How (not) to teach Lamarckism guidance from the history of Biology
Main Article Content
Abstract
There is no doubt about the importance of Jean-Baptiste Pierre Antoine de Monet, Chevalier de La Marck (1744-1829) to the history of biology. His influence on evolutionary thought is widely recognized, although his ideas are often oversimplified and misinterpreted. Given this scenario, the present article aims to deconstruct certain aspects of teaching practice that tend to distort or simplify Lamarck's evolutionary theory. Guidelines will be provided for teaching Lamarckism, and likewise, elements often overlooked but crucial for understanding Lamarckian evolutionary thought will be highlighted. The objective is to provide teachers with a more comprehensive and accurate understanding of the ideas of this significant French naturalist.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
ALMEIDA, A. V.; FALCÃO, J. T. R. As teorias de Lamarck e Darwin nos livros didáticos de biologia no Brasil. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 649-665, 2010.
ÁLVAREZ-PEREZ, E.; RUIZ-GUTIERREZ, R. Proposal for teaching evolutionary biology: A bridge between research and educational practice. Journal of Biological Education, v. 50, n. 2, p. 123-146, 2016.
BURKHARDT, R. W. Lamarck, evolution, and the inheritance of acquired characters. Genetics, v. 194, n. 4, p. 793-805, 2013.
BURKHARDT, R. W. The spirit of system: Lamarck and evolutionary biology. Cambridge: Harvard University Press. 1977.
CAMBRIDGE UNIVERSITY LIBRARY. Darwin Correspondence Project, “Letter no. 729”. Disponível em: https://www.darwinproject.ac.uk/letter/?docId=letters/DCP-LETT-729.xml . Acesso em: 11 de jan. de 2024.
DARWIN, C. R. On the origin of species by means of natural selection, or the preservation of favoured races in the struggle for life. London: John Murray, 1859.
DARWIN, C. R. The variation of animals and plants under domestication. London: John Murray, 1868.
GOULD, S. J. The Tallest Tale. In: GOULD, S. J. Leonardo’s mountain of clams and the diet of worms: essays on natural history. New York: Harmony Books, 1998.
GOULD, S. J. Shades of Lamarck. In: GOULD, S. J. The panda’s thumb. New York: W.W. Norton & Company, 1980.
HODGE, M. J. S. Lamarck’s science of living bodies. The British Journal for the History of Science, v. 5, n. 4, p. 323-352, 1971.
LAMARCK, J. B. Histoire naturelle des animaux sans vertèbres. v. 1. Paris: Verdière, 1815.
LAMARCK, J. B. Hydrogéologie ou recherches sur l'influence qu'ont les eaux sur la surface du globe terrestre. Paris: 1802.
LAMARCK, J. B. Philosophie zoologique. Paris: Dentu, 1809. 2 vols.
LAMARCK, J. B. Système analytique des connaissances positives de l’homme. Paris: J. B. Baillière, 1830.
MARTINS, L. A. C. P. A herança de caracteres adquiridos nas teorias “evolutivas” do século XIX, duas possibilidades: Lamarck e Darwin. Filosofia e História da Biologia, v. 10, n. 1, p. 67-84, 2015.
MARTINS, L. A. C. P. A história da ciência e o ensino de biologia. Ciência & Ensino, n. 5, p. 18-21, 1998.
MARTINS, L. A. C. P. Lamarck e a progressão da escala animal. Filosofia e História da Biologia, v. 8, n. 3, p. 569-586, 2013.
MARTINS, L. A. C. P. Lamarck e as quatro leis da variação das espécies. Epistéme- Filosofia e História da Ciência em Revista, v. 2, n. 3, p. 33-54, 1997.
MAYR, E. The growth of biological thought: diversity, evolution and inheritance. Cambridge: Harvard University Press, 1982.
MIVART, G. J. On the genesis of species. New York: D. Appleton & Company, 1871.
NOGUERA-SOLANO, R.; RODRÍGUEZ-CASO, J. M.; RUIZ-GUTIÉRREZ, R. The evolutionary thought of Jean-Baptiste Lamarck. Science & Education, v. 30, p. 909-929, 2021.
RODRIGUES, R. F. C.; SILVA, E. P. Lamarck: fatos e boatos. Ciência Hoje, v. 48, p. 68-70, 2011.
ROQUE, I. R. Girafas, mariposas e anacronismos didáticos. Ciência Hoje, v. 34, p.64-67, 2003.
RUSE, M. Evolution before Darwin. In: RUSE, M. (ed.). The Cambridge encyclopedia of Darwin and evolutionary thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2013, p. 39-45.
RUSE, M. The darwinian revolution: science red in tooth and claw. 2. ed. Chicago: University of Chicago Press, 1999.
TIDON, R. A teoria evolutiva de Lamarck. Genética na Escola, v. 9, n. 1, p. 64-71, 2014.