Perspectives for confronting scientific denialism in integrative projects of Natural Sciences and their technologies textbooks
Main Article Content
Abstract
The article analyzes how three textbooks of Integrative Projects of Natural Sciences and their Technologies approved by the 2021 National Book and Teaching Material Program address possibilities of confronting scientific denialism. Having studies in the fields of Curriculum and Science Education as theoretical-methodological foundations, the research identified that the works tend to bet on the development of argumentative practices and the problematization of fake news. Two of the books have similar proposals for the social appreciation of science and combating denialism. However, one of the works presents more restricted contents on such themes. This discrepancy catches fires of a certain dispute over school curricula, which textbooks materialize, also when the subject is scientific denialism.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. O planejamento de pesquisas qualitativas em Educação. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 77, p. 53-61, 1991.
AZEVEDO, Maicon. Reforma do Ensino Médio: entre o dito e não dito. In: VILELA, Mariana Lima.; MENDES, Regina Rodrigues Lisboa.; PINHÃO, Francine Lopes; RIOS, Natalia Tavares. (org.). Aqui também tem Currículo! Saberes em diálogo no ensino de Biologia. Curitiba: Editora Appris, 2020.
AZEVEDO, Maicon; BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento. Educação em Ciências em tempos de pós-verdade: pensando sentidos e discutindo intencionalidades. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, p. 1551-1576, 2020.
AZEVEDO, Maicon; BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento; SELLES, Sandra Escovedo. Ameaças à profissão docente no brasil: desafios ao ensino de Ciências e Biologia em debate. Fronteiras e Debates, v. 7, p. 43-57, 2021.
BEZERRA, Lia Monguilhot. Ser Protagonista: Projetos Integradores. Ciências da Natureza e Suas Tecnologias. . São Paulo: Org: SM Educação, 2020.
BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento. O risco de apagamento da biologia dos currículos brasileiros pelas reformas educacionais. Bio-grafia: escritos sobre la biologia y su ensenanza, v. 1, p. 3344-3351, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. MEC/SEB, 2018.
DUNKER, Christian. et al. Ética e pós verdade. Porto alegre: Dublinense, 2017.
FERREIRA, Marcia Serra; SELLES, Sandra Escovedo. Análise de livros didáticos em ciências: entre as ciências de referência e as finalidades sociais da escolarização. Educação em foco, 2003.
FREIRE, Paulo. Caminhos de Paulo Freire. Revista Ensaio, n.14, 1985.
GIL, Carmem Zeli Varga; CAMARGO, Jonas. Ensino de história e temas sensíveis: abordagens teórico-metodológicas. Revista História Hoje, v.7, n.13, p.139-159, 2018.
GOMES, Maria Margarida Pereira de Lima. Conhecimentos ecológicos em livros didáticos de Ciências: aspectos socio-históricos de sua constituição. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2008.
GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e futuro social. Revista Brasileira de Educação, v.12, n.35, p.241-252, 2007.
LOPES, Sonia; SILVA, Rosana Louro Ferreira; ROSSO, Sergio; IAMARINHO, Atila. Identidade em Ação: Projetos integradores. Ciências da Natureza e Suas Tecnologias. São Paulo: Moderna, 2020.
MENDONÇA, Vivian Lavander. De Olho no Futuro: Projetos Integradores. Área de Ciências da Natureza e Suas Tecnologias. São Paulo: Ática, 2020.
MOGILNIK, Mauricio. Como tornar pedagógico o livro didático de Ciências? Em aberto, n. 12, v. 69, p.53-63, 1996.
MOREIRA, Marco Antônio; OSTERMANN, Fernanda. Sobre o ensino do método científico. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 10, n.02, 1993, p. 108-117.
SALOMÃO, Simone Rocha. Livro Didático e Linguagem: temas fecundos para pensarmos a pesquisa em Educação em Ciências no contexto da formação de professores. In: MARTINS, Isabel; GOUVÊA, Guaracira; VILANOVA, Rita. (org.). O Livro Didático de Ciências: contextos de exigência, critérios de seleção, práticas de leitura e uso em sala de aula. Rio de Janeiro: [s.n.], 2012, p. 79-88.
SANTOS, Raimundo Nonato Ribeiro dos. A ciência em tempos de pandemia. Revista Informação em Cultura, vol.2, n.2, 2020.
SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Disciplina escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra; AMORIM, Antônio Carlos Rodrigues. (org.). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. 1ªed.Niterói: EDUFF, 2005, v. 1, p. 50-61.
SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Influências histórico-culturais nas representações sobre as estações do ano em livros didáticos de Ciências. Ciência e Educação (UNESP), Bauru, SP., v. 10, n.1, p. 101-110, 2004.
SELLES, Sandra Escovedo; OLIVEIRA, Ana Carolina Pereira de. Ameaças à Disciplina Escolar Biologia no “Novo” Ensino Médio (NEM): atravessamentos entre BNCC e BNC-Formação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, p. e40802, 2022.
VILELA, Mariana Lima; SELLES, Sandra Escovedo. “É possível uma educação em Ciências crítica em tempos de negacionismo científico?”. Caderno Brasileiro de ensino de Física, v.37, n.3, p.1722-1747, dez, 2020.
SILVA, Heslley Machado. Wildfires and Brazilian irrationality on social networks. Ethics in Science and Environmental Politics, v. 21, p. 11-15, 2021a.
SILVA, Heslley Machado. The xenophobia virus and the COVID-19 pandemic. Éthique & Santé, v. 1, p. 1-5, 2021b.
SILVA, Heslley Machado. The Brazilian Scientific Denialism Through The American Journal of Medicine. American Journal of Medicine, v. 1, p. 1, 2021c.
WALDHELM, Monica. Ensino de Ciências e Biologia em tempos de obscuridade e conservadorismo: a problematização como prática de transgressão e esperança. In: GOMES, Maria Margarida Pereira de Lima.; OLIVEIRA, Cecília Santos de; FERNANDES, Karine de Oliveira Bloomfield.; BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento (org.). Construindo práticas de esperança no ensino de Ciências e Biologia. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p. 291-307.
WILBER, Ken. Trump y la posverdad. Barcelona: Kairós, 2018.