High school education reform and teacher training an unwise chronology
Main Article Content
Abstract
The so-called “New High School Education” is the result of a legal artifact, discussed here based on a partial recovery of the chronology of events that began with the promulgation of the Common Curricular Base in 1998 by the National Council of Education (CNE). Since then, there has been a close relationship between the high school curriculum, the National High School Examination (Enem), and the National Curriculum Guidelines for Teacher Training. The objective of this text is to demonstrate that the changes to be implemented from Provisional Measure 746/2016 are not limited to basic education but mainly concern higher education, especially teacher training courses. We use methodological elements of document analysis, based on promotional texts from executive power bodies, as well as laws, resolutions, opinions, and guidelines, including the position of the National Education Forum (FNE). We conclude by exposing three less obvious issues that cannot fail to be resolved in the debate on the maintenance or repeal of this educational reform, particularly the right to teaching for Biology teachers in the new scenario.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
References
BIZZO, Nelio; ANDRADE, C. C. Reformas Educacionais e Formação de Professores de Ciências. In: Debora Foguel e Marcos C.B. Scheuenstuhl. (org.). Desafios da Educação Técnico-científica no Ensino Médio. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Ciências, 2018, v. 1, p. 77-95. Disponível em: https://www.abc.org.br/IMG/pdf/desafios_da_educacao_tecnico-cientifica_no_ensino_medio.pdf . Acesso em 19 de setembro de 2023.
BIZZO, Nelio; KAWASAKI, Clarice Sumi. 25 anos de SBEnBIO. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 15, p. 470-486, 2022.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 de setembro de 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CEB, março de 1998. Disponível em http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb03_98.pdf . Acesso em: 19 de setembro de 2023.
BRASIL, Parecer CNE/CP 01/2002, fevereiro de 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf . Acesso em:19 de setembro de 2023.
BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Brasília, DF, set 2016a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: 20 de dezembro 2022.
BRASIL. Inep. Exame Nacional do Ensino Médio. Documento Básico. 2002. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/enem_exame_nacional_do_ensino_medio_documento_basico_2002.pdf. Acesso em: 10 de dezembro de 2022.
BRASIL (BNCC), Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em:19 de Jun. 2022.
CARVALHO, Roberta Comissanha; REZENDE, Flávia. Políticas curriculares e qualidade do ensino de ciências no discurso de nível médio. Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 555–571, 2013.
CATANI, Afrânio Mendes; HEY, Ana Paula; GILIOLI, Renato de Sousa Porto. PROUNI: democratização do acesso às instituições de ensino superior? Educar (Curitiba) n. 28, p. 124-140, 2006.
CRISPI, Priscila. MEC envia à Casa Civil PL de alteração do novo ensino médio. Correio Braziliense, 22 de setembro de 2023, Disponível em: https://bit.ly/mec_envia_PL_Casa_Civil_Novo_Ensino_Medio. Acesso em: 23 de set. de 2023.
DOURADO, Luiz Fernando. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial e continuada dos profissionais do magistério da educação básica: concepções e desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 131, p.299-324, 2015.
FERNANDES, Reynaldo, WELLER, Wivian, HORTA NETO, Jõao Luiz. A organização do novo Enem 2009. Em Aberto, v. 34, n. 112, p. 195-204, 2021.
MELLO NETO, Ruy de Deus; MEDEIROS, Hugo Augusto Vasconcelo; PAIVA, Fábio da Silva; SIMÕES, José Luis. Impacto do Enem nas políticas de democratização do acesso ao Ensino Superior Brasileiro. Comunicações, Piracicaba, n. 3, Edição especial, p. 109-123, jul./dez. 2014.
STADLER, João Paulo; HUSSEIN, Fabiana Roberta Gonçalves e Silva. O perfil das questões de ciências naturais do novo ENEM: interdisciplinaridade ou contextualização? Ciência & Educação, v. 23, n. 2, p. 391-402, 2017.
MACEDO, Ester Pereira Neves. As diferentes fases do Enem: olhar o passado para pensar o futuro. EM ABERTO (Brasília), v. 34, n.112, p.109-112, set./dez. 2021.
PALHARES, Isabela. Itinerários do novo ensino médio são impostos ou sorteados aos alunos. Folha de São Paulo, B1, 26 de março de 2023.
TOKARNIA, Mariana. CNE aprova nova Base Comum Curricular para o Ensino Médio. Centro de Referências em Educação Integral, 2018. Disponível em: https://educacaointegral.org.br/reportagens/cne-aprova-nova-base-nacional-curricular-para-o-ensino-medio/ Acesso em: 27 de abril de 2023.
VIANNA, Heraldo Marelim, Avaliações Nacionais em Larga Escala: análises e propostas. Estudos em avaliação Educacional. São Paulo, n.27, p.41-76, jan-jun/2003.