Botany in the production of Science curriculum in the Education of Young People and adults an analysis from teaching materials

Main Article Content

Claivert Vieira Felix
Juliana Marsico

Abstract

We investigate how botany participates in the alchemical production of the Science curriculum at EJA through the analysis of teaching material specifically produced for the modality. In the dialogue with Michel Foucault and Thomas Popkewitz, we realized that, even though botany does not appear as an explicitly named thematic unit, it is alchemically transformed, participating in the constitution of knowledge on other themes, such as ecology and atmosphere, identifying botany as a structuring element in the construction of knowledge in ecology, meant as a guiding thread for understanding life on Earth. We argue that studies in the curriculum history denaturalize the notion of a decontextualized botany in schools, showing how botany hybridizes in the production of knowledge in Science.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Felix, C. V., & Marsico, J. (2024). Botany in the production of Science curriculum in the Education of Young People and adults: an analysis from teaching materials. SBEnBio Biology Teaching Journal, 17(1), 92–113. https://doi.org/10.46667/renbio.v17i1.1202
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Claivert Vieira Felix, Federal University of Rio de Janeiro

Bachelor in Plant Biology - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

Juliana Marsico, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) - Rio de Janeiro, RJ- Brazil. Professor - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) - Rio de Janeiro, RJ- Brazil

References

DE SOUZA, Cássia Luã Pires; GARCIA, Rosane Nunes. Buscando produções acadêmicas acerca do ensino de botânica: uma pesquisa de levantamento bibliográfico. REnCiMa, v. 9, n. 3, p. 54-69, 2018.

DIAS, Bruna Figueiredo; MARSICO, Juliana; FERREIRA, Marcia Serra. O ensino de Botânica e seus diálogos com o Currículo: investigando produções acadêmicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 14., 2023. Anais do... 2023. Caldas Novas. Anais XIV ENPEC, 2023.

DIAS, Bruna Figueiredo; VASCONCELOS, Welida Carvalho; OLIVEIRA, Grace Pacheco; MARSICO, Juliana. O ensino de Botânica no contexto escolar: uma revisão de trabalhos apresentados nos ENEBIOS (2016-2018). In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 13., 2021. Anais do XII ENPEC. Realize, 2021.

DOS SANTOS, Fernando Santiago. A Botânica no ensino médio: será que é preciso apenas memorizar nomes de plantas?. Em: SILVA, Cibelle Celestino (org.) Estudos de História e Filosofia das Ciências: subsídio para aplicação no Ensino. São Paulo: Livraria da Física, p. 223-243, 2006.

FERNANDES, Yasmin Victoria Xavier; QUEIROZ, Rayane Almeida; MARSICO, Juliana; FERREIRA, Marcia Serra. Construção de subjetividades discentes na EJA: uma análise dos conteúdos de Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 13., 2021. Anais do XII ENPEC. Realize, 2021.

FERREIRA, Márcia Serra; MARSICO, Juliana. Historicizar os currículos em tempos recentes: regulações e efeitos no ensino e na formação de professores em Ciências e Biologia. In: FERREIRA, Marcia Serra; CHAVES, Silvia Nogueira; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues de; GASTAL, Maria Luiza de Araújo; BASTOS, Sandra Nazaré Dias (org.). Vidas que ensinam o ensino da vida. São Paulo: Editora Livraria da Física, p. 165-179, 2020.

FERREIRA, Marcia Serra; SANTOS, André Vitor Fernandes. Discursos curriculares no/do tempo presente: subsídios para uma articulação entre a história e as políticas de currículo. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Marcia Betania. (org.). Políticas de Currículo: pesquisas e articulações discursivas. Curitiba: CRV, p. 57-79, 2017.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

GABRIEL, Carmen Tereza; FERREIRA, Marcia Serra. Disciplina escolar e conhecimento escolar: conceitos sob rasura no debate curricular contemporâneo. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (org.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, p. 227-241. 2012.

GOMES, Maria Margarida; SELLES, Sandra Escovedo; LOPES, Alice Casimiro. Currículo de ciências: estabilidade e mudança em livros didáticos. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 2, p. 477-492, jun. 2013.

KEDDY, Paul Anthony. Plants and vegetation: origins, processes, consequences. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

KEELING, Patrick John. The number, speed, and impact of plastid endosymbioses in eukaryotic evolution. Annual Review of Plant Biology, v. 64, n. 1, p. 583-607, 2013.

LAMBERS, Hans; CHAPIN III, Francis Stuart; PONS, Thijs Leendert. Plant physiological ecology. 2. ed. Nova Iorque: Springer, 2008.

MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

MARSICO, Juliana. Formação de professores e a constituição de subjetividades: uma abordagem discursiva do currículo na educação de jovens e adultos.2018. Tese (doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018.

