The academic production about blended learning in the training of science and Biology teachers building the state of the question

Main Article Content

Robério Rodrigues Feitosa
Daniela Glicea Oliveira da Silva
Alana Cecilia de Menezes Sobreira
Maria Izabel Gallão
Erika Freitas Mota

Abstract

This study is a mapping of research on Blended Learning in teacher training (2012 – 2022), the State of the Question (EQ). It aimed to analyze publications on Blended Learning in the training of Science and Biology teachers and try to identify possible contributions of this proposal to teacher qualification. The survey was carried out in the databases Portal de Periódicos Capes, Plataforma SciELO and Google Scholar, using the descriptors: Blended Learning; educational technologies; teacher training; Science teaching and Biology teaching. Sixteen relative works were found, but none of them addresses Blended Learning in the training of Science and Biology teachers, reinforcing the need for investigations in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Feitosa, R. R., Silva, D. G. O. da, Sobreira, A. C. de M., Gallão, M. I., & Mota, E. F. (2023). The academic production about blended learning in the training of science and Biology teachers: building the state of the question . SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(1), 49–72. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i1.960
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Robério Rodrigues Feitosa, Federal University of Ceara

Master in Science and Biology Teaching and PhD student in Teaching - Federal University of Ceará (UFC), Fortaleza, CE - Brazil. Professor of Biology at the Ceará State Education Network (SEDUC/CE), Acopiara, CE - Brazil.

Daniela Glicea Oliveira da Silva, Federal University of Ceara

Master in Education and Teaching - State University of Ceará (UECE) Fortaleza, CE - Brazil. EBTT Professor - Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE) Limoeiro do Norte, CE - Brazil.

Alana Cecilia de Menezes Sobreira, Ceara state University

PhD in Biochemistry - Federal University of Ceará - (UFC), Fortaleza, Ceará-Brazil. Associate Professor, Level N- State University of Ceará (UECE) Fortaleza, CE - Brazil.

Maria Izabel Gallão, Federal University of Ceara

PhD in Structural Cell Biology - State University of Campinas (UNICAMP) Campinas, SP - Brazil. Collaborating Professor - Federal University of Ceará (UFC). Fortaleza, CE - Brazil.

Erika Freitas Mota, Federal University of Ceara

PhD in Biochemistry - Federal University of Ceará (UFC). Fortaleza, CE-Brazil. Associate Professor, level IV, Federal University of Ceará (UFC). Fortaleza, CE - Brazil

References

ARAÚJO, N.; HISSA, D.; MORAES, I. Formação de professores-autores de material didático em EaD. Revista Ibero-americana de Educação, v. 69, n. 1, p. 167-182, 2015.

BACICH, L. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, v. 3, n. 1, p. 100-103, 2015.

BACICH, L. Ensino Híbrido: proposta de formação de professores para uso integrado das tecnologias digitais nas ações de ensino e aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 5., 2016. WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 22., 2016, Uberlândia. Anais do Workshop de Informática na escola. 2016a., p. 679-687. Disponível em: http://ojs.sector3.com.br/index.php/wie/article/view/6875/4753 . Acesso em: Acesso em: 02 dez. 2022.

BACICH, L. Ensino híbrido: relato de formação e prática docente para a personalização e o uso integrado das tecnologias digitais na educação. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E COMUNICAÇÃO, 7., 2016, Aracaju. Anais do Simpósio Internacional de Educação e Comunicação. Aracaju: UNIT, 2016b. Disponível em: https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/3323/1251 . Acesso em: 01 dez. 2022.

BACICH, L.; MORAN, J. M. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 17, n. 25, p. 45-47, 2015.

BACICH, L.; MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARRETO, R. G. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, 2004.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei nº 14.180, de 1º de julho de 2021. Institui a Política de Inovação Educação Conectada. 2021. Disponível em: http://educacaoconectada.mec.gov.br/legislacao#:~:text=Lei%20n%C2%BA%2013.005%20de%2025 . Acesso em: 01 dez. 2022.

CALIARI, K. V. Z.; ZILBER, M. A.; PEREZ, G. Tecnologias da informação e comunicação como inovação no ensino superior presencial: uma análise das variáveis que influenciam na sua adoção. REGE - Revista de Gestão, v. 24, n. 3, p. 247-255, 2017.

CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018. 123 p.

CAMILLO, C. M. Blended learning: uma proposta para o ensino híbrido. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, v. 5, n. 7, p. 64-74, 2017.

CASTRO, E. A.; RIBEIRO, V. C.; SOARES, R.; SOUSA, L. K. S.; PEQUENO, J. O. M.; MOREIRA, J. R. Ensino Híbrido: desafio da contemporaneidade? Projeção e Docência, v. 6, n. 2, p. 47-58, 2015.

