátima Dinelli. Quando “as coisas” ganham vida: ensinando biologia pela arte. In: FERREIRA, Marcia Serra.; CHAVES, Silvia Nogueira.; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues.; GASTAL, Maria Luiza de Araújo.; BASTOS, Sandra Nazaré Dias (org.). Vidas que ensinam o ensino da vida. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020. p. 149-162.

FONSECA, Fabíola; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues. Residências artísticas e currículo-experimentação: como podem nos ajudar a adiar o fim do mundo? Série-Estudos, Campo Grande, v. 26, n. 58, p. 11-31, 2021.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso. A invenção de dispositivos pedagógicos sobre o ambiente. Revista Pesquisa em Educação Ambiental, São Paulo, v. 5, p. 11-26, 2010.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso.; SILVA, Bruna Luiza. Planejamentos de ensino entremeando biologia e cultura. Ensino em Re-vista, Uberlândia. v. 16, p. 33-45, 2009.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das letras, 2019.

KRENAK, Ailton. Futuro ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: LARROSA, Jorge. Tremores. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2015. p. 15-34.

MANCUSO, Stefano. Revolução das plantas. São Paulo: Ubu Editora, 2019.

PEREIRA, Thais Fernandes. Estudos Multiespécies: uma breve análise da teoria e de suas aplicações. Revista Ensaios, Rio de Janeiro, v. 13, 2018.

PREVE, Ana Maria Hoepers. Geografias, Imagens e Educação: Experiências. Revista Entre-Lugar, Dourado, p. 49-66, ano 4, n. 7, 2013.

PREVE, Ana Maria Hoepers. Pequenas composições com plantas, cacos e ideias para pensar o que (não) acontece. Revista ClimaCom, ano 9, n. 23, 2022. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/pequenas-composicoes/. Acesso em: 30 fev. 2023.

RANNIERY, Thiago. Currículo, cuidado com a Terra e responsabilidade planetária. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Cuiabá, v. 05, n. 17, p. 53-67. 2022.

RANNIERY, Thiago. Vivendo no Mundo Deles: currículo a partir de um apelo geontológico. Currículo Sem Fronteiras, v. 33, p. 729-754, 2020.

SALES, Tiago Amaral.; RIGUE, Fernanda Monteiro. Aprendendo com as plantas: devires, sabedorias vegetais e lampejos à educação em ciências. Revista ClimaCom, Campinas, ano 9, n. 23., 2022. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/aprendendo-co m-as-plantas/. Acesso em: 30 fev. 2023.

SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini. 2019. Como criar uma paisagem em ruínas? Deslocamentos, desconstruções e a insistência de pensar a Educação Ambiental no Antropoceno. Quaestio, Sorocaba, v. 21, n. 1, p. 19-38, 2019.

SILVA, Roberta Paixão Lelis.; ESTEVINHO, Lúcia de Fátima Dinelli. Uma biologia mais que humana. Revista ClimaCom, ano 9, n. 23, 2022. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/uma-biologia/. Acesso em: 30 fev. 2023.

VAN DOOREN, Thom.; KIRKSEY, Eben.; MÜNSTER, Ursula. Estudos multiespécies: cultivando artes de atentividade. Trad. Susana Oliveira Dias. Revista ClimaCom, Campinas, ano 3, n. 7, p. 39-66, 2016. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/estudo s-multiespecies-cultivando-artes-de-atentividade/. Acesso em: 20 mar. 2022.

WUNDER, Alik. O mundo das plantas Kariri-xocó: criações poéticas e fotográficas com o grupo Sabuká. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, p. 28-42. 2020.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.