Letter beyond the biological walls clues to a minor biology and possible affections with a HIV/AIDS documentary

Main Article Content

Tiago Amaral Sales
Lúcia de Fátima Dinelli Estevinho

Abstract

This article is a cartography that is made from the meetings between us, teachers and researchers in science and biology education with the documentary “Letter beyond the walls” (Carta para além dos muros, 2019), taking us to clues of what we believe to be minor  biologies, educations, literature, cinemas and health. In this dialogue with the movie and other productions - artistic, academic, and... - HIV/AIDS is thought of as a territory of life, death, health and disease that, to the extent that it was full of stigmas, also allows displacements to think in other biologies, other educations, others ... possibilities to relate to difference beyond purely biomedical perspectives, subjectively contaminating in attempts to crack biological-hard walls, fighting stigmas in cracks of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sales, T. A., & Estevinho, L. de F. . D. (2021). Letter beyond the biological walls: clues to a minor biology and possible affections with a HIV/AIDS documentary. SBEnBio Biology Teaching Journal, 14(1), 290–311. https://doi.org/10.46667/renbio.v14i1.484
Section
Dossiê Temático - Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas
Author Biographies

Tiago Amaral Sales, Federal University of Uberlândia (UFU)

Master in Education - Federal University of Uberlândia (UFU). PhD student in Education - Federal University of Uberlândia. CAPES Scholarship.

Lúcia de Fátima Dinelli Estevinho, Federal University of Uberlândia (UFU)

PhD in Education - State University of Campinas (UNICAMP). Teacher - Federal University of Uberlândia (UFU)

References

ABREU, Caio Fernando. Pequenas Epifanias. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2014.

BASTOS, Vinícius Colussi. EDUCAÇÃO EM SAÚDE MENOR: análise de uma proposta de experimentação diante a epidemia de hiv e aids. In: FALEIRO, Wender; SANTOS, Sandro Prado; SANGALLI, Andreia. Ciências da Natureza para a diversidade. Goiânia: Kelps, 2020. Cap. 9. p. 212-240.

BRASIL. Boletim Epidemiológico: HIV/Aids I 2019. Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: http://www.aids.gov.br/pt-br/pub/2020/boletim-epidemiologico-hivaids-2020. Acesso em: 20 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 9313, de 13 de novembro de 1996. Dispõe sobre a distribuição gratuita de medicamentos aos portadores do HIV e doentes de AIDS. Brasília, 1996.

BRASIL. NOTA INFORMATIVA Nº 5/2019-.DIAHV/SVS/MS: informa sobre o conceito do termo indetectável = intransmissível ( i = i ) para pessoas vivendo com hiv (pvhiv) que estejam em tratamento e com carga viral do hiv indetectável há pelo menos 6(seis) meses. Ministério da Saúde. Brasília. 2019b. Disponível em: http://www.aids.gov.br/pt-br/legislacao/nota-informativa-no-52019-diahvsvsms. Acesso em: 18 out. 2020.

CARTA PARA ALÉM DOS MUROS - HIV E AIDS NO BRASIL #PrecisamosFalarSobreIsso. Produção de André Canto. Roteiro: André Canto, Gabriel Estrela, Gustavo Menezes, Ricardo Farias. 2019. Color.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. KAFKA: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. 157 p.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998. 184 p.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade de saber. 23. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2013. 176 p.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Organização e tradução de Roberto Machado. 10 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2019.

GALLO, Sílvio. EM TORNO DE UMA EDUCAÇÃO MENOR. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 27, p. 169-178, jul-dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926/15194. Acesso em: 04 fev. 2021.

LARROSA, Jorge. EXPERIÊNCIA E ALTERIDADE EM EDUCAÇÃO. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, jul./dez. 2011.

MARTIN, Denise. Mulheres e Aids: uma abordagem antropológica. Revista USP, São Paulo, v. 1, n. 33, p. 89-101, mar./mai. 1997.

MEYER, Dagmar E. Estermann; SOARES, Rosângela de Fátima; Modos de ver e de se movimentar pelos “caminhos” da pesquisa pós-estruturalista em Educação: o que podemos aprender com –e a partir de –um filme. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss (org.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 23-44.

PERLONGHER, Néstor. O QUE É AIDS. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. 92 p.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020. 32 p.

SANGARAMOORTHY, Thurka. Chronicity, crisis, and the ‘end of AIDS’. Global Public Health, [S.L.], v. 13, n. 8, p. 982-996, 11 jan. 2018. Informa UK Limited. http://dx.doi.org/10.1080/17441692.2018.1423701.

SANTOS, Luís Henrique dos; A Biologia tem uma história que não é natural. In: COSTA, M. V. (org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000. p. 229 - 256.

SANTOS, Sandro Prado; MARTINS, Matheus Moura. Entre encontros e ensino de biologia e gêneros e sexualidades: sopros e insurgências de uma biologia menor. Revista de Ensino de Biologia da Sbenbio, [S.L.], p. 141-152, 7 jul. 2020. Revista de Ensino de Biologia. http://dx.doi.org/10.46667/renbio.v13i1.314.

UNAIDS. ESTATÍSTICAS MUNDIAIS SOBRE O HIV: RESUMO INFORMATIVO. 2020. Disponível em: https://unaids.org.br/wp-content/uploads/2020/11/2020_11_19_UNAIDS_FactSheet_PORT_Revisada.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020.

UNAIDS. Filme escreve ‘uma nova Carta para Além dos Muros’ para acabar com o estigma sobre o HIV. 2019. Disponível em: https://unaids.org.br/2019/10/filme-escreve-uma-nova-carta-para-alem-dos-muros-para-acabar-com-o-estigma-sobre-o-hiv/. Acesso em: 04 fev. 2021.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.