CORADINI, F. dos S. A educação híbrida no processo de formação de professores mediado pelas funcionalidades da rede social Edmodo. REDIN - Revista Educacional Interdisciplinar, v. 6, n. 1, 2017.

FÁVERO, A. A.; POSSEL, B. As tecnologias da informação e comunicação nos labirintos da prática educativa. Resenha. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 4, n. 1, p. 234-239, 2017.

FEITOSA, R. R. Formação de professores(as) de Ciências e Biologia na perspectiva do Ensino Híbrido: desafios e possibilidades. 2022. 190 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) - Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.

FRANTZ, D. de S. F. da S.; MARQUES, N. L. R.; NUNES, J. F.; MARQUES, I. L. Ensino híbrido com a utilização da plataforma Moodle. Revista Thema, v. 15, n. 3, p. 1175-1186, 2018.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. [tradução: Maria Cristina Gularte Monteiro; revisão técnica: Adolfo Tanzi Neto, Lilian Bacich]. Porto Alegre: Penso, 2015.

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2011.

LIBÂNEO, J. C. O processo de ensino na escola. In: LIBÂNEO, J. C. (org). Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013. Cap. 4, p. 52-81.

LOUREIRO, M. J.; BETTENCOURT, T.; SOUZA, F. N. Alargando os espaços de aprendizagem na formação inicial de professores em regime de blended learning. Revista Academia y Virtualidade, v. 6, n. 2, p. 11-23, 2013.

MARTINS, L. B.; TANZI NETO, A. A formação e a prática docente com o uso das Tecnologias Digitais: uma proposta de ensino híbrido. In: SEMINÁRIO WEB CURRÍCULO, 6., 2015. ENCONTRO DE PESQUISADORES EM CURRÍCULO, 12., 2015, São Paulo. Anais do Seminário Web Currículo. São Paulo: PUC-SP, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/290597386_A_formacao_e_a_pratica_docente_com_o_uso_das_tecnologias_digitais_uma_proposta_de_Ensino_Hibrido . Acesso em: 01 dez. 2022.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M (org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; THERIEN, J. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, 2004.

NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; THERRIEN, J. O estado da questão: aportes teórico-metodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, I. S. de; NUNES, J. B. de C.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M. Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: EdUECE, v. 20101, p. 33-51, 2010.

PAGNOSSIN, I. R.; CAVALCANTI, C. M. C.; SOLEDADE, R. T.; MARQUES, G. da C. Objetos de aprendizagem interativos: participação e desempenho de estudantes de ciências. ETD - Educação Temática Digital, v. 16, n. 2, p. 154-172, 2014.

PONTE, J. P. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana de Educación, n. 24, p. 63-90, 2000.

REIS, V.; LUNARDI-MENDES, G. M. De iniciantes a vanguardistas: o uso de tecnologias digitais por jovens professores. Holos, v. 1, p. 297-316, 2018.

RODRIGUES, E. F. Tecnologia, Inovação e Ensino de História: o Ensino Híbrido e suas possibilidades. 97 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Ensino de História, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016a.

RODRIGUES, J. V. F. C. Formação inicial de professores no uso das TICs para o ensino de biologia da Universidade Federal do Amazonas. ARETÉ - Revista Amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v.9, n.19, p. 176-187, jul./dez., 2016b.

SAADI, A. da S.; MACHADO, C. C. O Uso do Ensino Híbrido nas Ciências: Mapeamento de Pesquisas no Portal de Periódicos da CAPES. RELACULT - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v. 5, n. 4, 2019.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. 1.reimp. Campinas: Autores Associados, 2011.

SEIFFERT-SANTOS, S. C. Ensino híbrido em formação docente de curso de Biologia em uma disciplina em Instituição de Ensino Superior Pública. EDUCITEC - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 2, n. 4, 2016.

SILVA, D. A. L. O Ensino híbrido como metodologia do ensino na Matemática - Geometria Espacial - Pirâmides Regulares. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2018. 53f.

SOUZA JÚNIOR, A. A.; SOUZA, G. P. V. de A.; SANTOS, E. A. Ensino híbrido e gamificação aplicado no ensino de Bioquímica. Revista de Ensino de Bioquímica, v. 16, n. 2, p. 87-103, 2018.

STEINERT, M. E. P.; HARDOIM, E. L. Leigos ou excluídos? A criação de um aplicativo educacional e seu uso via ensino híbrido em uma escola pública. Revista Sustinere, v. 5, n. 1, p. 90-113, 2017.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.