MARSICO, Juliana; CANDIDO, Daniel. Souza; GOMES, Maria Margarida Pereira de Lima. Produções alquímicas do currículo de Ciências/Biologia na EJA: investigando a fotossíntese. In: GOMES, Maria Margarida Pereira de Lima; OLIVEIRA, Cecília Santos de; FERNANDES, Karine de Oliveira Bloomfield; BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento (org.). Construindo práticas de esperança no ensino de Ciências e Biologia. Coleção ensino de biologia. São Paulo: Livraria Física, 2021. p. 129-141.

MARSICO, Juliana; FERREIRA, Marcia Serra. História do Currículo do presente: investigando processos alquímicos no ensino de Ciências para a Educação de Jovens e adultos no Brasil. ETD Educação Temática Digital, v. 22, n. 4, p. 837-855, out. 2020.

MELO, Edilane Andrade; ABREU, F. F.; ARAÚJO, M. I. O. A aprendizagem de botânica no ensino fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena, v. 8, n. 10, p. 1-8, 2012.

POPKEWITZ, Thomas. Cosmopolitismo, o cidadão e os processos de abjeção: os duplos gestos da pedagogia. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel. Pelotas, v.38, p. 361-391, jan./abr. 2011.

POPKEWITZ, Thomas. Educational planning, sciences, and the conservation of the present as the problem of change: should we take seriously the cautions of Foucault and Rancière? European Journal of Curriculum Studies, v. 2, n. 1, p. 191-205. 2015.

POPKEWITZ, Thomas. El cosmopolitismo y la era de la reforma escolar. Ediciones Morata. 2009.

POPKEWITZ, Thomas. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed, 2001.

POPKEWITZ, Thomas. PISA – números, conduta de normalização, e a alquimia das disciplinas escolares. In: A. M. P. Favacho; J. A. Pacheco; S. R. Sales (org.). Currículo, conhecimento e avaliação: divergências e tensões. Curitiba: CRV, 2013. p.89-108.

POPKEWITZ, Thomas. Reforma educacional: uma política sociológica - poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

POPKEWITZ, Thomas. Social Epistemology, the Reason of “Reason” and the Curriculum Studies. Education Policy Analysis Archives, AAPE, v.22, n.22, p.1-23. 2014.

POPKEWITZ, Thomas. The limits of teacher education reforms: school subjects, alchemies, and na alternative possibility. Journl of Teacher Education. nov. 2010.

SALATINO, Antonio; BUCKERIDGE, Marcos. Mas de que te serve saber botânica? Estudos Avançados, v. 30, p. 177-196, ago. 2016.

SANTOS, F. S. A Botânica no Ensino Médio: será que é preciso apenas memorizar nomes de plantas?. In: SILVA, C. C. (org.) Estudos de História e Filosofia das Ciências: subsídio para aplicação no Ensino. São Paulo: Livraria da Física, p. 223-243, 2006.

SANTOS, André Vitor Fernandes; MARSICO, Juliana; OLIVEIRA, Cecília Santos. Certificação de Jovens e Adultos, experiência e conhecimento em Ciências: notas para os campos do Currículo e da Avaliação. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, e85996, 2022.

URSI, Suzana; SALATINO, Antonio. Nota Científica - É tempo de superar termos capacitistas no ensino de Biologia: impercepção botânica como alternativa para “cegueira botânica”. Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo, v. 39, p. 1-4, 21 dez. 2022.

WAINRIGHT, Patricia; HINKLE, Gregory; SOGIN, Mitchell; STICKEL, Shawn. Monophyletic Origins of the Metazoa: an Evolutionary Link with Fungi. Science, v. 260, n. 5106, p. 340-342, 16 abr. 1993.

Fontes analisadas

COELHO, Francisco José Figueiredo; CICCO, Roberta de; MEDEIROS, Simone Correa dos Santos. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 8: Unidades 15 e 16. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

COELHO, Francisco José Figueiredo; MEDEIROS, Simone Correa dos Santos. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 7: Unidades 13 e 14. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

ESPINDOLA, Cristiane da Silva Oliveira; CICCO, Roberta de; MEDEIROS, Simone Correa dos Santos. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 4: Unidades 7 e 8. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018b. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

ESPINDOLA, Cristiane da Silva Oliveira; COELHO, Francisco José Figueiredo; Souza, Isabel Cristina Lemos de; MENDES, Jorge; MONTEIRO, Raquel Fernandes; CICCO, Roberta de; MEDEIROS, Simone Correa dos Santos. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 1: Unidades 1 e 2. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018a. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

MONTEIRO, Raquel Fernandes. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 5: Unidades 9 e 10. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

SILVA, Lucinda Fernandes; CICCO, Roberta de; MEDEIROS, Simone Correa dos Santos. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 2: Unidades 3 e 4. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

SOARES, Jorge Mendes; MEDEIROS, Simone Correa dos Santos. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 3: Unidades 5 e 6. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

SOUZA, Isabel Cristina Lemos de; MEDEIROS, Simone Correa dos Santos. Ciências : Ensino Fundamental II. Fascículo 6: Unidades 11 e 12. Rio de Janeiro : Fundação Cecierj, 2018. CEJA - Centro de Educação de Jovens e Adultos.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.