The theme of infectious diseases in high school analysis of teaching books, National High School Exam and student perception

Main Article Content

Lívia Ganaqui
Olavo Henrique Menin

Abstract

Infectious diseases have always marked the history of mankind and nowadays become the predominant issue in the media with the pandemic of the new coronavirus. In this paper we assess how this subject is approached in Brazilian high schools. Analysis were made of the biology textbooks recommended by National Textbook Program and the National High School Exam (ENEM) from 2009 to 2018. Questionnaires were also applied to students from public and private schools. The results show that the theme is presented satisfactorily in textbooks, point out a significant relationship between these and the ENEM tests and allow reflections on the interdisciplinary approach and in other ways that the content can be worked on.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ganaqui, L., & Menin, O. H. (2020). The theme of infectious diseases in high school: analysis of teaching books, National High School Exam and student perception. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(2), 361–378. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i2.319
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Lívia Ganaqui, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo

Undergraduate student in Chemistry at the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP), Campus Sertãozinho. São Paulo, SP - Brazil. Scientific Initiation Scholarship by the Institutional Program for Scientific and Technological Initiation Scholarships of the IFSP - PIBIFSP. São Paulo, SP - Brazil.

Olavo Henrique Menin, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo

PhD in Physics Applied to Medicine and Biology - University of São Paulo (USP). São Paulo, SP -Brazil. Postdoctoral -University of Waterloo, Canada. Professor - Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (Campus de Sertãozinho). São Paulo, SP - Brazil.

References

AMABIS, J. M.; MARTHO, G. R. Biologia dos organismos. 3 ed. São Paulo: Moderna, 2010. v. 2.

ANDRADE, G. G. A metodologia do ENEM: uma reflexão. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, n. 33, p. 67-76, jan./jul. 2012.

AUGUSTO, T. G. S.; CALDEIRA, A. M. A. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 139-154, 2007.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (versão final). 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 29 abr 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Portaria N° 109, de 27 de maio de 2009. Dispõe sobre informações a respeito do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 08 jun. 2009. p. 14-20.

CATANI, A. et al. Ser protagonista - biologia. 2 ed. São Paulo: Edições SM, 2013. v. 2.

COUTINHO, F. Â. et al. Análise do valor didático de imagens presentes em livros de Biologia para o ensino médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p. 1-18, 2010.

DIB, L. V.; BARBOSA, A. S.; BASTOS, O. M. P.; UCHÔA, C. M. A. Parasitoses negligenciadas em livros didáticos do Ensino Fundamental II do PNLD 2014. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 292–314, 2019.

FAVARETTO, J. A. Biologia unidade e diversidade. 1 ed. São Paulo: FTD, 2016. v. 2.

LINHARES, S.; GEWANDSZNAJDER, F. Biologia hoje. 2 ed. São Paulo: Ática, 2013. v. 2.

LOPES, S.; ROSSO, S. Bio. 2 ed. São Paulo: Saraiva, 2013. v. 2.

LOPES, S.; ROSSO, S. Bio. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2013. v. 3.

LOPES, W. R.; VASCONCELOS, S. D. Representação e distorções conceituais do conteúdo “Filogenia” em livros didáticos de biologia do Ensino Médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 149-165, set-dez 2012.

MENDONÇA, V. L. Biologia: os seres vivos. 3 ed. São Paulo: AJS, 2016. v. 2.

MORAES, V. R. A. de; GUIZZETTI, R. A. Percepções de alunos do terceiro ano do Ensino Médio sobre o corpo humano. Ciência e Educação, Bauru, v. 22, n. 1, p.253-270, 2016.

NIGRO, R. G.; TRIVELATO, S. L. F. Leitura de textos de ciências de diferentes gêneros: um olhar cognitivo-processual. Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 553-573, 2010.

OGO, M. Y.; DE GODOY, L. P. #Contato Biologia. São Paulo: Quinteto, 2016. v. 2.

PEIXE, P. D.; PINHEIRO, L. G.; DE ARAÚJO, M. F. F.; MOREIRA, S. A. Os temas DNA e Biotecnologia em livros didáticos de biologia: abordagem em ciência, tecnologia e sociedade no processo educativo. Acta Scientiae, Canoas, v. 19, n. 1, p. 177-191, jan./fev. 2017.

SCHMIDT, B.; CREPALDI, M. A.; BOLZE, S. D. A.; NEIVA-SILVA, L.; DEMENECH, L. M. Saúde mental e intervenções psicológicas diante da pandemia do novo coronavírus (COVID-19). Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, e200063, p. 1-13, 2020.

SILVEIRA, F. L. da; BARBOSA, M. C. B.; DA SILVA, R. Exame nacional do ensino Médio (ENEM): uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Fisica, São Paulo, v. 37, n. 1, p. 1–5, 2015.

THOMPSON, M.; RIOS, E. P. Conexões com a Biologia. 2 ed. São Paulo: Moderna, 2016. v. 3.

TRIVELATO, S. L. F.; TONIDANDEL, S. M. R. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 97-114, Nov. 2015.

OLDSTONE, M. B. A. Viruses, plagues and history: past, present and future. Canada: Oxford Univ., 2010.

VASCONCELOS, P. F. C. Doença pelo vírus Zika: um novo problema emergente nas Américas?. Revista Pan-Amazônica de Saúde, Ananindeua, v. 6, n. 2, p. 9-10, 2015.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.