The teaching of Systematics and Biological Taxonomy mapping productions in event of the area of science teaching

Main Article Content

Thalita Quatrocchio Liporini
Renato Eugênio da Silva Diniz

Abstract

The present study verified how to organize the academic productions that demonstrate the teaching of Systematics and Biological Taxonomy. Characterized as a “state of the art” research type, the collection of data was conducted by consulting the annals of the National Research in Science Education Meeting (ENPEC) from 2005 to 2017. The data obtained was organized in seven categories and a reduced number of articles about this theme was found, especially regarding Systematics and Taxonomy related to other subareas of Biology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Liporini, T. Q., & Diniz, R. E. da S. (2019). The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching . SBEnBio Biology Teaching Journal, 12(1), 75–94. https://doi.org/10.46667/renbio.v12i1.208
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Thalita Quatrocchio Liporini, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho"

Graduated in Biological Sciences from Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - campus Bauru (2009). Master in Education for Science from Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - campus Bauru (2016). PhD student in Education for Science by the same institution and member of the Research Group "Training and Action of Science Teachers and Environmental Educators".

Renato Eugênio da Silva Diniz, Paulista State University "Júlio de Mesquita Filho"

Graduated in Biological Sciences from the Federal University of São Carlos (1985), master's degree in Education from the Federal University of São Carlos (1992), doctorate in Education from the University of São Paulo (1998) and teaching in Didactics from Universidade Estadual Paulista Júlio by Mesquista Filho (2005). He is currently an adjunct professor at Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. He has experience in the area of Education, with an emphasis on Teacher Education, acting mainly on the following topics: biology teaching, science teaching, environmental education, science teacher and didactic material.

References

AMORIM, D. S. AMORIM, D. S. Fundamentos de sistemática filogenética. Ribeirão Preto: Holos, 2002.

CARVALHO, I. N.; NUNES-NETO, N. F.; EL-HANI, C. N. Como selecionar conteúdos de Biologia para o ensino médio? Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v.1, n.1, p. 67-100, 2011.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de Biologia. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2011.

LIPORINI, T. Q. O ensino de sistemática e taxonomia biológica no ensino médio da rede estadual do município de São Carlos, SP. 2016. 202f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista, campus Bauru, São Paulo, 2016.

LIPORINI, T. Q.; DINIZ, R. E. S. A pesquisa em ensino de sistemática e taxonomia biológica: mapeando trabalhos do ENEBIO entre os anos de 2010 e 2014. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA - ENEBIO, 6., 2013. Atas do.... Maringá, 2016.

LOPES, A. C. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008.

LOPES, W. R.; VASCONCELOS, S. D. Representações e distorções conceituais do conteúdo filogenia em livros didáticos de Biologia do ensino médio. Revista Ensaio, v.14, n.3, p. 149-165, 2012.

MATHEWS, M. Science Teaching: the role of History and Philosophy of Science. New York: Routledge, 1994.

MAYR, E. Isto é Biologia: a ciência do mundo vivo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

MAYR, E. O desenvolvimento do pensamento biológico: diversidade, evolução e herança. Tradução de Ivo Martinazzo. Brasília: Universidade de Brasília, 1998.

MEGHLIORATTI, F. A.; BRANDO, F. R.; ANDRADE, A. M. B. S.; CALDEIRA, A. M. A. A integração conceitual no Ensino de Biologia: uma proposta hierárquica de organização do conhecimento biológico. In: CALDEIRA, A. M. A.; ARAUJO, E. S. N. N. (Org.). Introdução à didática da Biologia. São Paulo: Escrituras, 2009, p. 189-205.

MEGID-NETO, J.; PACHECO, D. Pesquisa sobre o ensino de Física no Brasil: concepções e tratamento de problemas em teses e dissertações. In: NARDI, R. (Org.). Pesquisa em ensino de Física. São Paulo: Escrituras, 1998, p. 5-20.

MEGID-NETO, J.; TEIXEIRA, P. M. M. O estado da arte da pesquisa em ensino de Biologia no Brasil: um panorama baseado na análise de dissertações e teses. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v.11, n.2, p. 273-297, 2012.

MELO, J. R. de; CARMO, E. M. Investigações sobre o ensino de genética e biologia molecular no ensino médio brasileiro: reflexões sobre as publicações científicas. Ciência & Educação. v.15, n.3, 2009, p. 593-611.

OLIVEIRA, M. C. A. Aspectos da pesquisa acadêmica sobre o ensino dos temas ‘Origem da Vida’ e ‘Evolução Biológica’. 2011. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, 2011.

OLIVEIRA, T. B.; SILVA; ZANETTI, J. C. Pesquisas em Ensino de Genética (2004-2010). In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 8., 2011. Atas do... Campinas, SP, 2011.

PEDRANCINI, V. D.; CORAZZA-NUNES, M. J.; GALUCH, M. T. B.; MOREIRA, A. L. O. R.; RIBEIRO, A. C. Ensino e aprendizagem de Biologia no ensino médio e a apropriação do saber científico e tecnológico. Revista Electrónica de Ensenãnza de las Ciencias, v.6, n.2, p. 299-309, 2007.

SALEM, S. Perfil, evolução e perspectivas da Pesquisa em Ensino de Física no Brasil. 2012. 385f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

SALES, A. B.; OLIVEIRA, M. R.; LANDIM, M. F. Tendências atuais da pesquisa em Ensino de Biologia: uma análise preliminar de periódicos nacionais. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 5., 2011. Anais do...São Cristóvão, 2011.

SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Disciplina escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: MARANDINO, M.; FERREIRA, M. S.; AMORIM, A. C. Ensino de Biologia: conhecimento e valores em disputa. Niterói: EDUFF, 2005, p. 50-62.

SIMPSON, G. G. Princípios da taxonomia animal. 2. ed. Tradução de Fernando Albano Ilharco. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1962.

SLONGO, I. I. P. A produção acadêmica em ensino de Biologia: um estudo a partir de teses e dissertações. 2004. 349f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

SOARES, M. N.; LABARCE, E. L.; BONZANINI, T. K.; CARVALHO, F. A.; NARDI, R. Perspectivas atuais da pesquisa em Ensino de Biologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 6., 2007. Atas do... Florianópolis,

TEIXEIRA, P. M. M. Pesquisa em Ensino de Biologia no Brasil (1972-2004): um estudo baseado em dissertações e teses. 2008. 413f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

TEIXEIRA, P. M. M.; MEGID-NETO, J. A Produção acadêmica em ensino de biologia no Brasil - 40 anos (1972-2011): base institucional e tendências temáticas e metodológicas. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.17, n.2, p. 521-549, 2017.

TEIXEIRA, P. M. M.; OLIVEIRA, F. S. 40 anos de pesquisa em ensino de biologia no Brasil: um estudo baseado em dissertações e teses (1972-2011). In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 9., Águas de Lindóia, 2013. Atas do... Águas de Lindóia, 2013.

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.